Wat vindt de Fietsersbond van een helmplicht?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/wat-vindt-de-fietsersbond-van-een-helmplicht/

De Fietsersbond is geen voorstander van een helmplicht. Jaap Kammminga, de expert van de Fietsersbond op het gebied van verkeersveiligheid, legt uit waarom een fietshelm de volksgezondheid weinig goed doet. Waarom is de Fietsersbond tegen een helmplicht? ‘Een helmplicht geeft het beeld dat fietsen een onveilige activiteit is. Dit is niet zo. Daarbij is in…

Uit onderzoek komt naar voren dat het fietsgebruik afneemt bij een helmplicht.
Is het ook bekend waarom mensen liever geen helm dragen? Is het oncomfortabel of onhandig wanneer je snel even naar de bakker gaat?
Trekt het fietsgebruik na een gewenningsperiode ook weer aan, wanneer mensen zien dat andere fietsers ook een helm opzetten?
Misschien zijn dit ook items om te onderzoeken bij het bepalen van een standpunt.

Je reactie lijkt ervan uit te gaan dat alleen de afname van het fietsgebruik een argument is om geen voorstander te zijn van een helm, dat is het zeker. Volgens mij is er nog een andere reden, het is niet bewezen dat het dragen van een helm je kans op een ongeluk verkleint.

Wat mij betreft is een helm vooral onhandig, ik fiets dagelijks met een tas van het station naar mijn werk en z’n help past gewoon niet in die tas, aan de buitenkant zou kunnen maar dat is verre van handig. Bij het winkelen is z’n ding ook onhandig.

Wat ik me wel af vraag is waarom een helm voor automobilisten niet verplicht wordt, ook daar zijn vrij veel hoofdwonden bij ongelukken en in de auto in z’n helm een stuk minder onhandig, je kan hem gewoon op je stoel leggen als je niet in de auto zit.

De fietsersbond heeft trouwens meer artikelen over dit onderwerp, dit is een met veel detail-informatie: