Welke fiets advies gevraagd

Hallo ik ben op zoek naar een goede trekking fiets.

Ik wil deze gebruik voor naar het werk te fietsen alleen dit zal niet zo vaak voorkomen. En om naar de trainingen te fietsen en naar hardloop evenementen. Nu pak ik de auto omdat ik op dit moment geen fiets heb.

Ik heb al een aantal gevonden

https://www.sparta.nl/fietsen/F14CREON]Sparta Creon Deze fiets is slecht verkrijgbaar deze valt waarschijnlijk af
http://www.batavus.nl/sportieve-fietsen/Gavia.htm Batavus Gavia
http://www.batavus.nl/sportieve-fietsen/Tourmalet.htm Batvus Tourmalet
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bikes/model/ultimo.rs.1/12261/58150/ Gaint Ultimo Rs1
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bikes/model/futuro.rs.1/16575/71447/ Gaint Futuro RS1
De Gaint zijn wel erg prijzig zeker de Futuro RS1. Dit is de fiets van het jaar 2014. Alleen zit hier Shimano schijfremmen op volgens mij maakt dit deze fiets zo prijzig. Ik vraag me af of dit het waard is.

Welke kan ik het beste kiezen?

Je moet je afvragen wat de functie van een verende vork en een verende zadelpen is, naast het zwaarder, duurder en kwetsbaarder maken van je fiets, die op de weg gebruikt wordt. Schijfremmen op een wegfiets: idem. Bredere banden bieden comfort, zonder al die nadelen.
Een sportieve fiets hoeft niet meer dan 15kg te wegen.

Bedankt voor je reactie.

Verende vork en een verende zadelpen is toch comfort die ik best wil hebben.

Ik heb naar een aantal fietsen gekeken. Ook naar de Gaint Futuro RS1 maar ik denk niet dat deze fiets het wordt. Deze fiets is vrij prijzig.

Alleen zit hier Schijfremmen op ik vraag me af of ik dit wel nodig hebt. Ik weet ook niet wat voor voordeel deze remmen heeft tegenover rollerbrakes.

Ik zelf denk dat het de Batvus Tourmalet wordt. Omdat deze fiets binnen mij budget past deze fiets ziet er leuk uit en de fietsenwinkel geeft hier een mooi korting boven op de prijs.

Graag gedaan. Nog de volgende wetenswaardigheden wil ik je meegeven.
Het comfort van verende componenten komt van de demping. Demping is bij beide componenten afwezig. Bovendien slokt een verende zadelpen je trapenergie op. Schijfremmen versus rollerbrakes? Schijfremmen remmen goed wanneer ze moeten remmen. Rollerbrakes remmen altijd, ook als ze niet moeten remmen! Komt door de constructie. De koppeling met de naaf (middels in elkaar grijpende nokken) gaat rammelen na verloop van tijd. Als het in garantieperiode gebeurt, heb je geluk, anders moet je het gerammel verdragen of de beurs trekken. Rollerbrakes zijn mooi uitziende ondingen. Nee, schijfremmen heb je in de stad niet nodig. V-brakes zijn licht, goedkoop en effectief.

Dus ik kan beter voor geen demping op de zadel kiezen. Maar hoe zit het dan met demping via de voorvork?
Velgremmen kan ik beter voor gaan.
Dus dan wordt het waarschijnlijke een andere type fiets met velg remmen. Deze advies heb ik ook van een oude fietsen maker gekregen omdat velg remmen het al jaren goed doen en weinig onderhoud bij komt kijken.

Morgen ga ik even kijken naar andere merken daar ga ik zeker jou advies meenemen.

Wat mij opvalt heel veel prijs klasse is in fietsen. Ik vraag me af of de duurder fietsen beter zijn dan de wat goedkopere merken. Zo vindt ik niet dat Gaint veel kwaliteit te beiden heeft als ik Batavus of Gazelle tegenover zet.

De verende zadelpennen doen sowieso heel weinig. Ze zakken in onder je gewicht. Als je een lichtgewicht bent, doen ze niets. Demping zou echt veel te veel gevraagd zijn van dat simpele mechanisme. Na een jaar of twee gaan ze los zitten, zodat het lijkt dat je zadel niet meer vastgeklemd zit. Een verende voorvork met demping is voor de betere mountainbikes. Demping is dan ook nog instelbaar. Vering is blokkerbaar enz. Niet voor een stadsfiets geschikt en gewoon overbodig.
Het onderhoud aan een v-brake is het vervangen van de remblokken. Hoe langer de afstanden die je rijdt, hoe langer dat duurt. Bij alleen stadsgebruik zul je na 3 jaar de voorremblokjes vervangen. Achterremmen na 5 jaar.
Dat Giant (niet Gaint) minder waarde voor het geld biedt dan Nederlandse merken herken ik niet.
Dat het lastig is een kwaliteitsfiets te vinden zonder al die overbodige en dure componenten is zeer juist (en irritant). De duitsers typeren die neiging van de fabrikanten, die hen vooral veel geld oplevert met de uitdrukking: “die Ausstattungsweltmeisterschaft”. Het prijsniveau wordt op het niveau van het maximum van de fiscale fietsregeling gebracht, of jij dat nu nodig hebt of niet.
Duurdere fietsen zijn niet altijd beter dan goedkopere, ze hebben vooral duurdere componenten. Het is maar wat je wilt. Goed voorbeeld is de Tourer serie van Giant: de duurdere modellen hebben dezelfde onderdelenkwaliteit dan de goedkoopste versie, maar is vooral duurder door genoemde verende componenten of schijfremmen enz.
Succes met de keuze.

Vandaag bij een aantal fietsen zaken geweest.

Ik vertelde dat ik een nieuwe fiets zoek en waar voor ik deze gaat gebruiken.

1 vertelde mij dat ik ook kan kiezen voor een naafversnelling van Shimano Nexus Premuim 8 versnelling. Omdat ik waarschijnlijk toch geen 24 versnellingen gaat gebruiken. En omdat ik alleen de fiets gaat gebruiken in de stad.

Hij vertelde dat er wel een aantal nadelen aan zitten. Dat bij sommige versnellingen grote stappen in zitten dit was bij bekend. En dat de fiets wat zwaarder wordt dan met een derailleur.

Maar de voordeel van een naafversnelling zoals weinig onderhoud door dat er geen vuil tussen de ketting komt en geen kans op een vieze broek.

De keuze wordt echt lastig.