Wiel trekt naar links/krom bij remmen

Bij mijn e-bike beweegt het voorwiel naar links als ik rem. De fiets stuurt dus niet naar links, maar de bovenkant van het wiel trekt naar links, naar de rem toe. Ik denk dus dat het wiel dan krom trekt.

Het is een fiets met hydraulische schijfremmen en volgens mij deed hij dit eerder niet, in ieder geval zeker niet zo duidelijk merkbaar. Iemand een idee wat er aan de hand is?

Als ik heel lichtjes rem gebeurt het niet, maar bij iets steviger remmen, springt het wiel naar links…

Het is zo goed als onmogelijk dat een wiel krom trekt, zo wel dan dan zijn er grotere problemen met het wiel, waarschijnlijk zo groot dat je bij een goede hobbel door het wiel heen zakt.

Wat mij logischer lijkt (vooral om het het “springt”) is dat de as speling heeft in de voorvork, niet iets wat je wilt en iets dat ik direct door een fietsenmaker zou laten oplossen.

Ik heb er nooit eerder over gehoord.
Maar het is een “leuk” onderwerp om over na te denken.

Het kan zijn dat de spaken aan de rechterkant van het wiel te weinig voorspanning hebben.
Je kan dit idee testen, door een keer met heel weinig druk in je voorband te gaan fietsen.
Dan is het verschil in spaakspanning tussen links en rechts minder groot, en zou het probleem zich niet moeten manifesteren.

PS; kan je een foto plaatsen van je voorwiel met voorvork

Vermoedelijk zit de snelspanner of de asmoer niet vast genoeg. Dan beweegt de as bij hard remmen aan de linkerkant zich naar beneden (dat het wiel niet helemaal los komt ligt aan de inkepingen in de vork)

Verbuigt de voorvork soms? Zo ja, dan zou ik hem snel laten repareren. (Nieuwe voorvork, voordat ie afknapt)

Heel erg bedankt voor het meedenken en de oplossing!

Ik had al even met de hand aan de asmoeren gevoeld en dacht dat die vastzaten. Maar met een steeksleutel erbij bleek de linkermoer toch veel vaster te kunnen. Nu is het probleem verholpen… Nogmaals, bedankt iedereen voor de reacties.

Ik ben blij voor @dirkvdv dat zijn probleem is opgelost.
Maar ik kan het probleem en de oplossing niet reproduceren.

Ik heb twee fietsen met steekas+schijfrem.
De inkeping in de vork sluit nauw om de as.
De as, zit ook zonder bouten, vrijwel onbeweeglijk in de vork.

Zijn er meer systemen?
Heeft @dirkvdv een ander systeem dan ik?

Ja, er zijn meer systemen. Uitvalnaven bijvoorbeeld.

Voor de komst van de schijfremmen werden wielen altijd vastgezet met een snelspanner of asmoer. De as schoof je van onder in de patten van de vork.

Die constructie heeft in combinatie met een schijfrem twee nadelen:
Bij het remmen met de voorrem komt er een kracht op de as gericht naar beneden. De as kan dus schuiven als de snelspanner of asmoer niet goed vast zit.
Het wiel kan met een beetje variatie vast gezet worden. Met als gevolg dat je de schijfrem bij het teurgplaatsen van het wiel opnieuw moet afstellen.
Met een steekas heb je deze nadelen niet. Op racefietsen e.d is de steekas dan ook de norm. Maar bij veel andere fietsen vind je nog de klassieke bevestiging in combinatie met de schijfrem.
Extra voordeel van een steekas is ook de stijvere verbinding waardoor de schijf niet gaat aanlopen als je bv veel kracht zet.

Dank je wel.
Maar ik stelde de vraag ook omdat @dirkvdv het had over “Maar met een steeksleutel erbij bleek de linkermoer toch veel vaster te kunnen”

Als @dirkvdv een snelspanner heeft, pleegt de snelspanner aan de linkerkant te zitten.
En de moer rechts zet je losjes met de hand vast.
Als de snelspanner te los zit, zit het wiel zowel links als rechts losjes in de vork.

De steekassen die ik ken, hebben een “bout” die door de hele as van rechts naar links gaat.
Waarbij het linkeruiteinde in de vork (de pad) wordt geschroefd.
De “bout” wordt aan de rechterkant met een inbussleutel of een handel (Fox, RockShox, … …) vastgezet.
Als deze bout niet hoed is aangedraaid, zit het wiel zowel links als rechts losjes in de vork

Ik heb nog nooit een systeem gezien waarvoor je een steeksleutel nodig zou kunnen hebben.
Ik hoop dat @dirkvdv nog meeleest en een foto van zijn voorvork wil plaatsen.

Maar jongen toch! De meeste fietsen hebben een massieve as, met schroefdraad en stalen moeren, Ook alle (?) fietsen met een naafdynamo. Die je met steek- of ringsleutels losdraait. Nadenken mag!

@Sjef , ik heb al mijn Google skills ingezet om een voorwielnaaf met schijfremopname te vinden, met een vaste as en echte moeren.
Na al dat speuren acht ik het waarschijnlijk dat @dirkvdv een fiets heeft met voorwielmotor met schijfremopname.

Ok, hier dan het verlossende antwoord: het betreft een VanMoof S3 (dus met voorwielmotor). Overigens was dit het eerste echte probleem na 2 jaar gebruik…