Advies commuter fiets

Beste allen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets voor WW-verkeer (3.5km enkele reis), maar ook om regelmatig langere afstanden (tot 20km) mee te fietsen én zou ik er graag met mooi weer de 2 kinderen mee in de fiets-kar kunnen trekken (maar dit is wel bonus).

Ik ben erg gecharmeerd van weinig onderhoud (hoewel leuk, geen tijd) en hou van een sportieve zit/rit.
Het zou fijn zijn als ik er enigzins comfortabel een heuveltje in Limburg mee kan pakken, maar ik kom er niet vaak en heb een wielrenfiets voor het serieuze werk.
Het idee is dat de fiets de komende 10jaar mee gaat (met wat onderhoud natuurlijk) en hij mag dus best in het hogere segment zitten, maar prijs/kwaliteit vind ik wel belangrijk; hij hoeft niet duurder te zijn dan nodig is voor goed.

Al met al zou ik dus graag voor een belt-bike gaan, en ik kom vooral uit op de canyon commuters, waarbij ik twijfel tussen de 6 en 7.
Grootste verschil is de Nexus 8 of Alfine 11 naaf, waarbij ik allerhande verschillende feiten en meningen op internet lees.

Kunnen jullie me hierin adviseren wat voor het Nederlandse landschap en mijn eisen het beste past?
Bijvoorbeeld: bij het platte Nederland, wat maken die 3 extra versnellingen uit? En qua trekkracht als er een kar met 2 kinderen achterhangt? Ik lees bijvoorbeeld dat de Nexus wat beter met hogere trekkracht om zou gaan.
En is de efficientie dusdanig beter van de Alfine dat dat de paar honderd euro waard is? Dan betaal ik die namelijk graag, maar zoals gezegd wordt soms de nexus als betrouwbaarder/beter aangemerkt.

Hiernaast nog de issue dat ik met 182cm en 85cm binnenbeenlengte een L frame nodig zou hebben, welke van de commuter 7 niet lijkt te komen tot december 2024. Eigenlijk zou een commuter 6 dus beter uitkomen, maar beschikbaarheid vind ik eigenlijk niet het beste argument :stuck_out_tongue:

Uiteraard sta ik ook open voor suggesties van andere fietsen :slight_smile: Vooral de volledigheid (spatborden, licht etc.) van de commuter trekken mij, tezamen met (grotendeels) goede recensies en prijs/kwaliteit verhouding.

Thanks alvast voor jullie input, elk antwoord is welkom!

Enkele opletpunten. Nexus 8 en Alfine 8 resp. Alfine 11 zijn van vergelijkbare kwaliteit. De Alfine 11 heeft 3 hogere versnellingen en ontbeert een direct drive: dan draaien de tandwielen in de naaf niet mee. Voor klimwerk heb je dus niets aan de Alfine 11. Geen ervaring met de modellen van Canyon. Het trekken van een aanhangwagen vraagt vooral veel van de kracht in je benen en goede conditie van hart en bloedsomloop. Ieder merk heeft zijn eigen maatsysteem, er is niet zoiets als een uniform systeem. Dus je zult altijd moeten passen. Bij Canyon vergt dat dat je bij het bedrijf (buurt van Mainz) langsgaat. Of die uitvalassen achteraan wel geschikt zijn voor een koppeling van de aanhangwagen is ook een opletpunt. Ziet er niet al te degelijk uit. Zoals gezegd geen eigen ervaring met dit merk.

De Canyon 6 & 7 zijn wat mij betreft mooie fietsen, toch wat opmerkingen/obeservaties.

  • Bij beide modellen is het stuur lager dan het zadel, dat geeft een flink sportieve zit
  • Het stuur is naar mijn idee veel te recht, zeker als het stuur lager zit krijg je daarmee sneller last van vermoeide/tintelende handen. Een stuur is wel iets dat je makkelijk zelf kan vervangen.
  • Goede verlichting
  • 55/24 (2,3) is een verhouding waarbij ik met een Nexus-8 vaak in z’n hoogste (8) versnelling rijdt. Ik trap wel aardig door maar aangezien je aan racefietsen doet zou dat ook voor jou kunnen gelden. Op één fiets heb ik er 55/22 (2,5) door het achtertandwiel te vervangen en dat bevalt me beter
  • Normale banden, ik ben een voorstander van brede banden en daardoor op een Cube Travel Pro uitgekomen.
  • Een voordeel van de Alfine-11 kan zijn dat je zelf de olie kan wisselen, de Nexus/Alfine-8 is een heel stuk bewerkelijker alhoewel ik voldoende mensen ken die nooit de naaf hebben (laten) servicen en toch geen enkel probleem hadden.

Opmerkelijk is dat beide Canyon fietsen een stuur/stuurpen in één geheel hebben. Stuur èn stuurpen moeten dan vervangen worden. Vervanging door eigen keuze materiaal wordt daardoor aanmerkelijk duurder.

Dank jullie wel voor jullie input, allemaal zeker goede punten.

In Eindhoven is ook een canyon centrum, dus wellicht kan ik daar binnenkort eens kijken.

Gister op m’n speurtocht door de stad ook de koga f3’s bekeken, en die hebben me ook wel aan het twijfelen gebracht.
De zit van de canyons is wel héél sportief, terwijl het wel bedoeld is als m’n “enige” fiets, naast de wielrenfiets. ik wil er ook comfortabel op rijden als ik met de kinderen een ijsje ga halen op 8km/u, en dan ben ik idd bang voor polsen etc.

Het prijsverschil is significant, maar technisch gezien zou een koga f3 8.0 in het budget passen, en dan heb ik wel echt een complete fiets met alles erop/aan én gewoon service om de hoek…
Ik snap dat ze onderling eigenlijk niet te vergelijken zijn, maar kunnen jullie die stap snappen?

Tja, Koga, okay fietsen met een 25% prijsopslag?

Naast de prijs, heb ik mijn sterke bedenkingen bij heb is de Feathershock geveerde voorvork.

Ja, de verhalen over de feathershock had ik gezien. heel vreemd hoe ze na al die jaren het systeem nog steeds zo zouden maken…

Zal de fietsenwinkel iig eens vragen hoe zij hier tegenover staan, incl de garantie die ze erop bieden…

Maar zeker dat het een erg prijzige fiets is; wel meer in de lijn van wat ik denk te willen, met het oog op lange termijn comfort gecombineerd met lekker doorfietsen. Hebben jullie een idee van niet-koga fiets die qua model/afmontage op dezelfde lijn zit?

Afmontage van Koga is niet beter dan andere fietsen zoals bijv. de Canyon 6/7. Het enige goede van Koga is dat waarschijnlijk de tweedehandswaarde hoger is maar daarmee krijg je niet de 25% (?) prijsopslag terug.

Zoals je misschien al gelezen heb ben ik voor een Cube Travel Pro gegaan (zoek maar eens op dit forum) en mocht die gestolen worden zou ik er zo weer voor gaan. Het is ook nog één van de beter betaalbare fietsen die voor de rest wel de goede vakjes aanvinken.

Ik moet zeggen, de travel pro is absoluut ook een goede optie, voor de helft van het geld… En als ik het zo zie heeft de 2024 versie alfine 8 (voor wat het waard is).
En jouw posts lezend, snap ik hoe je met een wat groter frame het stuur iets hoger kan zetten voor een íets minder sportieve zit dan hij standaard op de foto’s heeft.
ivm met de canyon is deze iig wél leverbaar, en iets minder diehard mountainbike model.

Eens op zoek naar een plek om hem uit te testen :slight_smile:

Ik kom de trek district 4 ook veel tegen in eerdere posts. Voor mij een goede optie, want in de buurt zit een trek winkel (itt andere merken die ik wil testen). Iets duurder, maar cdx en alfine 8. Over de kwaliteit lees ik echter wisselende dingen, zelfs op hun eigen website…

Zo, vanmiddag gereden op een koga f3 6.0, cube travel pro en trek district 3 en 4.

De koga was grappig genoeg degene die het eerste afviel, gewoon geen prettige zit/gevoel.
De travel pro voelde een beetje onwennig met dikke banden en de zit, maar had hem best willen kopen.

Uit principe ergens anders nog de trek’s geprobeerd
De district 3 (vrouwenmodel) voelde eigenlijk nog het beste, maar denk dat dat ook met afstelling en stuur te maken had. De district 4 (herenmodel) had een bezemsteel, maar stond daarvoor niet sportief genoeg afgesteld.

Al met al nog even over denken, maar ik neig toch naar een district 4. Het frame voelde stijver en dus wat directer en hij kan nog wat sportiever afgesteld worden. Wel duurder dan de 3, maar voor alfine en cdx afmontage lijkt me dat geld wel waard.

Nu maak je me wel nieuwsgierig, dat onwennige is denk ik wat ik comfort noem en dat koppelen veel mensen aan een lagere snelheid/meer weerstand terwijl ik denk dat de praktijk juist andersom is, de extra luchtweerstand is te verwaarlozen en minder trillingen betekend dat je daar geen energie aan verliest. Of … was het iets anders?

Een hele goede vraag!
Het is lastig te omschrijven. Voor mijn gevoel was het ook een erg compacte fiets; frame 54 bij 182cm en binnenbeen 84cm. Daardoor zat ik erg vertikaal, alsof ik op de wielrenfiets van m’n vriendin zit (ook niet onprettig). Tevens was het stuur breder dan ik gewend ben (en dan de f3), wat vast meespeelt.
En wellicht was het bij de banden ook gewoon hoe het uitzag?
Er zat trouwens geen nexus 8 op, maar een ander merk 8. Volgens de verkoper hetzelfde, maar absoluut een andere naam.

Ik had vooral het idee dat als deze fiets “mijn enige” fiets wordt om alles mee te doen (boodschappen, met de kinderen fietsen, langere afstanden), dat de district 4 net iets meer “normaal”/allround is.
Deze voelde ook alsof m’n kracht wat directer werd overgebracht. Volgens de winkel was het frame stijver, als verklaring, maar wie weet. Het was ook best winderig vandaag, dus durf ook niet te zeggen dat ik niet opeens wind mee had :sweat_smile:

Overigens zou ik wel overwegen dikkere banden op de district 4 te zetten, mocht ik die kopen. Het gaf absoluut comfort. Dat zou (tot op zekere hoogte) ook moeten passen.

Al met al ben ik er nog niet uit :confused: m’n verstand zegt de district 4. Als ik de 3 en 4 even combineer qua afstelling etc (qua frame geen verschil) , voelde die het beste ook. Maar dan moet ik wel even op zoek naar de goede afstelling voor mij

Nog eens even lekker op papier in de fietsen (district 3 vs 4 vs travel pro).
Tussen de district 3 en 4 zit echt niet veel verschil voor de 400e:

  • andere kleurtje (tsja)
  • Nexus 8 vs Alfine 8 (met dus draai of trigger schakelaar)
  • CDN ipv CDX belt/crank (beiden wel met 46T en zelfde lengte crankstel)
  • iets andere gripjes op het stuur
  • ander zadel
    Het frame, stuur en overige accessoires zijn eigenlijk nagenoeg hetzelfde, waarbij zadel en gripjes voor ~80e geupgrade zijn naar de duurdere versies.
    Eigenlijk dus de vraag of Alfine 8 vs nexus 8 én CDX vs CDN belt/crank 300 euro waard zijn. Hoe zien jullie dat?

Tevens, @MikeRZ, even de geometrie van de Travel Pro maat 54 en District 4 maat L naast elkaar gelegd: die ontlopen elkaar maar heel weinig. Dat is wel mijn interpretatie, natuurlijk, maar het lijkt alsof het bij vrijwel alle maten <1cm blijft.
Met name de hoogte van het stuur is wel afwijkend; de cube staat duidelijk lager. Maar, bij de District zaten er nog 3 ringen tussen, dus die kon nog een stuk lager, en bij de cube kan er natuurlijk een ring bij. Daarnaast heeft het Cube-stuur een backsweep van 35gr, tegen 11gr van de Trek.
Dat verklaart wel waarom de cube veel compacter voelde, en m’n grootste probleem bij de Trek de het enorm rechte stuur was…

Al met al, blijft het lastig. Nog steeds denk ik dat ik met afstellen (of het stuur/wielen vervangen) de goede eigenschappen van de cube in de trek kan krijgen, terwijl de trek als fiets wat completer/degelijker aanvoelde.

Als ik naar de specs van de Cube Travel Pro 2024 kijk een Shimano Alfine 8, een duurdere variant van de Nexus 8 die maar marginaal beter is.

Ja, het stuur is te recht zoals bij vele fietsen, dat heb ik dan ook vervangen, dat is iets wat iedereen kan doen. Daarmee kan je het stuur ook hoger en dichterbij krijgen waardoor je rechter op zit.

Ja, misschien is het een te grote stap, ik ben ooit eens begonnen met het vervangen van mijn 40 mm banden door 50 mm banden op een “normale fiets” en dat beviel zo dat ik daarna voor de Cube met 55 mm banden ben gegaan.

Een CDX riem is duidelijk beter dan een CDN riem maar een nieuwe CDN riem kost iets van €50, een CDX riem €80 en ze zijn onderling uitwisselbaar. Mijn CDN riem ging denk ik maar 1.5 jaar mee (dat verbaasde me niet) maar die heb ik toen door een CDX riem vervangen.

Niets mis met de Trek 4, standaard 40 mm en maximaal 50 mm brede banden zie ik.

Wielen vervangen is heel duur en vaak ook onmogelijk.

Ja, slecht taalgebruik van mij. Ik bedoel de banden wisselen. Als ik het zo tegenkom moet een 50mm band ook op deze velg passen, en dan valt het qua kosten heel erg mee.
Het stuur kan ik dan later zelf doen als ik nog wil; eerst maar eens de rest van de fiets goed afstellen.

Hebben jullie trouwens ervaring met fietsvoordeelshop? Hier is de fiets 200e goedkoper, 1600e ipv 1800e, dan bij de Trek store hier in de stad…
Best een flink verschil (11%), maar aangezien ik de fiets zakelijk kan kopen iets minder dan daadwerkelijk 200e. Dat is mooi meegenomen, maar ik heb absoluut geen zin in gezeik, wat ik wel in een paar reviews van ze lees indien na aanschaf iets niet goed blijkt.
Allebei zijn de winkels zijn dichtbij, dus voor lokatie hoef ik het niet te laten.

Ok, kritisch in dit geval is voldoende ruimte in de spatborden en tussen de vorken, achteraan met name de liggende vork.

Ik zou verwachten van wel; bij de specs staat specifiek “maximale bandbreedte 700x50mm”. Ik zal het uiteraard wel navragen van te voren :slight_smile:

Het was gek genoeg dus ook geen Alfine; ik ben vergeten welke het was, maar eentje waar ik dus nog nooit van gehoord/gelezen had.

Wel interessant inderdaad! op de 12go website staat de Travel 2024 met Alfine 8, maar op de cube website zelf staat hij nog met nexus 8.

Kan zijn dat ze nog niet geupdate hebben, maar ergens zou ik de 12go site ook niet vertrouwen totdat ik de alfine zelf op de fiets zie zitten… Ben zo snel uberhaubt geen website tegengekomen die de travel pro 2024 aanbiedt.

Aan de andere kant: anders zou het voor 1200e wel een goede deal zijn.

Kleine update voor wie er geïnteresseerd mag zijn:
Het is dus een trek district 4 geworden, waar ik meteen 45mm banden onder heb laten zetten.
Heb hem nu een krappe week, met de eerste tientallen Km gereden.
In het kort ben ik nog erg tevreden: hij rijdt lekker, schakelt soepel, heerlijk stil.
zithouding is sportief (ff wennen voor de polsen idd) en ik ben een stukje rapper waar ik moet zijn.

Enige minpunt tot nu toe: het verschil tussen de 5 en 6 is inderdaad een grote stap (eerder beschreven bij de Afline 8), en is nou net waar ik vaak tussen rij. Wen ik vast ook wel aan, en kan anders wellicht nog iets met de crank doen als die ooit vervangen moet worden.

Doorslaggevend in de keuze was gewoon het rijden wat goed voelde, én het feit dat de Trek store hier gewoon in de stad zit. Deze waren erg prettig in omgang en ik heb er wat service betreft ook vertrouwen in.

Thanks iig aan iedereen die geadviseerd heeft :slight_smile:

1 like