Aanschaf advies woon-werk verkeer

Beste forumleden,

Ik zie door de bomen het bos niet meer en wil graag van jullie expertise gebruik maken.
Ik zou graag 1x per week (om te beginnen) met de fiets naar het werk willen om mijn conditie te verbeteren en een ritje minder met de auto is tevens ook beter voor het milieu.

Informatie en eisen:

  • Mijn leeftijd is 34 en sport 2x per week (voornamelijk krachttraining).
  • Mijn lengte is 1,76 meter
  • Afstand is 33 km enkele rit (van midden Limburg naar zuid Limburg)
  • Ik zal meestal met mooi (droog) weer fietsen, maar ben niet vies van een keer in de regen te fietsen
  • Onderhoudsvriendelijk, zo ver het gaat natuurlijk
  • Zelf zit ik te denken aan een sportieve hybride fiets aangezien ik met mijn gezin ook in het weekend wil fietsen of een keer de kleine boodschappen mee wil doen. Met een racefiets lijkt het me minder praktisch ook i.v.m. comfort. Of is juist een racefiets voor deze afstand handiger? Aangezien het toch een stuk fietsen is, ben ik ook een stuk eerder thuis.
  • Riemaandrijving heeft mijn voorkeur i.v.m. onderhoudsvriendelijk (en het gemak in schakelen?)
  • Shimano Alfine 11 versnelling, of heb ik voldoende aan een 8?
  • Een bagagedrager hoeft er niet perse op te zitten. (scheelt weer gewicht)
  • Spatborden aanwezig
  • Verlichting aanwezig (achteraf monteren is altijd mogelijk? LED?)
  • Remsysteem heb ik geen idee, voor- en nadelen?
  • Prijs max 1500,-

Ik kan natuurlijk volledig mis zitten met mijn eisen en waardeer jullie opmerkingen hierin volledig.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groet, Philipp

Een tussenvraag: Alfine 8 of 11v? Aangezien ik in Zuid-Limburg woon de vraag: welke hellingen moet je op?

Hoi Sjef, ik ga van Sint Odilienberg naar Heerlen. Ik weet niet precies hoeveel of welke hellingen er zijn.

Als je de Molenberg/Molenstraat (11%) in Heerlen op moet, dan 11v. Zo niet dan is Alfine 8 ook genoeg. Vanaf Koningsbosch begint het te hellen/vals plat, maar dat is allemaal goed te doen. Ook in Brunssum is het op en af. Ook in Heerlen. Heerlen ligt op hoogtes van 90-170 m. Behalve genoemde Molenberg allemaal goed te doen met 8v. Mijn eerste suggestie zou zijn: Stevens City Flight Luxe: https://www.stevensbikes.de/2019/index.php?bik_id=185&cou=NL&lang=nl_NL

Ik heb het even gecontroleerd. Ik hoef niet via de Molenberg/Molenstraat. Ik werk bij APG. Dus ik zou ook met de 8 uit de voeten kunnen. Echter kunnen een aantal extra versnellingen geen kwaad, of is het verschil in prijs tussen de 8 en 11 dermate hoog dat het niet de moeite waard is?

Er is inderdaad een behoorlijk verschil in prijs tussen Alfine 8 en -11 en ook veel minder keuze in fietsen met de 11v naaf. APG, Abp in mijn termen, ligt op ca. 100 meter.
De Shimano Nexus Premium naaf is vergelijkbaar met Alfine 8 - het binnenwerk is gelijk. Bagagedrager hoort er bij op dit soort fietsen. 4 boutjes los draaien en hij is eraf.

Sjef, alvast bedankt! De fiets ziet er in eerste instantie goed uit. Echter heb ik nog een vraag m.b.t. het remsysteem. Verslijten V-brakes niet snel en wat zijn de voor- en nadelen ten opzichte van bijvoorbeeld een schijfrem. Of is het vervangen en afstellen van de blokjes een kinderspel?

De Scott Silence Evo 2018 spreekt me ook aan. Echter weet ik niet of deze nog leverbaar is. Kan hem nergens vinden.

Remblokjes slijten alleen als je remt. Er zijn aardig wat kms voor nodig. In stadsverkeer slijten blokjes snel, ca 2 jaar voor de voorrem. 3 jaar achterremblokjes. Op langere tochten, zoals jouw woon/werk verkeer, nauwelijks. En ze zijn eenvoudig te vervangen.
Ik ben geen voorstander van schijfremmen. Dat mogen anderen doen. V-brakes remmen prima. Bij snelle en natte afdalingen zijn schijfremmen een voordeel. Het piepen en aanlopen krijg je erbij. En als het blokje versleten is, wat je niet kunt zien zonder demontage, dan remt het niet meer: metaal op metaal.
Scott fietsen/dealers zijn moeilijk te vinden.

Oke, duidelijk verhaal! Bedankt!

Welk maat frame raden jullie me aan (1.76 meter)

Een maat aangeven is erg lastig. Ik twijfel tussen 52 en 55 en daarbij kijk ik met name naar de horizontale lengte van de bovenbuis en de vorm van het stuur. Zelf passen is sterk aanbevolen, want alle fietsmerken hanteren een ander maatsysteem. Ook loopt de lengte van ledematen ver uiteen. Ik ben 1m71 met hele lange benen en dan dus een kort bovenlijf. Ik zou kiezen voor 52cm.

Oke, dus een kleiner maatje is beter dan een te grote. Passen zal ik zeker doen. Toch knaagt het volgende nog aan me:

Is juist een racefiets voor mijn afstand niet handiger? Aangezien het toch een stuk fietsen is, ben ik ook een stuk eerder thuis. Echter is de comfort iets minder dan bij een fitness fiets. Op het werk ben ik in gelegenheid om te douchen, zweten zal ik zeker doen.

Graag zou ik ook advies over alternatieve merken willen. Waarom de 1 boven de ander?
Welke merken zijn goed en hebben zich bewezen en welke zeker niet doen?

Enig advies? Wat zouden jullie doen?
Luxe probleem

Een racefiets is zeker een voordeel voor deze afstand en ook gewoon sneller. De luchtweerstand is een stuk minder. Maar dan wel zonder wapperende kleren. Dus een strak fietstenue en klikpedalen. Tegenwoordig passen er op de meeste racefietsen ook 28mm banden. De tijd van 22-23 mm dikke banden die je op 8 bar moet rijden is definitief voorbij. 28mm banden kun je op 5 bar of iets meer rijden. Het is ondoenlijk om over alle fietsmerken te schrijven. Een fiets bestaat uit een frame, wielen en aandrijfcomponenten. Frame draagt de naam van het merk. Wielen worden soms wel in eigen beheer gespaakt, maar kan ook ingekocht. De aandrijfcomponenten zijn nog altijd meest van Shimano. Die hebben ook veel kwaliteitsniveau’s. Google eens op Shimano groepen. Voor jouw doel is een tweevoudig crankstel voldoende en de Shimano 105 groep met compact crankstel (thans min of meer standaard) gewoon prima. Duurder is nergens voor nodig. Is ook veel keuze in. Mijn advies: neem een alu frame. Daar hoort standaard een carbon vork bij. Ik heb meer dan 20 jaar ervaring met racefietsen. Zelf rijd ik inmiddels hybrides en mountainbikes. Maar werk op verzoek van mijn kinderen, vrienden en aanverwanten aan racefietsen. Is er geen wielerzaak in Berg? Ga eens kijken of anders in Vlodrop, Damen dacht ik. Voor €1500,- kun je heel mooie en goede racefiets kopen. Als je specifiek advies nodig hebt, kun je dat hier vragen. Er is ook een druk Forum van Fiets Magazine.
Als voorbeeld voeg ik een link toe, vanwege de vele info en mooie foto’s van Canyon (D en is alleen online te koop):

35 kilometer fietsen enkele reis is een flink stuk maar te doen, twee van mijn collega doen dat ook Ă©Ă©n a twee keer per week.

Voordat je een nieuwe fiets koopt, zou ik het eerst eens doen op je huidige fiets, een nieuwe fiets geeft je niet (lang) de “drive” vaker te gaan fietsen. Ook zou ik eens een tussenvorm proberen, met de fiets naar Roermond of Echt, daar de trein via Sittard naar Heerlen en de laatste kilometer op de fiets naar APG, in eerste instantie met een OV-fiets en als het bevalt met een eigen stationsfiets.

Geen bagagedrager, wel spatborden? Hoe neem je je bagage mee, een rugzak op de fiets vindt ik persoonlijk niets.

Hoi @MikeRZ,

Ik snap je bezorgdheid. Ik fiets vaker met mijn huidige fiets naar Roermond. Echter is mijn huidige fiets ook aan vervanging toe. Het is een hele oude Gazelle met een leren kettingkast, geen versnellingen en een terugtrap rem. Niet een ideale fiets om met een kinderzitje of met het gezin te fietsen.

De dag als ik naar het werk zal fietsen zal ik mijn douche spullen en kleren al op het werk hebben liggen. In principe zal ik niets mee hoeven te nemen.

Dat wordt een heel grote vooruitgang! :grinning:

Als @fifikus op zo’n 8,5kg racefiets stapt, wil hij er nooit meer af!

1 like

Ik heb ook zo’n Gazelle herenfiets, wel ruim 10 jaar ouder. Ik heb er drie gehad. Eentje woog 23kg, gebruikt voor woon-werk verkeer. Ze zijn niet op gang te krijgen en eenmaal op tempo blijven ze rollen. Met enkel de terugtraprem (remnaaf) moet je lang te voren besluiten of je gaat remmen.
Het materiaal van de kettingkast is natuurlijk geen leer, maar lakdoek. Nog altijd te koop.
Is nu toegetreden tot de fiets-oldtimers.

Dit is een Gazelle herenfiets zoals ze in de jaren vijftig gemaakt werden. Hij wordt nauwelijks gebruikt, zoals te zien is. De fiets is een erfstuk van een overleden oom en daarbij heeft de fiets tweemaal enkele weken in de Maas gestaan tot halverwege. De fiets stond gewoon thuis in de stal, maar de Maas kwam zowel in '93 als in '95 tot in de stal. Door goed gesmeerde naven en trapas wist de Maas geen echte schade aan te richten.

1 like

Okay, helemaal verkeerde inschatting gemaakt :wink:

Denk je je huidige fiets te blijven gebruiken voor kleine boodschappen en fietsen met het gezin? Zo niet dan is misschien toch een sportieve hybride fiets een beter idee.

Ja, een racefiets is sneller maar de keren dat ik naar mijn werk fiets (65 km, alleen heen of terug) kies ik toch niet voor de racefiets omdat de “gewone” fiets comfortabeler en veiliger rijdt en ik het in normale kleding doe.

Het je al een idee waar je de fiets zou willen kopen? Als het bij een lokale fietsenmaker is dan heb je vaak te maken met een beperkt assortiment. Wel handiger wat betreft onderhoud.

Wat betreft fietsen vindt ik de aanbeveling van @Sjef een goede, het enige jammere vindt ik het veel te rechte stuur en het ontbreken van meer ergonomische handvatten. Dat is niet al te moeilijk zelf te verhelpen, maar een stuur met meer “back sweep” komt dichterbij dus mocht je dat willen, overweeg dan een iets langere (meer reach) fiets te kopen.

Vergelijkbare fietsen als de Stevens worden gemaakt door Cube en Kalkhoff maar dan met schijfremmen. Opmerkelijk genoeg allemaal Duitse merken, dus misschien bij een fietsenmaker net over de grens?

Van Cube zijn er heel veel dealers, ook in Midden-Limburg.

Heren, aller eerst bedankt voor jullie advies. Het helpt me enorm in het maken van een keuze. Ik heb dit weekend er goed over nagedacht en mijn keuze is gevallen voor een hybride fiets. Deze ga ik tenslotte vaker gebruiken dan een racefiets en wat @MikeRZ al aangeeft m.b.t. comfort en vooral veiligheid heeft dit hogere prioriteit dan tijdsbesparing. Mijn “oldtimer” houd ik wel nog gewoon. Is geen erfstuk, maar kan nog goed van pas komen als ik naar de kroeg ga :wink:

Ik heb nog geen idee waar ik de fiets ga halen. Maar er zijn inderdaad genoeg fietsen- makers/winkels in de buurt. Mijn voorkeur gaat daar ook naar uit en ben niet van plan om online te bestellen. Ik wil er eerst op zitten en een test rit maken.

@MikeRZ heb je toevallig een voorbeeld van een stuur met een “back sweep”? Bedoel je daarmee een stuur van een racefiets? Is een fiets met een langere reach een groter model? Of zijn het bepaalde merken die daar rekening mee kunnen houden, zodat het stuur meer naar voren staat c.q. een langere fiets? Kan dit bijvoorbeeld bij de Stevens City Flight Luxe ook aangepast worden? En wat betreft de schijfremmen, niet doen of…?

Groet, Philipp