Het soort fiets waar je naar op zoek bent is niet moeilijke te vinden op de Rollerbrakes na, dus mijn eerste vraag zou zijn, waarom Rollerbrakes
Schijfremmen zijn niet slecht en er is ook nog een fiets te vinden met hydraulische velgremmen, wat mij de top voor “gewone” fietsen.
Als je niet al te veel meer geld dan €1000 wilt uitgeven, dan heb je geen CDX maar CDN. Ja, CDN heeft een korte levensduur dan CDX. Waarschijnlijk is het achtertandwiel het eerst versleten en dat kan je dan (laten) vervangen door een CDX tandwiel. Zelfde geldt voor de riem en het voortandwiel maar die gaan langer mee.
De meeste bagagedrager kunnen goed 25 kg aan, is dat degelijk genoeg?
Mijn budget is max 1600 euro (maar minder mag natuurlijk )
Ik heb nu een fiets met rollerbrakes en die vind ik erg fijn. Over velgremmen en schijfremmen lees ik zoveel nadelen dat ik dan toch voorkeur heb voor rollerbrakes. Die vergen minder onderhoud, lijkt het en zijn minder kwetsbaar.
De optie om het tandwiel te vervangen als het versleten is, vind ik een goed idee.
25 kilo voor een bagagedrager is prima, alleen moet hij niet te smal zijn. Als het een keer nodig is, wil ik graag mijn dochter (8 jaar < 25 kg) op een veilige manier (dus met voetsteuntjes+jasbeschermer en rugleuning) achterop mee kunnen nemen. Dat zal echter niet vaak voorkomen, omdat ze meestal zelf fietst.
Wat betreft onderhoud/kwetsbaarheid ben ik het grotendeels met je eens voor normale velgremmen en schijfremmen. Wel denk ik nog steeds dat hydraulische velgremmen een goede keus is, minder vaak blokjes (laten) vervangen dan je rollerbrakes moet smeren en met de kwetsbaarheid van de remhendels en kabels is denk ik vergelijkbaar met die van rollerbrakes. De remmen zelf gaan niet kapot, de velg ook niet binnen een normale levensduur.
Met @liefhebber eens dat er in Duitsland veel meer keus is, de link die ik gaf laat ook bijna geheel alleen Duitse merken zien. De Victoria Urban fietsen vindt ik ook een heel mooie keus, lekker brede banden, CDN maar het achtertandwiel lijkt staal/CDX te zijn, maar wel schijfremmen of een terugtraprem.
Wat @Sjef zegt, een bagagedrager kan je (laten) vervangen.
Heb je nog eisen wat betreft waar je de fiets koopt? Niet alle fietsenmakers zijn genegen om fietsen die niet bij hun gekocht zijn te onderhouden.
Kennelijk is er kwalitatief verschil in roller brakes; die op de (best wel oude 3e hands) Koga van mijn vrouw remmen geweldig goed, maar die op mijn voormalige door mij zelf nieuw gekochte Giant Ultimo vond ik flink tegenvallen qua remkracht. Een noodstop mee maken ging er gewoon niet mee. En bedenk: je fietst maar zo hard als dat je remkracht aan kan. Maw de snelheid is (onbewust waarschijnlijk, dat regelt je sensorisch hoofdkwartier zal ik maar zeggen) bepaald door je remweg. Is die goed en kort dan durf/kan je harder fietsen dan dat je weet dat je remweg lang(er) is.
Verlichting op batterij terwijl een naaf op de fiets zit vind ik persoonlijk ook super kut en zou willen dat dat verboden werd. Zo doodzonde zit er een naafdynamo op een fiets, mag je alsnog met batterijtjes gaan kloten (word altijd een vochtige roest bende of ze gaan lekken en ze zijn altijd leeg op het moment dat je even zo gauw niks meer hebt liggen aan reserve)
Maargoed je topic ging over aankoop advies, ik heb helaas geen tip voor je.
Het is ondoenlijk om te reageren op verhalen uit de tiende hand.
Maar ik heb ook wel eens een poos lopen tobben met hydraulische schijfremmen.
Omdat een fietsenmaker in de verkeerde betekenis van het woord de manual niet goed had gelezen.
Het monteren van hydraulische remmen is niet moeilijk, maar wel een secuur karweitje.
En als je dat geduld niet kan opbrengen, moet je er van af blijven.
Rollerbrakes zijn bij mijn weten altijd mechanische remmen.
Schijfremmen zijn meestal hydraulisch, maar niet per defnitie hydraulisch.
Er zijn ook schijfremmen die met een kabeltje worden geactiveerd.
En er zijn ook extra dikke remkabels in de handel.
Als er belangstelling voor is, zal ik het webadres weer eens opzoeken.
Maar die worden dus niet in de buurt bij een FM verkocht. Dus probleem wat betreft onderhoud.
Over het vervangen van de bagagedrager: eens, al deed de FM waar ik het vroeg er moeilijk over. Net als over het vervangen van het (erg brede, rechte) stuur
Beide fietsen lijken me een prima keus op het stuur na, veel te recht, in ieder geval voor mij.
Net zoals bij een bagagedrager zijn die goedkoop te (laten) vervangen, maar daarmee komt het stuur wel dichter naar je toe, het zou mooi zijn als je dat al bij kan aankoop kan proberen zodat je niet een te kleine framemaat koopt. Iets meer voorover zitten is goed voor je rug en voor de luchtweerstand.
Wat betreft een fietsenmaker, waar woon je ongeveer?
Ik heb goede ervaringen met fietsenwinkels die meer op vakantiefietsen gericht zijn en bij jou in de buurt is dat Snel Fietsen op iets van 7 km van jou.
Zoals je misschien weet heb ik zelf de Cube Travel Pro en ik zie dat zij die ook voeren, maar verder ook een mooie collectie hebben. Ik verwacht dat zij ook wat flexibeler zijn in het aanpassen van fietsen, vakantiefietsers zijn over het algemeen wat kritischer.
De Batavus Dinsdag Belt 8V 2020 vindt ik ook een mooie fiets, goed te zien dat daar het achtertandwiel volledig staal is en het stuur iets minder recht, de vraag is of je hem in onderhoud wil/kan krijgen bij een lokale fietsenmaker hoewel dit soort fietsen over het algemeen heel weinig onderhoud nodig hebben.
Ligt er maar aan over welke Nexus je het hebt: er is een Nexus 7, een Nexus 8 en een Nexus 8 premium. Het binnenwerk van de laatste is gelijk aan het binnenwerk van de Alfine.
Die indruk heb ik ook.
Maar als ik google op een fietsenmaker in Voorburg, kom ik op meer dan een adres dat zelf geen fietsen verkoopt, en dus graag? aan fietsen van anderen werkt.
We doen de goede fietsenmakers geen eer aan door de hele beroepsgroep over een kam te scheren.
Qua zwaarte van trappen merk je dat een Alfine 8 naaf een stuk lichter loopt dan een Nexus 7. Ik kan het vergelijken, omdat de oude fiets van mijn echtgenote een Nexus 7 naaf heeft, en mijn en haar Batavus Dinsdag met de Alfine 8 - laat ik het zo zeggen - haar een grotere actieradius geeft.
Ik kom enigszins terug van rollerbrakes. Je moet ze smeren - bij het achterwiel is het smeergat vaak niet bereikbaar vanwege het feit dat de vorkbuis er voor zit - dus demonteren is noodzakelijk. Verder is de remkracht bij een rollerbrake bij steile heuvels te gering. Aangezien wij onze fietsen ook meenemen op vakantie is dit een knock-out criterium.
Resteert het verschil schijfrem - velgrem. Wij hebben Magura hydraulische velgremmen. Schijfremmen vind ik iets directer reageren, maar het nadeel vind ik van schijfremmen dat je niet kan zien of ze aanlopen door vervuiling, en dat ik denk (niet meer dan dat) dat de brakepad sneller slijt.
Die mix heeft ertoe geleid dat wij een Batavus Dinsdag exclusive hebben aangeschaft, ook en vooral door de riemaandrijving en het gewicht is met 15 kilo niet bijzonder laag - maar volstaat.