11-stedentocht op de fiets!

Eindelijk ga ik meedoen met de 11-stedentocht op de fiets. Maar ik heb nog een goede fiets nodig! Wat raden jullie me aan? Ik wil de lichtheid van een racefiets, maar dan wel met recht stuur (inderdaad Sjef, die afstand tussen zadel en stuur bij vrouwen, waardeloos) en ik denk toch ook een kleine bagagedrager. Ik heb al een speed pedelec, dus zonder motor zal wel weer wennen worden :blush:

1 like

Hoe groot ben je? Bagagedrager zal altijd wel passen of passend te maken zijn.

Hoi Sjef, ik ben 1.74. En ik heb me al wat verdiept, vraag me af of ik het hogere segment Shimano wel/ niet nodig ben. Houd van fietsen, zal ook gaan trainen, dus de kilometers ga ik wel maken. Verder: geen naafdynamo, hoeveel versnellingen heb ik echt nodig? En is goedkoop duurkoop bij dit model bijvoorbeeld: Thrive 2 (2020) | Dames Fitness Fiets | Liv Cycling Nederland

1 like

Met die lengte heb je zeker genoeg keuze. Die Giant Thrive 2 heeft zeker voldoende kwaliteit voor het doel. met 18 (2x9v) versnellingen heb je voor vlak Nederland ook genoeg. Het is een overjarig model, en daarom flink afgeprijsd. Ga eens passen. Maat M of S schat ik zo. Het zadel staat (door de vorm van de zadelpen) onnodig ver naar achteren. Houd daar rekening mee. De zithouding zal wel verschillen van je speedpedelec.Een bagagedrager is door de eigenwijze constructie van de Giant zadelpenklem extra lastig te monteren. Misschien met een klem om de zadelpen. Of met een bikepacking tas direct aan het frame.

Dank! Geen Shimano 105 minimaal dus? En wat vind jij een goede keus met bagagerekje?

105 is heel mooi, voor dit doel niet nodig. En de vraag of die wel schakelaars voor recht stuur hebben. Bagagerek? Ligt aan hoeveel je meeneemt, vooral het volume. Lastig met deze constructie van een plaatje te beoordelen. Ivana zat ook met die vraag paar dagen geleden:

Misschien moet je improviseren want die Giant zadelpennen zijn niet rond, maar in de vorm van een D. Bikepacking lijkt in dit geval meer voor de hand te liggen, al zijn die tassen erg duur.

Dank! Misschien hebben andere gebruikers ook nog tips, ik wacht het even af. Bikepacking kende ik niet!

Ik wil de lichtheid van een racefiets, maar dan wel met recht stuur

Waarom?

Het gewicht van een fiets is niet van belang zolang je niet klimt of vaak wilt versnellen en beide lijken me niet van toepassing.

Wat betreft een recht stuur: Ik vindt dat behoorlijk oncomfortabel en zeker voor een lang stuk fietsen vindt ik het niets. Je gaat er ook niet sneller van.

Snelheid heeft alles met luchtweerstand te maken en daarbij is de houding het meest van belang.

Het verschil tussen de sportieve toerfiets en de racefiets is voor het overgrote deel de houding. Als je op de toerfiets een ligstuur zet heb je ongeveer dezelfde houding als op de racefiets in de beugel en zal je met dezelfde inspanning zo goed als dezelfde snelheid bereiken.

1 like

@MikeRZ heeft een punt. Sommige sturen zijn gewoon te recht: krijg je pijn aan je polsen. Eigen ervaring. Een beter stuur: meer achterwaartse buiging (sweepback) kost maar paar tientjes.Voor langere ritten gebruik ik bar-ends.

1 like

Dank Mike, dit helpt goed! Mijn ervaring met een racefiets is dat ik zo krom moet zitten, dat mijn rug het niet houdt. Maar misschien had ik een te grote fiets?

Hoe diep je zit is afhankelijk van de afstand tussen het zadel en de handvatten van het stuur, ook wel reach genoemd

Bij een grote fiets is die afstand tot enkele cm groter.

De bovenbuislengte is echter maar enkele cm verschillend en maar een onderdeel van de reach.

Het zadel kan ook enkele cm naar voren of naar achteren maar dat beïnvloedt wel hoe je boven de trappers zit.

De vorm van het stuur en de lengte van de de lengte van de stuurpen (de buis tussen de sturbuis en het stuur) geven ook enkele cm.

Zoals eerder gezegd, voor snelheid zou je ook kunnen kijken naar een ligstuur. De beugels van een racefiets vindt ik maar niets maar een ligstuur is heerlijk bij tegenwind en een andere positie is vaak ook een welkome afwisseling.

Misschien moet je eerst op zoek naar een goede fietsenverkoper, in plaats van naar een fiets

1 like

Interessant stuk, maar dat de bovenbuis niet mee veranderde met de lengte van de zitbuis lijkt me iets te kort door de bocht. Uit een Gazelle folder van 1989:

De lengte van de bovenbuis varieerde wel iets met de lengte van de zitbuis, maar met veel minder variatie (dat dan weer wel). Zo hadden de 57, 58 en 59 cm frames dezelfde lengte bovenbuis (56 cm) en ging die voor 60, 61 en 62 cm gelijk naar 57½ cm. Wel iets om rekening mee te houden.

Maar uiteindelijk doe je fijnafstelling met zadel- en stuurpen. Bij zadelpen kun je ook rekening houden met de setback, dat scheelt zo al 1½cm

1 like

Naar mijn ervaring met de elfstedenfietstocht hoef je niet krom tegen de wind te fietsen.
Er zijn zoveel deelnemers die je uit de wind houden.
Maar een lichte vooroverhouding helpt wel tegen zadelpijn.
Want het is een lange zit.

En val niet in de valkuil van het brede zadel met schapevacht !

1 like

Sportieve fietsen van de laatste tien jaren zijn, vooral, constructief niet te vergeliijken met die uit de jaren '80 van vorige eeuw.

Mijn reactie betrof dan ook een opmerking in het door @MikeRZ aangehaalde artikel:

"Vroeger, toen de fietshandel klakkeloos alles overnam uit de fietssport, was er wel een bepaald systeem in de maatvoering te ontdekken. Simpelweg doordat de UCI-reglementen in de wielersport bepaalden aan welke afmetingen een fiets moest voldoen. Een racefiets moest vroeger van as tot as precies één meter lang zijn, ongeacht de lengte van de renner. De enige variabele maat was de hoogte van het frame. "

Dat vroeger is natuurlijk rekbaar, maar dat vroeger alleen de hoogte variabel was klopt natuurlijk niet: ook vroeger waren er variaties in lengte.