20 Jaar ervaring met Fietslampen

Twinrig jaar. En het is nog steeds modderen met fietsverlichting die door de fietsvakhandel wordt geleverd.
Nog steeds delen we tips en ervaringen over verlichting met gebreken.

Fietsen worden tegenwoordig ook verkocht in zgn Mobilitycenters.
Dat zijn “fietswinkels” die zijn gelieerd aan autodealers.
Als ik hen vraag naar de beste fietsverlichting, krijg ik een onomwonden antwoord zonder mitsen en maren.
Ze geven mij het idee dat ik fietsverlichting krijg met dezelfde vanzelfsprekende betrouwbaarheid als autoverlichting.

Ik begin echt te twijfelen aan mijn plaatselijke fietsenmaker.

Een utopie…

Nu ben ik wel benieuwd geworden, een goede lamp van meer dan 10 jaar oud …

Maar ja, hoe zet ik die lampjes zo vast op mijn fiets dat een ander ze niet makkelijk van mijn fiets pakt en ik ze toch steeds makkelijk op kan laden?

Wat bedoel je met “niet makkelijk”, is dat diefstalbestendig? Zo ja, dan zijn dat tegengestelde eisen en daar ga je nooit een optimale oplossing voor vinden.

Als het niet direct diefstalbestendig, is z’n “schuif-klik” bevestiging zoals ook bij de door @wolfman gelinkte lamp toch een prima oplossing.

1 like

Van die opklik-lampen van > 10 jaar oud hebben we twee stuks. Zijn langwerpige rvs metalen lampen van BBB. Kostten destijds 45 euro. Zou je er graag een foto van tonen, maar dat lukt niet via de chat. Ze zijn oerdegelijk en hebben zich in de praktijk volledig regen- en mist-waterdicht getoond. De achterkant kun je er in de lengte af schroeven (dus zonder schroefjes) om de 4 AAA batterijen te vervangen. We gebruiken ze alleen op onze tour- en vouwfietsen en als zaklampen tijdens kampeervakanties.
Deze lamp wordt helaas niet meer geleverd. Lijkt qua uiterlijk wel wat op de BBB Highfocus batterijlamp. Beetje vergelijkbare prijs ook, maar heb geen idee of de Highfocus even degelijk is.

Inmiddels toch aardig succes met het insmeren met watervrije vaseline (op de batterijpolen en de inwendige schakelaar) en dichttapen op de naden van de vaste fietsverlichting (zowel koplamp als achterlicht) van onze stadsfietsen die dag en nacht op straat bivakkeren. Zolang je het maar van begin af aan doet bij een nieuwe lamp en niet pas als de eerste uitval optreedt en je de boel moet oplappen.