30 km-straten

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/30kmstraten/

Dit onderzoek naar 30 km-straten is gebaseerd op de uitkomsten van een uitvraag bij vrijwilligers van de Fietsersbond. In de tabel meer informatie over de uitkomsten. Brochure-30km Tabel-uitkomsten-30-km-straten

Ik verplaats mij voornamelijk op de fiets.
Maar ik vind het streven naar “30 is het nieuwe 50” een regelrechte ramp.

Volgens de SWOV factsheet over 30 km zones gebeuren er veel eenzijdige ongevallen in 30 km zones.
Een daarvan heeft te maken met de uitritconstructie van 30 km zones.

Onderstaande situatie (50 km weg met vrijliggend fietspad, en haaks een toegangsweg naar een 30 km zone) is volgens de regels ingericht. Maar gevaarlijk.
Menig fietser is al van zo`n inrittegel af gegleden en voor lange tijd in het ziekenhuis opgenomen, als hij een 30 km zone wilde inrijden.

Er zijn gemeentes waar de inrittegel tussen het fietspad en de rjbaan wordt gelegd.
Niet volgens de regels. Wel veiliger.
Dscn9340

Op de foto is de inrittegel niet te steil.
Maar er zijn steilere inrittegels in omloop.

De SWOV factsheet over 30 km zones is te vinden op:

Maar dat lijkt meer te gaan over 30 km zones waar hier de ombouw van een 50 km straten naar een 30 km is bekeken.

Waarom?

Het voorbeeld waarbij je als fietsers rechtsaf een plateau over moet is inderdaad niet erg fietsvriendelijk maar dat geldt een beetje voor alle snelheidsremmende maatregelen?

Die snelheidsremmende maatregelen zijn toch echt nodig zijn om een effectief 30 km/h af te dwingen, of zoals ook op de factsheet van het SVOW te lezen is, (Gebiedsgebonden) ISA

Een zeer effectieve snelheidsmaatregel is een intelligente snelheidsassistent (ISA) die het een voertuig fysiek onmogelijk maakt om de limiet van 30 km/uur te overschrijden (zie de gearchiveerde SWOV factsheet Intelligente Snelheidsassistentie (ISA)).

Stel je eens voor een 30-km zone zonder drempels, asverspringingen, wegversmallingen en plateaus/drempels zonder voertuigen die gevaarlijk hoge snelheden hebben.