Aankoopadvies voor fiets met volgende specificaties:

Hallo,

Mijn nieuwe werklocatie en het voornemen om te sporten waren voor mij aanleiding tot het zoeken van een nieuwe fiets.Tevergeefs ben ondertussen al 3 dagen op zoek geweest naar een nieuwe fiets met de volgende specificaties:

-voor en achter velgremmen
-shimano nexus 3 naafversnelling
-aluminium frame
-budget prijs


ik zou graag een oproep doen aan de ervaring van de mensen op dit forum om mij hierbij te helpen.
Bedankt!

Bedankt voor deze opties en het advies.

Is maxieman een pseudoniem voor een man? En wil je dan ook een “herenfiets” of is lage instap een vereiste? Bijna altijd mijn eerste vraag bij een dergelijk verzoek om een koopadvies: wat is je budget? Van “budgetprijs” wordt ik in elk geval niet wijzer. Opvallend is je stringente keuze voor Shimano Nexus 3 versnellingsnaaf. Ik neem aan dat je weet dat dit een extra trapweerstand van 32-43% oplevert (ten opzichte van een singlespeed). Niet direct een aanrader. Een deel van het probleem zal blijken te zijn dat deze goedkope naaf veelal wordt gecombineerd met rollerbrakes (of met een terugtraprem). Die rollerbrakes voegen nog eens extra wrijvingsweerstand toe, want rollerbrakes remmen altijd, ook als je niet remt! Shimano biedt deze constructie voor een habbekrats aan en de fietsfabrikanten happen direct. Maar goed, eerst maar eens je budget.

Bedankt voor de snelle reactie Sjef.

Mijn budget is onder de 500 euro. Met dit budget voor ogen heb ik ook de verschillende onderdelen gekozen. Ik ben van mening dat deze onderdelen binnen het budget vallen. Het is duidelijk dat ik voor 250 euro meer bijvoorbeeld een Sensa Strada met een nexus 8 kan kopen.

Ik had even de verkeerde aanname gemaakt dat de meeste fietsen in verschillende framesoorten beschikbaar zijn. Ik ben inderdaad op zoek naar een mannenframe.

De extra weerstand die de versnellingsnaaf geeft was voor mij duidelijk maar ik dacht gelezen te hebben dat deze minder was in de tweede versnelling. Dit heb ik over voor 3 versnellingen voor een lagere prijs. Bij de keuze heb ik ook een versnelling middels een derailleur overwogen maar heb hier van afgezien vanwege het onderhoud.

Om dit toch een beetje te compenseren ben wel ik op zoek naar velgremmen. Zoals je al zij is dit onderdeel van het probleem aangezien deze combinatie van componenten voor mij niet direct te vinden was.

Bedankt voor de hulp

Zoals ik al meldde wordt een 3 versnellingsnaaf niet of nauwelijks met V-brakes gecombineerd. Nauwelijks betekent bijvoorbeeld ook, alleen een V-brake vooraan. Maar dat is wel de belangrijkste rem: zoals deze:

of deze:

nog net binnen je budget:
Elektrische Herenfietsen | Fietsenwinkel.nl.
Het is juist dat 3 versnellingsnaven van Shimano, net als de oude Sturmey Archer, in de tweede versnelling in direct drive opereren, dat wil zeggen dat de tandwielen stil staan, een overbrengingverhouding van 1 : 1,0.

Beste Maxieman,

Ik ben nieuw op dit forum en was benieuwd wat je uiteindelijk hebt gekozen. Zelf kom ik ook veel in aanraking met dit soort dilemma’s, ben daarom zeer benieuwd op welke criteria je je beslissing hebt gemaakt. Het advies van Sjef vind ik trouwens zeer compleet.

Groet,

Bob