Afwegingen woon-werk fiets

Beste mede-fietsers,

Bij voorbaat excuses voor dit wat langdradige bericht, bondig schrijven is niet mijn sterkste punt.

Ik ben op zoek naar een niet-elektrische fiets voor woon-werk verkeer (dagelijks ~14km in één richting dus 28km per dag) die mij een beetje vlot naar mijn werk kan brengen. Ik ben bij de lokale fietsenmaker geweest en die bood mij voor mijn budget van ca. €1000 de keuze tussen een goedkope tweedehands Trek met Nexus-7 naafversnelling en V-brakes van ca. €450 (als ik dat goed heb gezien tenminste) en een Gazelle Chamonix C8 uit 2023 met Nexus-8 naafversnelling en rollerbrakes van €999. Mijn huidige fiets heb ik al sinds de eerste klas van de middelbare school. Ik ben nu 23 dus die begint onderhand een beetje klein te worden, maar ik weet wel dat ik graag een wat actievere houding heb op de fiets dan al die stadsfietsen die ik om mij heen zie waar mensen kaarsrecht boven op zitten.

Na thuiskomen van de fietsenmaker ben ik wat research gaan doen om te bepalen wat de juiste keuze is voor mij. Ik merk in de discussies hier dat de Nexus-8 als een stuk beter word gezien dan de Nexus-7 en dat men de hydraulische schijfremmen prefereert over de rollerbrakes. Ik zag op de website van Gazelle dat het 2024 model van de Chamonix C8 van die hydraulische schijfremmen heeft en ook voor het achterlicht de naafdynamo gebruikt ipv alleen heet voorlicht. Daarom ben ik geneigd om te wachten tot die beschikbaar is ipv nu het 2023 model te kopen, ik verwacht desondanks wel zo’n 100€ duurder uit te komen dan het 2023 model denken jullie dat dat het waard is voor het verschil in die modellen?

Verder zat ik te kijken naar de zithouding die je op de verschillende fietsen kunt hebben en ik zag dat op de Gazelle website de Chamonix S8 voor zowel de rechtop en de actieve houding geschikt was maar dat de C8 alleen voor de rechtop houding was. Nadat ik hierover een vraag had ingediend bij gazelle lijkt dit gelijkgetrokken te zijn (de C8 is dus ook voor een actieve houding geschikt) hoewel ik nog geen antwoord op mijn vraag heb. Wel vroeg ik mij af wat nou het daadwerkelijke verschil uit maakt tussen fietsen wat de één een rechtop fiets maakt en de ander een actieve of sportieve fiets. Is dat voornamelijk/alleen het hoogteverschil tussen het zadel en het stuur? De Gazelle Orange C7+ wordt bijvoorbeeld alleen als rechtop aangeduid maar ik ziet niet per se dat de stand van het zadel en het stuur erg verschillen met de Chamonix’s. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Verder, ik merk dat ik nu een redelijk beeld heb van het aanbod van Gazelle en Batavus maar niet echt een goed idee heb hoe die zich verhouden tot de andere merken. Betaal ik extra alleen voor een mooi uitziende fiets of zijn het wel redelijk competitieve keuzes ten opzichte van de rest van de markt? Ik ken de andere merken eigenlijk allemaal niet.

Ten slotte, ik heb alleen gekeken naar fietsen met een naafversnelling en alle derailleurs links laten liggen. Dit komt denk ik voornamelijk omdat toen ik 10 was ooit heb geprobeerd te mountainbiken en toen met geen mogelijkheid kon schakelen omdat dat veel te veel kracht in de handen vergde. Nou denk ik dat dat negatieve beeld wat ik van die dingen heb net per se gerechtvaardigd is. Echter weet ik niet of het slim is om een fiets met derailleur te kopen als ik daar geen ervaring mee heb. Is dat iets wat je snel op pakt? Is het überhaubt een goede keuze voor een woon-werk fiets? Ik heb eerlijk gezegd geen goed beeld van de afweging die ik daarbij maak.

Alvast bedankt voor het meedenken,
Alexander

PS: Ik heb veel van de vergelijkbare topics op dit forum doorgekeken maar daarmee nog niet kunnen bepalen of ik de juiste keuze aan het maken ben. Om het zo duidelijk mogelijk te maken nog even het lijstje (wel aangepast) ingevuld waar stoempert naar vroeg in het topic “stadsfiets uitdaging”:
Zithouding: Actief (sportief maar ook echt niet zo diep als sportfietsers dus ik denk dat actief het juiste woord is)
Spatborden: Ja
Bagagedragers: Ja ik wil denk fietstassen of anders een houder voor een rugtas zodat ik mijn rug kan ontlasten
Dikke banden/vering: Ik heb geen grote eisen aan de vering maar wat meer comfort dan mijn huidige fiets (eigenlijk een kinderfiets) zou fijn zijn maar ik heb niet het idee dat ik nu veel last heb van de bultjes en de gaten in de weg
Kettingkast: Ik denk liever dicht dan open omdat ik niet per se vaak onderhoud aan mijn fiets wil moeten verrichten
De looks, hip of traditioneel: De looks maken mij zeker uit, ik wil er vrolijk van worden als ik de fiets zie, dat betekent voornamelijk voor mij dat ik graag wat hoekigere vormen wil zien ipv enkel ronde buizen. Die driehoekige buis bij hereneditie van die chamonix vind ik erg mooi bijvoorbeeld
Verlichting: Naafdynamo is voor mij een must voor het voorlicht, op het achterlicht maakt mij dat niet zo uit maar ik moet sowieso goed zichtbaar zijn ik fiets wel vaker in het donker
Lichaamsgewicht en lengte: 61kg 180cm
Lichtlopend, of is 100W voor 0 km/uur acceptabel: Ik wil graag vlot overkomen, ik doe er op mijn huidige fiets 45 minuten over en ik zou dat graag sneller doen zonder helemaal bezweet aan te komen. Maar mijn route bevat maar een paar heuvels dus heel veel versnellingen heb ik niet nodig.

Ik fiets al 15 jaar naar mn werk, 11km enkele reis. Eerst op een Gazelle Orange met Nexus 7, en inmiddels is mijn huidige RIH Delta met Nexus Premium 8 (de huidige Nexus 8) aan vervanging toe. De stap van de Nexus 7 naar de Nexus 8 was voor mij de meerprijs dubbel en dwars waard, ik doe het echt niet meer voor minder.

Een goede derailleur fietst in principe lichter en efficiënter, maar vraagt meer onderhoud en kan icm gewone kleding soms irritant zijn. Ook werkt het niet met een belt drive. Dat is de reden dat dat niet mijn voorkeur heeft. Een goed derailleur systeem schakelt echter fantastisch dus daar moet je het echt niet om laten. 2 minuten uitleg (over schuine ketting lijnen en niet teveel kracht zetten tijdens het schakelen) en je kan er mee overweg. Je hebt waarschijnlijk op een prut MTB gereden vroeger :). Persoonlijke voorkeur dus.

De rollerbrakes van een Nexus 8 voldoen echt wel voor gemiddeld gebruik. Ik ga zelf wel over naar schijfremmen omdat ik a) best fel fiets en b) het budget heb om wat leuks aan te schaffen.

Houding is erg persoonlijk, uitproberen is het devies! Rijgedrag wordt niet alleen bepaald door afstellen van zadel en stuur, maar bv ook (en wrs meer) door de frame geometrie.

Qua merken: Gazelle en Batavus zijn niet speciaal, wel gewoon goed.

Heb je geen kennissen of familie met leuke fietsen die je kan proberen? Wat meer keuze is altijd goed.

1 like

Bedankt voor het delen van je ervaring @jan030!

Ik denk inderdaad ook dat ik toen gewoon een slechte fiets voorgeschoteld heb gekregen :stuck_out_tongue:

Bij familie en de vriendenkring heb ik helaas geen fietsliefhebbers. Ik heb wel eens op andermans fiets gezeten maar dat waren altijd fietsen met super zachte zadels en hoge sturen. Verder heb ik ook wel eens op een elektrische fiets gereden (een Gazelle Grenoble C nogwattes) die had tenminste een comfortabel (hard) zadel maar wederom vond ik het te recht zitten. Maar ik heb natuurlijk niks veranderd aan de stand van de zadel en het stuur van aan ander zijn fiets. Ik was voor nu van plan om naar een wat grotere fietswinkel te gaan om wat meer opties uit te proberen om daarna waarschijnlijk weer terug te gaan naar de lokale fietswinkel om daadwerkelijk een fiets te kopen.

Bedankt voor je inzicht!

Met de Gazelle Chamonix C8 uit 2023 maak je geen verkeerde keus, rollerbrakes zijn niet de beste remmen maar wel gewoon goed, probeer het maar eens bij een proefrit.

1 like

Als je in de buurt van Nieuwegein woont kan je proefrijden op mn RIH en bestel ik mn nieuwe fiets :wink:

Ik woon niet dicht bij Nieuwegein helaas :stuck_out_tongue:, maar ik ben gisteren wel naar een wat grotere fietswinkel geweest om een paar fietsen uit te proberen. Ik heb op een Batavus Dinsdag Exclusive, een Kalkhoff Endeavour 8, en een Koga Supermetro gefietst.

De Batavus fietste wel redelijk, de positie was iets te rechtop maar dat zou natuurlijk gewoon met het verzetten van het stuur opgelost kunnen worden. Het zadel was mij ook wat te zacht maar ook dat is natuurlijk makkelijk te vervangen. Maar ik werd er nog niet per se enthousiast van, het fietste beter dan mijn huidige fiets maar dat komt denk ik voornamelijk doordat ie dichter bij de juiste maat zit.

Ik had van het merk Kalkhoff nog nooit gehoord maar ik was blij verrast met de fiets. Hij reed lekker. Het voelde vlotter dan de Batavus en de vering was ook wel fijn. Wel had ik het gevoel dat de afstand van het stuur tot het zadel voor mij echt te klein was maar dat zou wederom met het verstellen van het stuur en het zadel goed te verhelpen moeten zijn. Nou heb ik op de route naar mijn werk eigenlijk nauwelijks vering nodig en ik las dat zo’n voorvork redelijk veel onderhoud vereist. Ik vond zo’n fiets met een riem ipv een ketting juist interessant vanwege de verminderde onderhoud maar ik las op websites en in de handleiding van de voorvork dat die elke 50 uur gecheckt hoort te worden en elke 100 uur (of 1 jaar) volledig uit elkaar gehaald, schoongemaakt, en opnieuw geolied hoort te worden. Dat laatste neem ik wel met een korreltje zout, maar het maakt mij toch wat onzekerder over deze fiets.

Als laatste reed ik op een Koga, die is mij te duur maar het was wel interessant om er op gefietst te hebben. Hij voelde vlotter dan die andere twee hoewel ik niet precies weet waardoor dat komt. Vanwege de prijs is het niet een optie maar het bevestigde voor mij wel dat een sportievere houding en harder zadel (deze had het hardste zadel van de 3) mij wel aanstaan.

Ik zat nog een beetje rond te kijken op dit forum of ik meningen kon vinden over deze fietsen en dan voornamelijk de Kalkhoff. Ik zag dat men die fiets vaak vergeleek met de Cube Travel Pro. Vergeleken met die Kalkhoff is die 100€ goedkoper, heeft ie dikkere banden, maar geen vering. Helaas stond die fiets ergens anders in de winkel dus daar is mijn oog niet op gevallen terwijl ik daar rondliep. Misschien dat ik deze of volgende week nog weer terug naar die winkel kan om ook die fiets nog uit te proberen.

Alle drie deze fietsen hebben een riem ipv een ketting en ik denk op zich dat het voor zo’n fiets het wel waard is om mijn oorspronkelijke budget van ca. 1000 iets te verhogen. Ze hadden van de Chamonix S8 alleen nog een damesmodel die mij te klein was dus die heb ik niet uit kunnen proberen hoewel ik er vanuit ga dat die vergelijkbaar voelt als de C8. Helaas zouden de nieuwe fietsen van dat model pas in April/Maart geleverd worden dus dat duurt nog wel even.

De Batavus had een Nexus-7 versnellingsnaaf, de Kalkhoff een Alfine-8, en de Koga een Nexus-8. Ik was bang dat het wat tijd zou kosten om te wennen aan de besturing van die Alfine-8 maar dat viel heel erg mee. Zowel de Alfine-8 als de Nexus-8 voelden sneller aan dan die Nexus-7 maar ik weet niet in hoeverre dat inbeelding was of echt. Misschien had ik mijn rondjes om de winkel heen moeten timen :stuck_out_tongue:.

Vanuit een esthetisch oogpunt vond ik de Kalkhoff en de Koga er erg mooi uitzien maar dat is niet het belangrijkste natuurlijk.

Ik begin een beter beeld te krijgen van wat de keuzes en afwegingen zijn maar ik heb nog geen knoop doorgehakt. Ik heb ook niet per se haast, ik begin 1 februari met mijn baan en mijn huidige fiets doet het natuurlijk nog wel gewoon.

Het lijkt er op dat we beide ongeveer dezelfde fiets zoeken :).

Onderdelen en prijzen vergelijken gaat nog wel, het subjectieve gedoe is lastiger haha.

1 tip: skip die Nexus 7. Heb m op 2 fietsen gehad en nu de Nexus 8. Wat een verschil… Nexus 8 vs Alfine 8 ben ik zelf nog niet uit. Lijken erg dicht bij elkaar te zitten.

Succes met je zoektocht!

1 like

Dikkere banden is de beste vering die je kan krijgen :wink: En … zowel voor als achter.

De soort van vering die op de Kalkhof zit is goedkopere soort en dat heeft zo z’n beperkingen:

1 like

Na 'm een paar keer uitgeprobeerd te hebben ben ik voor de Cube Travel Pro gegaan. Ik merkte net op de rit naar huis dat ik in een comfortabele fietspositie niet goed bij de schakelaar kon omdat ik kleine handen heb maar dat heb ik nu thuis op weten te lossen. Met het zadel moet ik denk nog wel wat experimenteren, ik weet nog niet of ik de juiste hoogte en positie heb en ik denk dat ie misschien wat aan de brede kant is voor mij. Ik zal jullie laten weten of ik er op de langere termijn tevreden mee ben. Het is in ieder geval mooi geregeld voor mijn eerste werkdag morgen.

1 like

Bedankt voor de feedback, dat zouden meer mensen moeten doen.