Beste mede-fietsers,
Bij voorbaat excuses voor dit wat langdradige bericht, bondig schrijven is niet mijn sterkste punt.
Ik ben op zoek naar een niet-elektrische fiets voor woon-werk verkeer (dagelijks ~14km in één richting dus 28km per dag) die mij een beetje vlot naar mijn werk kan brengen. Ik ben bij de lokale fietsenmaker geweest en die bood mij voor mijn budget van ca. €1000 de keuze tussen een goedkope tweedehands Trek met Nexus-7 naafversnelling en V-brakes van ca. €450 (als ik dat goed heb gezien tenminste) en een Gazelle Chamonix C8 uit 2023 met Nexus-8 naafversnelling en rollerbrakes van €999. Mijn huidige fiets heb ik al sinds de eerste klas van de middelbare school. Ik ben nu 23 dus die begint onderhand een beetje klein te worden, maar ik weet wel dat ik graag een wat actievere houding heb op de fiets dan al die stadsfietsen die ik om mij heen zie waar mensen kaarsrecht boven op zitten.
Na thuiskomen van de fietsenmaker ben ik wat research gaan doen om te bepalen wat de juiste keuze is voor mij. Ik merk in de discussies hier dat de Nexus-8 als een stuk beter word gezien dan de Nexus-7 en dat men de hydraulische schijfremmen prefereert over de rollerbrakes. Ik zag op de website van Gazelle dat het 2024 model van de Chamonix C8 van die hydraulische schijfremmen heeft en ook voor het achterlicht de naafdynamo gebruikt ipv alleen heet voorlicht. Daarom ben ik geneigd om te wachten tot die beschikbaar is ipv nu het 2023 model te kopen, ik verwacht desondanks wel zo’n 100€ duurder uit te komen dan het 2023 model denken jullie dat dat het waard is voor het verschil in die modellen?
Verder zat ik te kijken naar de zithouding die je op de verschillende fietsen kunt hebben en ik zag dat op de Gazelle website de Chamonix S8 voor zowel de rechtop en de actieve houding geschikt was maar dat de C8 alleen voor de rechtop houding was. Nadat ik hierover een vraag had ingediend bij gazelle lijkt dit gelijkgetrokken te zijn (de C8 is dus ook voor een actieve houding geschikt) hoewel ik nog geen antwoord op mijn vraag heb. Wel vroeg ik mij af wat nou het daadwerkelijke verschil uit maakt tussen fietsen wat de één een rechtop fiets maakt en de ander een actieve of sportieve fiets. Is dat voornamelijk/alleen het hoogteverschil tussen het zadel en het stuur? De Gazelle Orange C7+ wordt bijvoorbeeld alleen als rechtop aangeduid maar ik ziet niet per se dat de stand van het zadel en het stuur erg verschillen met de Chamonix’s. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
Verder, ik merk dat ik nu een redelijk beeld heb van het aanbod van Gazelle en Batavus maar niet echt een goed idee heb hoe die zich verhouden tot de andere merken. Betaal ik extra alleen voor een mooi uitziende fiets of zijn het wel redelijk competitieve keuzes ten opzichte van de rest van de markt? Ik ken de andere merken eigenlijk allemaal niet.
Ten slotte, ik heb alleen gekeken naar fietsen met een naafversnelling en alle derailleurs links laten liggen. Dit komt denk ik voornamelijk omdat toen ik 10 was ooit heb geprobeerd te mountainbiken en toen met geen mogelijkheid kon schakelen omdat dat veel te veel kracht in de handen vergde. Nou denk ik dat dat negatieve beeld wat ik van die dingen heb net per se gerechtvaardigd is. Echter weet ik niet of het slim is om een fiets met derailleur te kopen als ik daar geen ervaring mee heb. Is dat iets wat je snel op pakt? Is het überhaubt een goede keuze voor een woon-werk fiets? Ik heb eerlijk gezegd geen goed beeld van de afweging die ik daarbij maak.
Alvast bedankt voor het meedenken,
Alexander
PS: Ik heb veel van de vergelijkbare topics op dit forum doorgekeken maar daarmee nog niet kunnen bepalen of ik de juiste keuze aan het maken ben. Om het zo duidelijk mogelijk te maken nog even het lijstje (wel aangepast) ingevuld waar stoempert naar vroeg in het topic “stadsfiets uitdaging”:
Zithouding: Actief (sportief maar ook echt niet zo diep als sportfietsers dus ik denk dat actief het juiste woord is)
Spatborden: Ja
Bagagedragers: Ja ik wil denk fietstassen of anders een houder voor een rugtas zodat ik mijn rug kan ontlasten
Dikke banden/vering: Ik heb geen grote eisen aan de vering maar wat meer comfort dan mijn huidige fiets (eigenlijk een kinderfiets) zou fijn zijn maar ik heb niet het idee dat ik nu veel last heb van de bultjes en de gaten in de weg
Kettingkast: Ik denk liever dicht dan open omdat ik niet per se vaak onderhoud aan mijn fiets wil moeten verrichten
De looks, hip of traditioneel: De looks maken mij zeker uit, ik wil er vrolijk van worden als ik de fiets zie, dat betekent voornamelijk voor mij dat ik graag wat hoekigere vormen wil zien ipv enkel ronde buizen. Die driehoekige buis bij hereneditie van die chamonix vind ik erg mooi bijvoorbeeld
Verlichting: Naafdynamo is voor mij een must voor het voorlicht, op het achterlicht maakt mij dat niet zo uit maar ik moet sowieso goed zichtbaar zijn ik fiets wel vaker in het donker
Lichaamsgewicht en lengte: 61kg 180cm
Lichtlopend, of is 100W voor 0 km/uur acceptabel: Ik wil graag vlot overkomen, ik doe er op mijn huidige fiets 45 minuten over en ik zou dat graag sneller doen zonder helemaal bezweet aan te komen. Maar mijn route bevat maar een paar heuvels dus heel veel versnellingen heb ik niet nodig.