Fiets voor woon-werk (50km per dag) en recreatie

Na een meerdere malen de elektrische fiets van mijn vrouw te hebben gebruikt om naar mijn werk te komen wil ik graag zelf een nieuwe fiets kopen. Ik moet bijna 25 kilometer reizen tot aan mijn werk, dus bijna 50 kilometer per dag. In Noord-Holland kan het flink waaien en met tegenwind is wat ondersteuning erg fijn. Daarnaast ga ik op vrije dagen met mooi weer ook graag overal met de fiets heen.

Na wat rond gekeken te hebben zie ik dat een elektrische fiets met een goede actieradius toch minstens €2000,- kost. Als alternatief ben ik ook aan het kijken naar een goede, sportieve, niet elektrische fiets. Die heb ik al gezien voor rond de €800,- tot €1000,-. Omdat ik zelf vaak al lekker doortrap en omdat ik denk dat een goedlopende fiets voor mij ook interessant kan zijn als dat veel goedkoper is dan elektrisch kijk ik naar deze sportieve fietsen.

Momenteel heb ik een soort "oud-Hollandse" fiets, geen versnellingen om te kiezen en gewoon een eenvoudig ding. Daarmee rijdt ik al lekker door met 20-23 km/u, maar dat houd ik geen 25 km vol, zeker niet met tegenwind.

Mijn oog is nu gevallen op een Gazelle Ultimate (2013 model). Een fiets van €1049,-, maar de fietsenmaker kan hier nog ongeveer 7,5% korting op geven. En dat gecombineerd met een cashback actie van Gazelle zelf (€50,- retour) maakt dat volgens mij een aantrekkelijke fiets. De fiets zelf heeft 27 versnellingen (Shimano Deore LX) en is maar 14,1 kg. Een proefrit heb ik nog niet gemaakt, maar ben ik uiteraard wel van plan als ik deze fiets serieus ga overwegen.

Heeft iemand ervaring met dergelijke sportieve fietsen en goede adviezen. Is die Gazelle Ultimate de "ultimate" fiets, of raden jullie toch wat anders aan. Een Koga lijkt me ook zeer interessant, maar is meteen weer rond de €1500,- en dan komt de elektrische fiets ook erg dichtbij...

Na wat verder onderzoek vraag ik me af of ik misschien niet toch voor een Koga Lightspeed moet gaan. Is wel meteen €1499,- (adviesprijs), maar die schijnt de meerprijs wel waard te zijn lees ik. Mijn moeder heeft die en is zeer enthousiast.

Iemand adviezen? Beter een Koga, of beter een Gazelle? Over die laatste lees ik wat meer negatieve dingen op internet (zoals bij Trosradar) dan Koga. Maar dat kan natuurlijk ook deels komen doordat meer mensen Gazelle rijden.