Woonwerkfiets 25km enkele reis

Hallo fietskenners!

Bij ons op de afdeling zijn nogal wat collega's die het woon-werk traject op de fiets afleggen. Ze hebben me nu al een paar keer zover gekregen dat ik in de zomer met mijn afgetrapte batavusje naar het werk kwam. De tijd die ik er extra aan kwijt was viel me 100% mee, en ik pakte er ook direct wat beweging mee. 

Ik heb me nu voorgenomen om sowieso twee keer in de week 25 km enkele reis naar het werk te fietsen en zoek daar een geschikte fiets voor. Ik wil de fiets ook gewoon kunnen gebruiken om met mijn vrouw en zoontje een tochtje te maken.

Ik zou het erg op prijs stellen als iemand mij hierbij kan adviseren. Ik heb al wel wat door het forum heen gelezen, maar elke situatie is meestal net even weer anders.

Zelf denk ik dat een complete hybridefiets het meest geschikt is. Maar zeker weten doe ik het niet. 

Met mijn 100 kilo en 1,87 meter moet het wel een beetje een degelijke fiets zijn. Het budget is maximaal € 1000,-

Wat is belangrijk en waar moet ik op letten?

Ik stel ieders reactie erg op prijs.

Iedere situatie is even wat anders, dat is juist. Op het forum vind je de nodige situaties die op de jouwe lijken. Het onderscheidende element hier is je gewicht. Daarom wijs ik er op dat kwaliteitsfietsen (moeten) voldoen aan de DIN-norm voor de gewichtsbelasting van fietsen, te weten 110 kg voor de berijder en bagage. Dit soort info is vaak onvindbaar op de sites van de heren producenten, maar is wel van kracht. Daarnaast is het voor je comfort belangrijk zo breed (en hoog) mogelijke banden te monteren. De ruimte onder de spatborden is het critische punt. Maar 42mm brede banden passen in de meeste gevallen ruim.