Aanschaf hybride fiets

En dit ging dus om een Batavus van voor de door COVID ontstane schaarste uit 2020 en 2021?

Handvatten kun je het beste verwijderen door perslucht tussen stuur en handvat te blazen. Een (nog) gesloten handvat blaas je er meestal zo af. Een aan twee kanten open handvat, zoals op een vlinderstuur, kun je met perslucht meestal voldoende losmaken van het stuur om het er af te schuiven. In hardnekkige gevallen helpt 't vaak om water met een heel klein beetje afwasmiddel tussen stuur en handvat te blazen, hetzelfde mengseltje waarmee je handvatten en stuurschuim monteert.

Kraanwater heeft iedereen in huis, perslucht slechts enkelen…

Inmiddels ben ik gegaan voor de Batavus Dinsdag Exclusief Plus. Dank voor al jullie reacties en het meedenken!

2 likes

Heb je hem wel in huis? Bevalt hij?

Ik heb hem al binnen en er tot nu toe zo’n 60 km mee gereden. In het begin was het wat voorovergebogen zitten even wennen. In het begin had ik het idee dat hij wat ‘zwaar’ fietst, maar daar ben ik inmiddels aan gewend en het gevoel heb ik nu minder. Ook een kwestie van wennen denk ik. Het schakelen gaat goed, ik ben blij dat de fiets een Alfine 11 heeft. Alles bij elkaar ben ik tot nu toe wel tevreden, maar ik zal nog meer kilometers moeten (in)rijden om een goed oordeel te kunnen geven.

Er waren bij mij veel twijfels over de framemaat maar uiteindelijk meegegaan in het advies van de fietsenwinkel, namelijk 57 cm i.p.v. 61 cm. Dat was via de berekening, ook aan de hand van mijn lengte van 1.80. En wat ik zo ook op internet lees en mocht er al sprake van zijn: beter iets te klein dan iets te groot. Die 61 cm heb ik overigens niet kunnen testen, want die hadden ze niet staan. En om helemaal zeker te zijn had ik die ook nog ergens moeten testen. Ik vraag me wel af of de afstand zadel - stuur ook afhankelijk is van de framemaat maar dat weet ik niet.

Ben jij inmiddels al wat verder in het keuzeproces?

Ja, de afstand zadel - stuur, reikwijdte/reach is afhankelijk van de framemaat. Bijv, Trek heeft bij haar fietsen ook nog een Geometrie tab staan en daar kan je vinden:

Screenshot_20230630_073101

Het scheelt dus ongeveer 1 cm per maat.

Behalve door de framemaat kan je de reikwijdte ook aanpassen aanpassen door het zadel via de zadelrail te verschuiven, door een kortere of langere stuurpen of door een ander stuur.

Dank je, helder. Dat stelt me weer wat gerust want op een gegeven moment weet je ook niet meer waar je goed aan doet.

Is het geen instelbaar stuur?

Je kan nog de volgende dingen doen:

  • bandenspanning controleren. Gebruik een pomp of compressor die de druk in de band weergeeft en pomp hem niet te zacht maar ook zeker niet te hard op. Op de band staat hoeveel lucht er in mag. Dat kan dan een uitgangspunt zijn.
  • Zadelhoogte optimaliseren. Er zijn talloze vuistregels te vinden, maar de makkelijkste vind ik het opmeten van je binnenbeenlengte (met schoenen, voeten 15 centimeter uit elkaar, meten met behulp van waterpas), en die lengte vermenigvuldigen met 1,09. Andere trucs zijn: billen op het zadel en controleren of je tenen nog net aan de grond raken.

Verder heeft TestKees een pamflet gemaakt met 8 tips.

Als dat allemaal niet werkt kun je misschien nog kijken of je cranks de juiste lengte hebben.

Dit zijn overigens allemaal tips die chatgpt mij heeft gegeven. De formule voor zadelhoogte werkte voor mij perfect.

Ik ben 1,86 en rijd ook op 57. Laatst een Achielle geprobeerd van 51 en dat reed top, maar ik hou wel van voorovergebogen, omdat je dan minder weerstand hebt.

Dank voor je reactie. En waar chatgpt al niet goed voor is. Ik ga er eens nader naar kijken.

En die tip van je billen op het zadel en controleren of je tenen nog net aan de grond raken, is ook makkelijk te checken.

Maar bijzonder dat jezelf 1.86 bent en je dus ook op een 57 rijdt. Misschien is het voor mij ook een kwestie van wennen na 25 jaar op dezelfde ‘normale’ stadsfiets van 61 te hebben gereden, en ik dat gevoel van ‘grootte’ weer wil. En als ik mijn huidige fiets dan zo zie staan denk ik, wat een klein model. Maar dat mag natuurlijk geen rol spelen. En verder wil ik mijn keus op 100% zekerheid maken, maar dat gaat nooit lukken :wink: