Aanschaf nieuwe fietsen en verstelbare stuur

Ben al enige tijd op zoek naar een nieuwe fiets. Eerste keus was tussen een “rechtop”-fiets en een meer sportief model. Na wat proefritten wil ik toch echt weer voor het sportieve model gaan. Ik kan dan gewoon veel meer kracht zetten Heb gereden op een Koga F3 4.0 en een Cube Travel SLT. Bij Koga kan ik netjes het stuur naar smaak verstellen (naar me toe en van me af) terwijl bij de Cube (en andere merken trouwens ook) het stuur, wat dat betreft, vaak gefixeerd is. Op basis van het stuur zou ik voor de Koga kiezen, omdat ik m’n zithouding dan nog meer op smaak kan brengen. Als ik mezelf echt wil kietelen dan zou ik voor een CDX-versie gaan trouwens.(wat de Koga F3 6.0 wat echt een paar honderd euro meer kost)

Hamvraag van 't verhaal: zou je de keuze voor een fiets af laten hangen van het stuur??

Antwoord op hamvraag: nee, stuur en stuurpen (en daar gaat het hier om) zijn los te koop en naar eigen smaak uit te zoeken.

Ik heb zo’n verstelbare stuurpen op mijn Batavus Dinsdag Exclusive (ook beetje sportief model) Mijn ervaring is dat je het eenmaal instelt en daarna niet meer aanpast.

Het ding kraakt als de ziekte op de scharnierpunten na verloop van tijd. Oorzaak is de verschillende materialen volgens de verkoper (kunststof op metaal) en dat kan volgens hem dit soort klachten geven. Invetten verhelpt het euvel steeds tijdelijk. Ik droom wel eens van een vaste stuurpen als ik al krakend op m’n stuur leun.

Kortom; misschien kunnen we van stuur ruilen :grin:

:joy::joy::joy:

Vervelend dat je zo’n krakend scharnierding tegen het lijf gelopen bent! Maar er moeten toch goed werkende scharnierpunten voor een stuur te vinden zijn lijkt me? Iemand enig idee?

Ik heb ook een fiets met verstelbare stuurpen maar bij mij geen geluiden, het ding zit rotsvast. Net als @bakker01 één maal ingesteld en daarna nooit meer versteld…

Even opgezocht maar volgens mij is het een Ergotec Kobra Vario Ahead.

1 like

Hé! Dank je wel dat je het even hebt willen opzoeken!

Oe ja goed dat je dit even aan stipt; ik had het nl over een ander soort verstelbare stuurpen.

Die zullen idd wel prima zijn. Die schroef je vast en is opgebouwd uit een soort materiaal. Ik heb een model met zo’n veer erin die je met behulp van een hevel vast zet.
Zoiets:

https://hollandbikeshop.com/img/prod/promax-stuurpen-verstelbaar-o25-4mm-180mm-0-70-zwart-561805-11-l.jpg

Uit de verstrekte informatie wordt me niet duidelijk of de betreffende fietsen zijn voorzien van een Ahead balhoofd, of een traditioneel balhoofd.
Het nadeel van de verstelbare stuurpennen is dat het stuur zowel omhoog als naar achteren komt.
Derhalve zou mijn voorkeur uitgaan naar een Bar Adapter.
Maar dan moet de fiets wel zijn voorzien van een Ahead balhoofd, en de vorkbuis mag nog niet zijn ingekort.
.

Het is geen oplossing voor de eeuwigheid.
Maar als je je positie hebt gevonden, koop je je definitieve stuurpen.
Ik vind zo’n onderzoek wel een paar euro waard.
Image1

1 like

Zo’n ding heeft ook wel veel contactvlakken en draaipunten. Geen wonder dat die gaat kraken. Inderdaad de juiste stand bepalen en dan een passende pen zonder draaipunt monteren. Let op: ze zijn er voor vorkbuizen van 1 inch en voor 11/8 inch. Ook de lengte kan verschillen.

1 like