Active Line Gen.3

Geachte forum leden, eerst ff voorstellen.

Mijn nam is Jan ben 74 jaar en woon in het zuiden van het land.

Heb na lang overleg een Victoria 5.7 SEH gekocht, deze heeft een midden motor van Bosch (Active line gen.3)

Nu heb ik het nare gevoel dat er iets niet klopt met deze motor, ben bij de dealer geweest en die verteld mij dat er niets mis is.

Het volgend is het probleem.

Als ik ga fietsen hoor ik ieder keer als de motor geactiveerd wordt een klak (is zo alsof de ketting aan de kettingkast komt) dit geluid is irritant en ik wil er van af.

Als ik bergop rij dan is niets aan de hand maar dan is er ook continu druk op de motor.

Gr. Jan

Jammer dat niemand er iets van weet. :cry:

Gr. Jan

Een middenmotor geeft een KLAKgeluid als de ketting slap staat.
De motor begint te draaien, maar voordat hij het wiel in beweging gaat brengen, moet de ketting nog op spanning komen.
Je doet iets bij het wegrijden, dat niemand anders doet.

Bijvoorbeeld. Je hebt thuis een hellende afrit.
Je laat de fiets de afrit afrollen, en gaat onderaan pas trappen.
Wat gebeurt er als je in de omgekeerde richting wegrijd?

Je zou er ook last van moeten hebben bij het schakelen…

Het is een nieuwe fiets, en de ketting is gecontroleerd, dat is het niet.

Als ik op vlakke weg rijd, dan hoor ik de motor vaak aanslaan met deze klik, het kan zijn dat ik wat anders trap als andere mensen, maar ik vind het geluid irritant.

Het is toch zo als je aan het fietsen bent dat de motor niet altijd aan het bijspringen is, en als die dan ondersteuning geeft dan hoor ik deze klik.
Bij het schakelen is geen probleem.

Gr. Jan

Van op een afstand is dat moeilijk te beoordelen.

Mijn partner doet bij herhaling vier pedaalomwentelingen, en houd dan de benen weer even stil. Om mij in de gelegenheid te stellen haar weer bij te halen.
Zodra ik haar heb bijgehaald, schiet haar fiets weer vooruit.
(zonder KLAK)

Ik heb geen Bosch motor.
Maar je zou een probleem kunnen hebben met de pedaalkrachtsensor.
Dat is de sensor die meet hoe hard je op de pedalen duwt.
De controller bepaalt op basis van die informatie hoe hard de motor moet werken.
Ik weet helaas niet waar die sensor zit, en hoe je kan vaststellen of ie goed functioneert.

Als de fiets nog onder fabrieksgarantie is, heb je de keus om je leverancier te passeren, en de fiets in zijn geheel weer in te leveren.
Je bent hem dan wel een paar maanden kwijt.

Volgens de verkoper ligt het aan mij, en daar moet ik maar met leven.

Ik een mail sturen naar Bosch en deze vraag daar eens voorleggen.

Gr. Jan

Ik neem aan dat je weet dat je de verkoper eerst in gebreke moet stellen.
https://www.rechtdoor.nl/kennisbank/consumentenrecht/geen-garantie-doe-dan-een-beroep-op-de-wettelijke-garantie#:~:text=In%20die%20brief%20deelt%20u,of%20het%20product%20te%20vervangen.

Ja, dat weet ik, maar wil eerst van Bosch horen wat zij ervan denken.

Vandaag heb ik bericht terug van Bosch, zij hadden daar ook al van gehoord en na onderzoek bleek dat de trapfrequentie bij deze mensen niet goed was, dat zou bij mij ook het geval kunnen zijn.

Moet binnenkort voor de eerste beurt gaan, dan vraag ik eens of er andere software is voor deze Bosch motor, (bij mijn oude Koga kon dat wel)

Anders moet ik er maar aan wennen.

Gr. Jan

Ps. Alvast bedankt voor jullie hulp

Ik had nog een vraag, hoe kan ik het wachtwoord veranderen?

Kan het niet zo maar vinden.

Gr. Jan

Jan, gefeliciteerd met het feit dat je een antwoord hebt gekregen.
Bij Bosch schijnen 400000 mensen te werken.
Ik heb altijd gedacht dat die wel een of ander mechanisme hadden om onwelgevallige emails van klanten oneindig lang aan elkaar door te schuiven.

Wat bedoel je met de trapfrequentie is niet goed.

Vwb het wachtwoord.
Je kan je wachtwoord veranderen door bij het inloggen te zeggen dat je je wachtwoord bent vergeten.

Wat bedoel je met de trapfrequentie is niet goed.
Als een been niet de zelfde druk op de pedalen zet, zo hebben zij dat uitgelegd.

Gr. Jan

Dat is vervelend.

Ik weet van een motormerk dat de motor wil leren van een krachtsverschil tussen de benen (dat was BionX).
Het is gewoon een kwestie van softwareinstellingen.
Het gaat wel ten koste van de sportieve respons van de motor.
De motor reageert minder fel/direct.
In tests zoals die van de Fietsersbond scoort een motor beduidend beter als hij fel reageert.
Omdat testrijders dat beoordelen als een positieve eigenschap.
De commerciele afdeling van Bosch zal dus niet zijn geneigd om iets te willen veranderen aan die eigenschap van de motor.
Maar jij bent wel de pineut van dat testgedrag.

Testrijders hebben altijd een gemiddeld postuur, en zijn zonder uitzondering gezond van lijf en leden.

Van een afstandje is het natuurlijk lastig te beoordelen wat er fout gaat en of het aan de motor ligt of dat je toch iets geks doet bij het rondtrappen.
Als je vrouw op jouw fiets rijdt, heeft ze het dan ook? En jij op haar fiets?

Een motor als de Bosch CX met sportief karakter reageert sterk op variatie in beenkracht. Bij het testen werd daar soms over geklaagd dat gebruikers voelen dat de motor aan en uit gaat. Maar de active line reageert juist minder snel op variatie in beenkracht.

Als je een keer langs kunt komen bij ons kantoor in Utrecht wil ik er wel even op rijden om te kijken hoe je trapt en of het aan de motor ligt.

Testrijders hebben altijd een gemiddeld postuur, en zijn zonder uitzondering gezond van lijf en leden.

Dat vermoeden had ik ook al, maar ja, dan moet ik er maar met leven en er niet op letten.

De fiets doet het verder geweldig, en de motor heeft voldoende kracht om ook een helling te nemen.

Gr. Jan