Advies fietsband voor Giant Ligero

Hallo fietsfanaten,

Ik ben al sinds een tijdje tevreden eigenaar van een Hybride.

Nu moet ik een nieuwe achterband gaan kopen, omdat de mijne door het teveel racen/rijden versleten is.

Nu ben ik op zoek naar een goed alternatief. Kunnen jullie mij adviseren hierin?

Ik heb al het advies van TestKees gelezen. Nu vraag ik mij af of de Vittoria Voyager Hyper 37-622 Tour/Trekking Vouwband ook even goed is als de Vittoria Randonneur Hyper? of kan ik toch beter een Marathon aanschaffen.

Ik vind het fijn om fietsbanden te hebben waar je nog sneller mee kan rijden. Ik heb nu Delta Cruiser fietsbanden van Schwalbe. Ook vind ik antilek wel belangrijk. Volgens mij komt de Vittoria Randonneur Hyper er dan wel goed uit. Helaas weet ik niet waar ik de fietsbanden kan kopen.

Ben benieuwd naar jullie tips en advies.

Hoi,

Als je alleen naar de rolweerstand kijkt (wel gemeten op een stalen rol, daar fietsen we niet op!) dan heeft de Marathon 7% en de Marathon Racer 11% meer rolweerstand dan de Voyager. Dat zijn allemaal heel kleine getallen, want rolweerstand is een coefficient die je nog moet vermenigvuldigen met het gewicht van fiets en berijder. Op de andere factoren scoort de Racer beter, vooral ook op doorprikkracht. Daar is de Racer de beste van alle banden. Mijn vrouw had op 2 km 4 meidoorns in een vrijwel nieuwe Marathon achterband. En wat te denken van het draaiend gewicht? Bij 2 banden in dezelfde maat is dat een verschil van 800 gram: zwaarder met de Marathon! En draaiend gewicht telt voor 2. Daarmee vergeleken is de rolweerstand een onbetekende factor.
sorry, nog vergeten: je kunt zonder problemen 40-622 banden kwijt onder je spatborden, want dat is de kritische factor.

  1. De Vittoria Randonneur heeft gewoon een andere naam gekregen: Voyager. Identieke band. Te koop bij Rose Versand voor €30,40.
  2. Op grond van de laboratoriumtest van de Fietsersbond is de Vittoria Voyager de lichtst lopende band in deze maat. In genoemde test scoort de Schwalbe Marathon Racer vouwband (er is ook een draadversie) op alle andere aspecten (incl. gewicht) beter dan de Voyager. Er zijn wereldfietsers die Indonesie doorkruisen met de Marathon Racer. Lekvrij is daar met 25kg bagage heel wat belangrijker dan bij woon/werk verkeer en snelle tochtjes in Nederland. Ook met die band ( http://www.bike-components.de/products/info/p30364_Marathon-Racer-Evolution-Faltreifen.html ) zul je voelen lichter te rijden dan de Delta Cruiser. Dat is meer een degelijk werkpaard. Neem dan de Racer in 40-622mm, breed rolt lichter dan smal!

Hoi Sjef,

Ik dacht juist dat de Marathon Racer niet goed uit de test kwam van TestKees (?)
In eerste instantie wou ik deze fietsband gaan aanschaffen, maar na het lezen van de test, dacht ik te begrijpen dat de Marathon zelf nog sneller is dan de Marathon Racer (!)
Maar als ik het goed begrijp is dit dus niet zo?
Ik ben een beetje een leek op het gebied van fietsbanden. Kan ik zomaar een bredere fietsband plaatsen op mijn fiets? Op dit moment heb ik 37-622. Ik ben benieuwd.

Wat is het nu geworden? En wat wordt er aangepast?
Fijn dat je tevreden bent. Daar gaat het toch maar om.

Hoi Sjef,

Ik ben erg tevreden met mijn nieuwe banden.
De maat bleek alleen toch iets te groot zijn na installatie. De fietsenmaker had dit ook niet voorzien. Er moet nu het e.a. worden aangepast. Maar mijn fiets rijdt goed, hier ben ik erg blij mee.