Advies gevraagd over aanschaf fiets

Al sinds een paar jaar rijd ik op een Giant Ligero RS1. Ik ben erg tevreden met de fiets. Het lichte frame is prettig, het snel kunnen wegrijden en het sportieve model.

Ik ben nu op zoek naar een goede opvolger, want mijn fiets wordt ouder. Overstappen kan naar de Aero RS1. Maar ik wil liever nog een sportievere model waarmee ik makkelijk een racefiets bij kan houden

Belangrijk is wel dat het model een recht stuur heeft, een lichtgewicht is, goed snelheid kan maken, van goede kwaliteit is. Profiel op de banden vind ik ook wel belangrijk.

Ik fiets minimaal 30 km op een dag, het is wel belangrijk dat de fiets tegen een stootje kan.

Giant heeft alleen de Escape, Merida heeft meer modellen. Maar ik ben niet echt bekend met Merida.

Hebben jullie een goed advies voor mij?

Ik heb geen advies over Merida, want geen ervaring mee. Algemene opletpunten: geen verende vorken of zadelpennen. Schijfremmen in de goedkope klasse zijn over het algemeen bronnen van ergernis en extra gewicht en bij nat weer slepende remblokjes.
Prima prijs-kwaliteit bij Stevens X6 lite.
Een misverstand ophelderen: “ik makkelijk een racefiets bij kan houden” zal een illusie blijken te zijn. Om de volgende redenen. Heel lichte hybride weegt altijd nog 11kg. Racefietsen wegen 8 kg en minder. Je houding-stuurhoogte is 10 cm hoger dan op racefiets. Breed recht stuur en bekabeling zijn remmers voor de luchtweerstand. Dikkere banden en grote vorken zijn ook niet gunstig voor de luchtweerstand. Boven de 20km/u is de luchtweerstand de belangrijkste te overwinnen weerstand.