Advies over aankoop gevraagd

Ik ben van plan om in juni 1x de Alpe d'Huzes op te gaan fietsen, maar ga dat niet redden op mijn huidige Gazelle. Ik heb al een racefiets en een Cube geprobeerd, maar daar lig ik te ver naar voren en dat accepteert mijn rug niet. Ik heb namelijk een hernia. Het liefst zou ik rechtop zitten, zoals op een omafiets, maar dan ga ik die top ook niet bereiken. Wie o wie kan mij advies geven naar welk type dames fiets ik uit moet kijken. Het stuur moet sowieso hoger staan dan het zadel.

Ik kijk uit naar jullie adviezen.

Hartelijke groet,

Celine

Hoi,
Lastig probleem inderdaad. Met rechtop zitten kom je dergelijke bergen niet op. Je kunt dan geen kracht zetten, want je hamstrings, die het meeste werk moeten doen, staan dan niet gespannen. Je rug moet wel een hoek van 45º maken. Denk ook eens aan een soort gordel, om overbelasting van het kwetsbare deel van je rug te voorkomen. Overleg dat met therapeut/huisarts/orthopeed.
Nu de fiets. Hoe groot ben je? Normale verhoudingen: benen, romp enz? Sportieve fietsen, ook de sporthybrides, hebben stuur en zadel hooguit op hetzelfde niveau, maar dat is met adapters enz. met meer of minder moeite naar jouw behoefte aan te passen. Over welke Gazelle gaat het?
Ik neem even aan dat je geen fiets met lage instap zoekt.

Hoi,
het zou natuurlijk best kunnen, dat je met bovenstaande tips zelf weet hoe het probleem op te lossen. Indien dat niet zo is, kan ik met wat gegevens van jouw kant je op weg helpen, de juiste adapters/stuurpen te vinden nodig voor aanpassing van je zitpositie. Onmisbaar zijn foto en/of gegevens over je huidige fiets. Mijn basisprincipe luidt: de fiets wordt aangepast aan de mens; andersom gaat toch niet. In dit geval zeer letterlijk te nemen. Ik heb al vele malen dezelfde problemen opgelost, soms met adapters enz. soms met een andere passende fiets. Het eerste kost weinig, het tweede kan in de papieren lopen.