Advies voor fiets woon-werk en recreatie

Vanuit mijn werk kan ik een fiets belastingtechnisch voordelig aanschaffen vanuit een fietsregeling. Ik ben opzoek naar een fiets en wil hier niet meer dan €1000 aan uitgeven, minder kan uiteraard als het maar een degelijke fiets blijft. Ik zal de fiets in ieder geval dagelijks gebruiken (ca. 30 km), qua versnellingen zit ik te denken aan 7-8, meer lijkt mij in Nederland (waar ik fiets) overbodig. Zelf doe ik er liever niet teveel onderhoud aan, jaarlijks zal ik hem een (kleine) beurt laten geven.

Ik heb een hekel aan een fiets die onnodig geluid maakt (kraakt, piept, etc.) ik heb ooit een nieuwe retro (gazelle) fiets gehad met een ‘ouderwets’ leren zadel waar ik echt gek werd van de vering. Kwaliteit van materiaal is dan ook belangrijk, een fiets hoort in mijn belevenis gewoon stil en soepel te rijden.

Verder wil ik niet teveel voorover liggen op de fiets, stuur moet of hoger of minimaal gelijk zijn aan zadel.
Ik heb nu zelf de volgende twee fietsen gevonden, maar is lastig zoeken tussen alle merken, types, etc.
Misschien raden jullie mij dit juist af of mis ik een pareltje

https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-treviso-premium-n8-2019-heren
https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-chamonix-c8-2019-heren

Edit: Voor 200-300 minder zou dit ook een optie kunnen zijn.
https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-esprit-c7-2019-heren

Kies in elk geval voor een fiets met de Shimano 8v naaf. De 7v naaf loopt extra zwaar. Dat kun je hier in hülle und fülle lezen. De Gazelle heeft allerlei verende elementen. Zou ik vermijden. Ze dempen niet, en daar gaat het om. Overigens hebben deze fietsen een zithouding die voldoet aan je eisen. Zadel en stuurhoogte bepaal je zelf.

Had het inderdaad over de 8v vs 7v gelezen, dan blijft uit mijn lijstje dus de Sensa over, had nog niet echt van Sensa gehoord, maar vind er ook niet direct allemaal klachten over dus denk dat het dan wel goed zit met het merk. Wat betreft verende delen, ik zie bij Gazelle inderdaad voornamelijk verende delen (jammer dat de Esprit er niet is in 8v). Weet Gazelle dan niet wat ze doet als vering inderdaad ‘slechter’ zou zijn? En zou je de vering niet stugger kunnen zetten om verlies van watt iets in te perken?

Verende elementen worden in de marketing als koopargument gebruikt. En er zijn zadelpennen met vering die in een parallellogram bewegen (USE is de fabrikant). Die hebben geen invloed op je trapenergie. Maar die kosten een paar centen. Blokkering van verende vorken bestaat wel degelijk, bij de meeste (betere) mountainbikes, maar ook dan blijft er een kleine speling over. Op de lange termijn gaan de gewone verende vorken speling vertonen, die aanvoelt alsof je balhoofdlagers kapot zijn. Sensa is een gedegen Nederlands merk, met veel waar voor het geld.

Wat ik jammer vindt bij alle drie de fietsen zijn de remmen, rollerbrakes:

Batavus heeft een fiets met Nexus 8 en Magura velgremmen, zo € 900, maar helaas wel (goedkope) vering:

Een mooie fiets vind ik, ook voor zo € 900, is de Union Lite:

https://www.union.nl/en/lite-mens-bike-black.html

Ik vraag me wel af of die nog steeds wordt geleverd met de Continental belt.

Een vergelijkbare optie is de Cortina Mozzo herenfiets.

Smaken verschillen inderdaad en wat een schaamteloos plagiaat van de Van Moof fietsen, die Union Lite Black!