Alles over hond meenemen op de fiets

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/onderweg/alles-over-hond-meenemen-op-de-fiets/

Pup van 2 maanden zit voor het eerst voorop de fiets. Goede redenen om je hond mee te nemen met de fiets Als pup kan de hond nog niet naast de fiets lopen. Te uitputtend en het is niet goed voor zijn gewrichten. Dan moet hij sowieso in een mand, bakfiets of fietskar. Maar ook…

het zal iedere fietser verbazen, maar zelfs de fiets heeft beperkingen :wink:

Natuurlijk zijn er situaties te bedenken waarom de hond wel mee moet op de fiets, zoals geen logeeradres bij vakanties, of honden met verlatingsangst, maar naar mijn idee is het veel vaker de wens van de baas om de hond mee te nemen dan die van de hond. Van een langere wandeling (zelfs een stratenparcours in A’dam) wordt een hond gelukkiger dan van een lange fietsrit in een mandje of een fietskar.
Er is een reden waarom de in het artikel beschreven tip zo interessant is; honden willen lopen, niet stil in een karretje zitten! De hond naast de fiets is daarom voor een aantal rassen veel beter (een teckel naast de fiets zou ik niet doen). En dat je dan max 6 km per uur gaat in draf, en zelfs na training dagafstanden hebt van minder dan een kind, is inherent aan het op deze manier van reizen.
Tot slot, het bezitten van een hond, of welk dier dan ook, brengt verantwoordelijkheid met zich mee, toegespitst op het dier in kwestie, en het heeft consequenties. Daar vallen ook de beperkingen onder in de eigen leefstijl.

Als ik een hond op een fiets zie, kan ik niet anders dan denken '“waar heb dat nou weer voor nodig”?
Maar goed. De Fietsersbond is er om de mensheid te vertellen dat je geen auto nodig hebt als je met je hond op stap wil.

Tegelijkertijd denk ik: “een hond in een mand kijkt niet begerig naar mijn kuiten”.
Volgens de Partij voor de Dieren zijn de fietsers op het fietspad in een losloopgebied de grote boosdoeners. Ze rijden te hard enz, zodat de hond niet vrij kan loslopen.
Het zou de Fietsersbond sieren als ze wat meer tegengeluid geeft als losloopgebieden rondom fietspaden worden gesitueerd.

Mooi hoe de hond zelf op de fiets af en opstapt.
Vanaf 2:20

@avelo in het drukke Nederland is het geven en nemen. Waarbij auto’s rekening moeten houden met zwakkere verkeersdeelnemers (fietsers, voetgangers), zo mogen fietsers best rekening houden met loslopende honden en de snelheid hierop aanpassen. Doorgaans gaat het slechts om enkele meters en niet om kilometers aanpassen. Dat moet toch kunnen?

Losloopgebieden bevinden zich doorgaans in recreatiegebieden, gebieden die voor elke recreant bedoeld zijn (tenzij anders aangegeven). De discussie zou anders zijn naast een snelfietspad, die zijn primair bedoeld voor fietsers en niet voor overig verkeer.

Als hondeneigenaar zou ik wel willen aandringen bij andere hondeneigenaren, om de hond aan te lijnen waar dit moet en ajb de poep op ruimen, overal. En uiteraard waar ze los mogen, ook de omgeving in de gaten te houden, zodat de hond niet in een gevaarlijke situatie kan komen door de hond bij je te roepen of op de plaats te houden.