Nederlandse stadsfiets te fragiel

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/nederlandse-stadsfiets-te-fragiel/

Fietsen niet ontworpen voor fietsers van 100 kilo Fietsfabrikanten ontwerpen niet voor mensen van 100 kilo of meer, en ook niet voor mensen van 80 kilo die 20 kilo aan kind of bagage meenemen. Dat verklaart waarom sommige fietsen razendsnel slijten. ‘Ik ben een jongen, weeg rond de 130 kilo en ik heb er in…

Er zijn fietsen die niet geschikt zijn voor zware mensen en volle bepakking.
Maar daar wordt in bovenstaand artikel geen onderzoek naar gedaan.
We moeten het doen met de algemene opmerking dat de wielen niet sterk genoeg zijn.

Ik ben het daar niet mee eens.
Al jaren rijden mensen rond op een tandem.
“Vroeger” werden speciaal voor tandems wielen met 48 spaken gebouwd.
Vittorio en SJScycles (Thorn) bieden die wielen op dit moment alleen nog op speciaal verzoek aan.
Tegenwoordig doet een goed gebouwd wiel met 36 spaken het ook zonder problemen onder een tandem.
Al dan niet met een naaf in boost afmetingen.

De spaak wil wel eens uit een 36sp. naaf breken door een produktiefout in de flens van de naaf…
Maar die zelfde naven zouden ook uitbreken als ze in een solofiets zouden zijn ingebouwd.
Dat probleem kan eenvoudig worden voorkomen met een flensring zoals die door Rohloff wordt aangeboden voor Rohloff naven.

Waarmee we het hele probleem dat de fietsen van tegenwoordig niet geschikt zouden zijn voor zware mensen, hebben teruggebracht tot een flensring van een tientje.

Er is in de EU een DIN-norm afgesproken voor nieuwe fietsen, ca. 15 jaar geleden, van 110kg toelaatbaar systeemgewicht. Aanvankelijk werd die norm ook vermeld op de websites van grote fabrikanten, maar tegenwoordig eigenlijk niet meer. Bij stadsfietsen inmiddels totaal afwezig. Sommige (grote) fabrikanten van racefietsen en mountain bikes vermelden nog wel maximale systeemgewichten hoger dan die 110kg, soms tot 125kg. En er zijn fabrikanten die bewust veel verder gaan, zelfs tot 170kg systeemgewicht, zoals VSF Fahrradmanufaktur. Het zwakke punt blijft inderdaad het spaakwerk. Waarbij het niet alleen afhangt van een flensring, maar ook van het vakmanschap van de wielbouwer.

1 like

Ik ben benieuwd te weten of die normen ook rekening houden met de dikte van de band.
Als er 60 kg op het achterwiel drukt, denk ik al snel aan een band van 60 mm dik.
Ik ken geen doorsneefietsen waar zo’n bandenmaat in past.

En dan moet die band ook nog eens maximaal opgepompt kunnen worden.
Met 4 bar zal het risico op een stootlek nog klein zijn.
Om een beetje snelheid te kunnen maken, is 5 bar gewenst.
Maar vind maar eens een velg die 5 atm zou kunnen verdragen.

Twee misverstanden ophelderen.
Voor het dragen van een last van 60kg (voor of achter) is een racefietsband van 23mm voldoende. Voor de bandenspanning geldt dan een minimum van 6 bar. Een band van 60mm dik kan 145 kg hebben, dus de fiets kan dan totaal 290kg hebben. De spaken waarschijnlijk niet.
Een band van 60 mm breed die je 4 bar oppompt stuitert de weg af. 4 bar is dan ook het maximaal toelaatbare. (Misschien aan te raden voor personen van 120kg en meer.) Zulke dikke banden kun je heel comfortabel met 2 bar rijden. Zelfs met 1 bar druk krijg je geen stootlek, daar is de luchtmassa te groot voor. Ik heb dergelijke banden op een Batavus BUB: Schwalbe Big Apple in 60-559). Dan vergeet ik soms maanden bij te pompen. Ideaal voor op het strand.
Alle velgen kunnen gemakkelijk 5 bar (=atm) hebben.

2 likes

Ik was niet bekend met dit soort getallen.
Heb je een bron?

Ik ben niet geneigd om te zoeken naar de belastbaarheid van de band, maar naar een band met een zo gunstig mogelijk kontaktoppervlak.
Hoe breder de band, hoe minder elliptisch het kontaktoppervlak, hoe minder de rolweerstand.

Maar er is geen overeenstemming over de beste bandendruk.
Die lijkt vooral te worden bepaald door de kwaliteit van het wegdek.
JanHeine heeft meerdere 25mm banden getest met wisselende bandendruk op een betonnen wielerbaan, en vond geen verschil in rolweerstand.
Volgens Wikipedia neemt de rolweerstand met 4% toe als de belasting met 20% toeneemt.

Het antwoord op de vraag: hoeveel harder moet je je banden oppompen als je 20% zwaarder bent?,wordt volgens JanHeine bepaald door:
Find a pressure that feels good when cornering, and ride your tires at that pressure.
Met dat kriterium als uitgangspunt, kan een zwaardere fietser uitkomen op 5 bar voor een 60 mm band.
En dat is een zware belasting voor een velg.

Op Amerikaanse sites wordt het onderwerp fietsen met overgewicht wat vaker behandeld dan hier.
Een bekende Amerikaanse fabrikant van fietsen voor de zwaardere fietser (550 pounds) voorziet zijn fietsen van 2.4" banden met veel tpi.
Ik heb helaas geen gegevens gevonden over de aanbevolen bandenspanning, en de bijbehorende velg.

In mijn geval de papieren catalogus van Schwalbe 2018. Online:
https://www.schwalbe.com/de/tour.html

Dat is ook wel lastig. Op een velg passen veel verschillende maten banden. Velgen hebben een absoluut maximum aan bandenspanning (soms ook per breedte-maat) dat ze kunnen hebben. Bij racefiets-velgen vaak 9-9,5 bar. Bij de recentere velgen staat het op de velg. Bandenspanning kent minima en maxima. Wil niet zeggen dat de band gelijk sneuvelt als je eronder of erboven gaat, maar beter van niet. Een band van 60mm op 3 bar en een van 35mm op 5 bar is nog een heel groot verschil. De luchtmassa, niet het luchtvolume, in de dikke band is namelijk vele malen groter dan in de 35mm band. Daardoor kan hij veel meer dragen.
Een hoger gewicht van de berijder vergt een hogere bandenspanning om de rolweerstand min of meer gelijk te houden.

Dat zegt mijn gevoel ook.
Maar volgens Schwalbe kan een Marathon Plus 40 x 559 harder worden opgepompt, en meer dragen dan de versie 40 x 622
55/95 bar vs 50/85 bar
109 kg vs 100 kg

Er zijn vele forums gewijd aan de vraag wat er nu verandert in en aan een band als je hem gaat belasten.
Google maar eens op : what holds the rim off the ground
Onderstaand grafiekje is gemaakt door gerenommeerde auteurs, en ziet er door zijn eenvoud erg aantrekkelijk uit.
Maar het is door Jobst Brandt afgedaan als garbage.
Ik zal er het zwijgen maar toe doen.

https://yarchive.net/bike/tire_pressure.html

===============================
Aanvulling.
Ik heb de druk gemeten van een Schwalbe Big Apple 60*622 met een Topeak Smartgauge D2.
Onbelast was de druk 1.2 bar
Belast was de druk nog steeds 1.2 bar
Precies zoals dat in andere fora ook al eens was vastgesteld.

Ik had verwacht dat de band zich als een hydraulische cilinder zou gedragen, en dat de wet p1V1=p2V2 van toepassing zou zijn.
Waarbij p1 = 1.2 bar en V1 = 6 liter,
en p2 = p1 + mijn lichaamsgewicht/m2 bandoppervlak.
Maar de metingen zeggen dat de band vervormt zonder dat het volume verandert.

p1V1=p2V2 geldt wel maar jou gewicht heeft niet dezelfde impact als een fietspomp, jou gewicht zorgt voor extra druk op het contactvlak van de band (dat ook iets groter wordt) en een deel van de velg.

Als je een berekening of schatting maakt van hoeveel volume er verloren gaat door het verder indrukken van de band zal je zien dat dit maar een klein percentage is, niet heel verbazend dat je dat niet kan meten met een drukmeter met maar één cijfer achter de komma heeft.

Daar heb je gelijk in.
Het eigen gewicht van de fietser blijkt geen of verwaarloosbaar weinig invloed te hebben op de spanning in de band.

Maar dan blijft de vraag waarom Schwalbe voor de ene band een draagkracht opgeeft van 140 kg, en voor de dunnere band 70 kg.
Terwijl beide banden evenveel tpi hebben.

The load does not significantly increase the pressure in the tire, but not inflating the tire more will increase contact patch and friction. …
If an object is spherical or cylindrical, any deformation will automatically produce a decrease of volume. No tyre is such…
Higher pressure prevents deformation.

Er wordt gezegd dat fabrikanten van banden een indrukking van 15% adviseren, en dat zij de toelaatbare belasting op basis van dit kriterium zouden bepalen.
Als ik de door Schwalbe opgegeven toelaatbare belasting terugreken naar de indrukking, moet ik vaststellen dat Schwalbe de belastbaarheid heeft bepaald op een indrukking van 7.5%, en de laagste bandendruk.

De BigApple (60-622) heeft bij een belasting van 145 kg en een bandendruk =2 bar, een indrukking van 4.6 mm.
De MarathonPlus (25-622) heeft bij een belasting van 75 kg en een bandendruk =6 bar, een indrukking van 0.9 mm
Bij een belasting van 145 kg en een bandendruk =8 bar heeft de MarathonPLus (25-622) een indrukking van 1.9 mm. Dat is de helft van 15%

Als je een band van 20 mm oppompt tot 9 bar, is de spanning in de wand van de band = 9 N/mm2 per mm wanddikte
Als je een band van 60 mm oppompt tot 3 bar, is de spanning in de wand van de band = 9 N/mm2 per mm wanddikte

=================
Conti zegt dit:
What is the load-bearing capacity of a bicycle tire?
Normal bicycle tires do not have load carrying classes like automobile tires. Only ECE - R75 certified tires have a load bearing index like car tires. In general though, wide tires with a high air pressure are best for heavy loads. In principle, the pressure should be adapted proportionally to the weight.

In de dikke band zit (past ook) meer luchtmassa.
Tpi (threads per inch) is een kwaliteits aanduiding van de struktuur van de band. Daarmee is geen relatie met draagkracht, wel met de soepelheid van de band.

Ik had verwacht dat er nav dit topic een waslijst aan gebreken zouden kunnen samenstellen.

Enkele bekende fietsenwinkels (Amerikaans) met een eigen forum hebben het onderwerp ook wel eens aangeroerd.
Maar zonder spectaculaire resultaten.
De meest opvallende konklusie was
Heavy and strong riders, who pedal smoothly and ride “light”, rarely break components. On the other hand, there are light riders with modest power outputs who tend to destroy components.

Ik heb geen verhalen gevonden van mensen die door hun frame zijn gezakt.
Wel klachten over een falen van het frame op de plek waar het zadel wordt ingeklemd. Maar dat zegt mijns inziens meer over een slecht passende zadelpen, dan over het frame.

De meeste forumdiscussies over dit onderwerp eindigen in een discussie over de belastbaarheid van de banden.
Wat er op zou kunnen duiden dat de zwaardere fietser moet fietsen op te dunne banden.

https://janheine.wordpress.com/2015/09/06/weight-limits/

Wat betreft remmen denk ik dat hydrolische velg- of schijfremmen te onderhoudsgevoelig en duur zijn voor de meeste fietsers. Het kan inderdaad zijn dat rollerbrakes tekort schieten. Ik ben zelf (zijdelings betrokken bij de fietsindustrie) nog altijd fan van Sturmey Archer trommelremmen. Eenmaal goed afgesteld remmen ze krachtig en hebben ze heel weinig onderhoud nodig. Remblokken gaan zeker 30 000km mee, en ze zijn bestendig tegen slecht weer, in tegenstelling tot schijf- en velgremmen.

Ik kan je niet volgen in je pleidooi voor trommelremmen.
Maar voor zware mensen zal alles anders dan velgremmen een verbetering zijn.
Als ik Google op stadsfiets met schijfrem zie ik voldoende aanbod voor een schappelijke prijs.
Ik krijg dan helemaal niet de indruk dat fietsen met schijfremmen zijn voorbehouden aan kapitaalkrachtige mensen.

Ik heb geen reden om te veronderstellen dat de voorvork van de goedkope fietsen niet voldoende sterk is voor schijfremmen.

De vraag is of die remmen dan wat zijn. Mijn ervaring met goedkope schijfremmen is op z’n zachtst gezegd teleurstellend. Snel versleten, lopen vaak aan en niet strooizoutbestendig. Maar de ontwikkeling zit bepaald niet stil dus misschien zijn er ondertussen wel betere remmen…

Niet de vork, maar het spaakwerk van voor- en achterwiel wordt veel sterker belast dan met velgremmen. Bij een derailleurversnelling heb je één paraplu in je achterwiel bij gebruik van velgremmen. Met schijfremmen zijn dat er ineens drie in twee wielen, al is de noodzakelijke ruimte in het spaakpatroon voor de schijf zeker een stuk minder dan voor de cassette. In een achterwiel met cassette en schijfrem staan de spaken dan vrijwel verticaal. Een dergelijk patroon maakt het wiel veel zwakker.

Er worden nauwelijks of geen fietsen aangeboden voor zware mensen.
Er is geen vraag naar?
Of er is geen probleem?

Het Duitse Victoria heeft een stadsfiets voor mensen van 150 kg.
Dikke banden (60 mm) en schijfremmen.
Kost EUR 1500.
Ik kan niet beoordelen of de geschiktheid voor zware mensen van invloed is geweest op de prijs.
Maar ik vind wel dat de ontwerper van het frame te veel stijfheid heeft ingeleverd voor een lage instap.
Kunnen zware mensen hun been niet over het zadel zwaaien?

https://www.victoria-fahrrad.de/en/modell/victoria-urban-5-8-d/