Stadsfietsen met vering test

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/stadsfietsen/stadsfietsen-met-vering-test/

Steeds meer luxe stadsfietsen en hybride fietsen worden, geïnspireerd door de mountainbike, uitgerust met zowel voor– als achtervering. Tijd dus voor een kleine test, vond de Vogelvrije Fietser. Heeft de alledaagse fietser iets aan een fiets met vering?

Deze test is uit 2001. Dit betekent dat de geteste fietsen vaak niet meer nieuw te krijgen zijn. Omdat de informatie ook in het algemeen nuttig kan zijn, blijven we deze aanbieden.

Ik denk dat de beste oplossing is voorkomen, dat wil zeggen, goede fietspaden en wegen zonder veel hobbels. Wat mij opvalt bij fietspaden:

  • Rioolputten en afvoeren lijken wel haast altijd in het fietspad gemaakt te worden en liggen vrijwel nooit zo dat je het niet merkt dat je erover rijdt.
  • In de praktijk betekend dat o.a dat veel fietspaden 20 a 30 centimeter smaller dan ze daadwerkelijk zijn omdat de afvoeren in de zijkant niet goed liggen, daar fiets dus niemand.
  • Als er aan het fietspad wordt gewerkt komt het mooie asfaltfietspad nooit helemaal terug in de vorm dat het was, bij een kort stuk ontstaat een hobbel, bij een lang stuk en stuk hobbelen omdat er geen wals beschikbaar was. De naastliggende autoweg heeft altijd veel minder last van dit probleem.

Wat betreft voorvering in fietsen denk ik dat voor stadsfietsen vooral te goedkope of te modische oplossingen wordt gekozen. Mountainbikevering werkt maar de goedkopere versies met alleen een veer naar mijn idee niet, dingen als Feathershock zien er mooi uit maar helpt niet of nauwelijks en is een drama wat betreft onderhoud. Een mooi stukje over de theorie is hier te vinden.

Bij het beschikbare budget voor een stadsfiets is denk ik veel beter voor brede banden te kiezen, wat dan niet helpt is dat bij veel standaardfiets en geen ruimte is voor 50 mm brede banden.

Gewoon wat bredere banden er op. Ik reed laatst op een ov-fiets over routes waar ik meestal van mijn fitnessbike afhobbel. Geen centje pijn.

Vering is soms overbodig, soms noodzakelijk, hangt echt van het gebruik af. Voor korte ritjes in de stad is vering nauwelijks nodig, maakt de fiets vooral duurder en zwaarder terwijl de comfortwinst minimaal is door de korte tijd dat je op het zadel zit.

Voor ritten op langere afstanden is vering wel nuttig, je zit immers langere tijd op het zadel en komt onderweg meer oneffenheden tegen. Maar deze ritten worden eerder op tourfietsen gemaakt die meer comfort bieden.

Dan zijn er nog de forensen die dagelijks langere afstanden (10+ km enkel) afleggen met een pedelec of zelfs speed pedelec. Door de hogere snelheid zijn de klappen in het stuur en zadel veel heftiger waardoor goede vering eigenlijk noodzakelijk is… een kuiltje of boomwortel die over het hoofd gezien worden kunnen resulteren in een lelijke klap in de polsen waardoor deze zelfs geblesseerd kunnen raken.

Brede banden kunnen hier al veel comfortwinst geven, sommige fietsen zijn voorzien van een carbon voorvork die schokabsorberend zijn, er zijn mogelijkheden om het stuur te voorzien van een verende stuurvoorbouw (bijv. de Redshift Shockstop) of zelfs een gas geveerde voorvork. Nadeel van alle veringen is dat ze fietsenergie absorberen, je moet dus harder trappen of langzamer rijden. Voor fietsen met elektrische trapondersteuning is dit nadeel minder van belang.

Voor de vering van het zadel zijn diverse mogelijkheden zoals vering in het zadel zelf, een verende zadelpen en zelfs verende frames. Ik gebruik een verende zadelpen van Bodyfloat op mijn speed pedelec, zeer comfortabel waarbij het lijkt alsof je zweeft over de weg. Kost wel een lieve duit.