Alliantie Samen Fietsen grijpt lente aan voor meer begrip op het fietspad

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/alliantie-samen-fietsen-grijpt-lente-aan-voor-meer-begrip-op-het-fietspad/

Dit Paasweekend lijkt het mooi fietsweer te worden. Veel mensen pakken dan de fiets. Bij de Alliantie Samen Fietsen grijpen ze daarom de lente aan om fietsers en andere weggebruikers op te roepen rekening met elkaar te houden. In een gezamenlijk bericht vragen alle organisaties: “Fiets vriendelijk, dan gebruikt iedereen het fietspad veilig en met plezier.”…

Even muggenziften: de “echte” wielrenner heeft een licentie, traint serieus, rijdt wedstrijden en zit bij de KNWU. De NFTU vertegenwoordigt toerfietsers.

1 like

Het beste begrip begint bij een flexibele planning van de dag.
Als de weervrouw gaat zeggen dat we een mooie paaszondag in het verschiet hebben, gaat iedereen plannen maken voor dezelfde mooiste route.
In mijn leefomgeving is dat een ritje door de duinen over een te smal fietspad.

Je kan je zelf een leuke dag bezorgen door juist op dit soort dagen te kiezen voor een minder populaire rit door de polder.
En de rit door de duinen te bewaren voor een dag met een minder zonnige weersvoorspelling.

Dit geldt in het bijzonder voor al die fietstoeristen die zijn aangesloten bij de NTFU, en een vast jaarprogramma rijden.
In het bijzonder de NTFU kan ons allemaal een fijne fietsdag bezorgen, door er bij de aangesloten verenigingen op aan te dringen dat het in de ledenvergadering vastgestelde rittenprogramma niet heilig hoeft te zijn.

Waarom worden, onder auspicien van de NTFU, de mooiste toertochten juist in het Paasweekeinde georganiseerd?
Tochten waar fietsers uit het hele land op af komen?

2 likes

De meeste mensen zijn vrij in het weekend, de meeste activiteiten, of het nu voetbal, een festival, een tulpenrallye, of een fietstoertocht is worden dan ook rond het weekend gepland. Tja, soms zal het druk zijn. In de zomer kan ik het aanhoudende gedreun horen van de vele festivals die hier in de omgeving gehouden worden. De een na de ander lijkt wel/

Als ik in de kalender van de NTFU kijk zie ik 25 tochten staan in het Paasweekeinde, over het hele land verspreid. Het lijkt me dan ook niet dat alle toerfietsers op één tocht afkomen.

Ik zie het probleem niet zo, zou zeggen, kies gewoon een tocht waarvan je denkt dat ie mooi én rustig is. Of rijd je eigen tocht, op zelfgekozen wegen :wink: