Tips: Je eerste fietsvakantie!

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/tips-je-eerste-fietsvakantie/

Marica van der Meer fietst de hele wereld rond en schrijft daar boeken over. Met haar jarenlange ervaring helpt ze ook de beginnende vakantiefietser op gang: ‘Iedereen neemt altijd teveel mee.’ Alles begint met een droom Of je nu van plan bent om naar Santiago de Compostela te fietsen of over de oude zijderoute naar…

Aanvullende relativering is in deze context dat ik eens las over een gast die met een gewone stadsfiets met een eenvoudige 3-versnellingsnaaf de wereld over had gefietst (kan bron zo gauw niet meer vinden)

Maar ja, het is maar net wat je zelf vindt dat acceptabel is. Ik doe meerdaagse tochten ook ‘gewoon’ met m’n derailleur fiets met 30 versnellingen maar kom geregeld cadans te kort bij gemene klimmetjes (een beperking die de Rohloff naaf niet heeft) Dus dat betekent geregeld afstappen waar ik liever fietsend omhoog was gegaan.

Ook een Rohloff naaf heeft z’n zijn beperkingen, ik denk dat een derailleur fiets met 30 versnellingen een even groot of misschien wel groter bereik heeft. Het bereik van een Rohloff is 526%.

De eerste keer dat ik mijn tweedehandsfiets met Rohloff naaf op vakantie ging merkte ik op dat bij steile klimmetjes de laagste versnelling niet laag genoeg kwam, met een cadans van 60 zat ik nog op z’n 7 km/h. Naar mijn idee moet je in je laagste versnelling met een cadans van 60 iets van 4,5 km/h rijden, langzamer heb je (te) weinig stuurcontrole en kan je ook qua snelheid beter gaan lopen.

Voor de volgende vakantie heb ik de overbrengingsverhouding teruggebracht an 50:19 naar 50:22 en daarmee was de laagste versnelling goed.

Wat ik nu wel merk is dat bij wind mee en snelheden boven de 25km/h ik in de hoogste versnelling een hogere cadans nodig heb dan ik normaal heb (~70).

1 like

Ik heb het boek niet gelezen, en kan niet zeggen of dit boek een goede aanvulling is op andere boeken in deze categorie.

Dit soort boeken doen mij altijd denken aan mijn ouders die mij (tevergeefs) probeerden te behoeden voor misstappen.
Terwijl een cursus zelfredzaamheid mij verder geholpen zou hebben.
Derhalve heeft een boek waarin de auteur zegt fiets de deur uit, en maak plezier, mijn voorkeur.

Voor mijn eerste vakantie op de fiets had ik de beschikking over een stadsfiets, met een krat achterop.
Nu fiets ik hightech.
Aan die eerste vakantie denk ik nog steeds met veel voldoening terug.
Van hightech wordt je niet gelukkiger.

Uit ervaring weet ik dat zelf koken op de camping niet noodzakelijk is. Met (onderweg gekocht) brood, rauwkost, fruit en eventueel een stuk worst kan de mens heel goed (over)leven. En op sommige campings, of onderweg, is een warme maaltijd ( wat een luxe) te koop, ook in het buitenland.
Het scheelt ruimte en gewicht aan niet meegenomen kook- en eetgerei.
Dat is de belangrijkste tip: wat je niet meeneemt, is meegenomen.
Of je nu met een derailleur of roloffnaaf een berg opgaat, hoe minder gewicht je meesleept, hoe beter het is.
Een 2e, eveneens belangrijke, tip: zorg dat je warm blijft in de periode tussen zonsondergang en het gaan slapen. Als je koud de slaapzak ingaat, duurt het veel langer tot je warm genoeg bent om te kunnen slapen. En slaap is zooo belangrijk!!!

Er is genoeg in het artikel waar ik wat genuanceerder over denk, het boek biedt die nuance ook ongetwijfeld, maar het “Wat neem je mee? Weinig!” is de spijker op de kop.

Leuk artikel over vakantiefietsen. Wij, mijn man en ik, fietsen al meer dan 15 jaar door Europa. Een stoeltje vinden wij echt heel erg belangrijk en zullen daar dan ook nooit op bezuinigen.
Onze tochten zijn maximaal 2 tot 3 weken. Dit is te kort om van huis uit naar Rome of Barcelona te fietsen. Daarom verdelen we deze tochten in etappes en gebruiken auto met fietsendrager of de trein om bij beginpunt cq eindpunt te komen. Rome en Barcelona zijn inmiddels bereikt. Dus we kijken nu voorbij Barcelona. Het aantal vrij liggende fietspaden in het buitenland groeit erg jaar. Deze worden vooral aangelegd voor recreatief gebruik.
Met vriendelijke groet,
Christien van den Bosch.

Welke type fiets kun je gebruiken voor een fietsvakantie:

  1. Voor de beginnende fietser die in Nederland, Vlaanderen en Noord Duitsland fietst, die kan beginnen met een gewone stadsfiets met 7 of meer versnellingen. Gewoon om te kijken of vakantiefietsen iets voor je is, of niet?

  2. De ervaringen vakantiefietsers kopen een vakantiefiets met een versnellingssysteem naar keuze: derailleur/ Rohloff/ Pinion.

  3. De Brompton vouwfiets kan ook als vakantiefiets gebruikt worden, want de Brompton gaat makkelijk mee in het vliegtuig. Vooral als je hotels/ hostels slaapt en gaat eten in restaurant. Radical Design heeft een fietsaanhanger-koffer waar een Brompton in kan. En ter plaatse heb je dus een fietsaanhanger voor jouw spullen. Je kan ook jouw dagelijks kleding wassen met de hand en overdag die kleding laten drogen op de fietstassen. Dus dan hoef je maar 2 setjes kleding mee. Natuurlijk dit trucje alleen in een droog klimaat. Een Brompton zal wel minder comfortabel fietsen op zijn dunne bandjes en met maar 6 versnellingen heb je weinig keuze van versnellingen.

  4. De ligfiets als vakantiefiets. Prima geschikt om veel bagage mee te nemen en je hebt geen zadelpijn meer. Ook minder snel last van nek, knieën, polsen en handpalmen. Dus het grote voordeel van de ligfiets is het ultieme comfort. Er zijn 2 soorten ligfietsen; met 2 en 3 wielen. De tweewieler ligfiets het snelste en kan de meeste kilometers maken. De driewieler is uiterst stabiel, praktisch onmogelijk om over de kop te gaan en je hebt altijd een stoel bij je op de camping. Ook een trike kunnen mee met het vliegtuig, bus en trein, want ze zijn opvouwbaar.

  5. De E-bike, meer snelheid en kilometers maken met dezelfde inspanning. Vooral populair onder de senioren. De Brompton en ligfietsen zijn ook te voorzien van E-motoren.