‘ANWB doorslaggevend voor de fiets’

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/anwb-doorslaggevend-voor-de-fiets/

Onderzoek naar Nederlandse fietscultuur Nederlandse historici vinden de fiets maar een triviaal onderwerp. De historici Manuel Stoffers en Harry Oosterhuis van de Universiteit Maastricht willen daar verandering in brengen. ‘Ingenieurs maken de dienst uit in het fietsonderzoek’, zegt Stoffers. Waarom hebben Nederlandse historici zo weinig belangstelling voor onze fietsgeschiedenis? ‘Fietsen vinden we zo vanzelfsprekend dat…

Het is mogelijk dat fietsen je ooit maakte tot een fatsoenlijk burger.
Ik heb dat nooit zo ervaren.
Als ik ergens zeiknat van de regen aankom, wordt er meewarig naar me gekeken. Als ze al niet boos op me worden, omdat ik zo dom was om met de fiets te komen.
Op zo’n moment is fietscultuur vooral het schuldgevoel van mensen die met de auto zijn gekomen, en diep in hun hart van mening zijn dat ze eigenlijk met de fiets hadden moeten komen, en dat schuldgevoel van zich afpraten door tegen mij te zeggen: had even gebeld, dan had ik je opgehaald (met de auto). En ik verontwaardig reageer met: ik ben niet zielig

Ik vind kenmerkend voor “onze fietscultuur” dat veel mensen op fietsers kankeren. Ze rijden door het rode licht, ze appen, ze slingeren, ze willen geen helm op, … Kortom, als de fietsers er niet waren, dan zouden we het voor elkaar hebben.

Kenmerkend voor onze fietscultuur is dat fietsers tevreden zijn over hun karretje, en dat iedereen het vanzelfsprekend vind dat in de ontwikkeling van de zelfrijdende auto meer geld en energie wordt gepompt dan in de ontwikkeling van de fiets.
Het woord fietsenmaker heeft in het dagelijks spraakgebruik een negatieve bijsmaak. Als mensen worden uitgemaakt voor fietsenmaker, is dat niet als compliment bedoeld.

Vanmorgen was dat een prima gelegenheid om dat te testen, maar mijn collega vroeg alleen geïnteresseerd hoe fietsen het was. Het helpt dat twee van mijn collega’s op de kamer ook twee keer per week op de fiets komen, maar twee keer omdat de afstand 30 km enkele reis is (zonder e-bike of speed-pedelec)

Maar eigenlijk snap ik ze wel als men je meewarig aankijkt als je zeiknat van de regen aan komt. Een goede regenjas, regenbroek en overschoenen zorgen ervoor dat ik ook vanmorgen “gewoon” binnen kwam, alleen met de inmiddels uitgetrokken natte jas, regenbroek en overschoenen.

Wat binnen steden opvalt is dat de fiets toch iets is van de hogere inkomensklassen, terwijl je zou, in verband met het kostenvoordeel, verwachten dat het vooral lagere inkomensklassen zou moeten aanspreken. Zo bekeken, is fietsen juist statusverhogend :wink: Als je veel reclame kijkt en dat ziet als de (halve) waarheid, inderdaad, dan is de auto, en vooral dat ene merk, bijzonder statusverhogend.

Wil je meer plezier halen uit het fietsen:

En bedenk dan dat een auto ongezond is, je zit stil en rijdt door de meest vervuilde lucht.

In de titel van dit topic wordt gesuggereerd dat de ANWB bepalend is voor onze fietscultuur. En niet de FB?
Dat bracht mij op het idee om eens te googlen op “anwb fietsen in de regen” en "fietsersbond fietsen in de regen"
Beide organisaties geven dan allerlei tips voor goede kleding.

Maar de ANWB heeft daar aan toegevoegd: Een fietstocht begint met de juiste instelling. Schud de frustratie er letterlijk uit voor je de deur opent, haal drie keer adem, en stap ontspannen de deur uit
De achterban van de FB kan het zonder die tip, en lijkt van mening te zijn dat fietscultuur bestaat uit geharde mensen.

1 like

Ja, in het artikel staat daar min of meer bij “tot 1940” en dat mag je ook wel verwachten van de Algemene Nederlandsche Wielrijders-Bond. Het ging pas “fout” toen het autobezit vanaf de jaren zestig explosief groeide en de ANWB zich daar meer en meer op ging richten. Het heeft nog toch 1975 geduurd voordat dat schijnbaar niet verder kon:

Dan is de vraag welke periode het belangrijkst is geweest voor de fiets, was wat in Nederland voor 1975 gebeurde of wat na 1975 gebeurde het meest van belang voor de fiets zoals nu?

De ANWB doet trouwens wel nog het nodige aan fietsen, ik vind o.a het kinderfietsplan en de ANWB Blijven Fietsen Verzekering mooie dingen voor fietsers. Wat voor de rest denk ik de ANWB tekent is dat de Auto in het hoofdmenu is te vinden, de fiets onder Vrije Tijd.

Ik was op zoek naar wat cijfers/grafiekjes waarmee de hoge fietscijfers in Nederland verklaard/inzichtelijk gemaakt kunnen worden en vond wat in dit document, Making Cycling Irresistible.

Het grafiekje op pagina 40:

Wat je duidelijk ziet is dat het “verval” later intreed en eerder gestopt is t.o.v. Engeland. Na 1952 is wat ik begrijp Nederland vooral langzamer geweest met het aanleggen van auto-infrastructuur en iets na 1975 is het verval stopgezet. Of de ANWB ervoor heeft gezorgd dat de auto-infrastructuur vertraagd is aangelegd waag ik te betwijfelen.

In het boek Bicycle Landscape schrijft Timo de Rijk (ontsnapping aan het Hollandse landschap) dat de deftige stadsfiets zoals wij die kennen in 1885 in Engeland is uitgevonden, en dat oerhollandse bedrijven als Burgers en Fongers deze hebben gekopieerd van de Engelsen.
Als men in het buitenland zich gaat richten op fietsen voor de lange afstand, doet Nederland niet mee in deze ontwikkeling. De fietsenbouwers in NL konden het zich permitteren om de fiets niet verder te verbeteren.
Zolang de hippies tevreden waren met een rammelkast, en zolang ons Koninklijk Huis zich liet zich fotograferen op een fiets van Batavus en Gazelle was een drietrapsversnelling een voldoende verbetering.

Ik zou daar aan willen toevoegen, het onvermogen en de pertinente onwil van onze vaderlandse fietsindustrie om een fiets te ontwikkelen die diefstalbestendig is.

De “Nederlandse fietscultuur” is een stilstaand beeld in sepia waar wij ons graag aan vastklampen, maar dat geen verband houd met de behoeften van deze tijd.

Maak daarvan: “waar sommigen, nog altijd een grote groep, zich aan vastklampen.”
De Giants, Cubes en Treks enz hebben wel ingespeeld op de wensen en behoeftes van de jonge fietsers en de eisen van het woning-werk fietsverkeer.

@Sjef, elders op dit forum vraagt iemand aandacht voor zijn handicap.
Op basis van jarenlange ervaring kan ik zeggen dat je alle zeilen moet bijzetten om iemand die niet helemaal jong, gezond en gemiddeld is, goed op een fiets te kunnen zetten.

Ik ken slechts een leverancier die zich volledig richt op fietsers met bepaalde bewegingsbeperkingen.
Daarnaast zijn er nog zo veel andere bewegingsbeperkingen waar deze en ook andere leveranciers geen oog voor hebben.

Ik heb slechts een dienstverlener gevonden die zich inzet voor toegankelijke informatie, onafhankelijk advies en innovatieve hulpmiddelen voor en door mensen die beter willen fietsen, ed.

Ouderdom komt met gebreken, is een bekend gezegde.
Gebreken dienen zich geleidelijk aan. Een voor een.
Levensbestendig wonen is een begrip dat langzaam ingeburgerd raakt.
Levensbestendig fietsen is geen onderdeel van de fietscultuur in NL.

Edit per 2019 02 03; nog een dienstverlener gericht op fietsers met een bewegingsbeperking.
https://www.fityourbike.nl/over-fityourbike/