Binnenwerk terugtraprem vervangen

De terugtraprem van een achterwiel doet het bijna niet meer. Ik heb het al uit elkaar gehad en schoongemaakt maar dat gaf geen verbetering. Ik wil het binnenwerk gaan vervangen, zie dat ook online te koop. Maar ik vraag me wel af of de binnenmaat van de achtervelg bij een terugtraprem eigenlijk wel standaard is. Weet imand dit?

Er is geen verband tussen (de maat van) de velg en een remnaaf. Ze zitten in kinderfietsen, groot en klein, in jeugdfietsen en volwassen fietsen.
Voorts zijn er tig soorten velgen met uiteenlopende ERD, effective rim diameter, als dat tenminste is wat je bedoelt.
Het binnenwerk vervangen zou je probleem wel eens niet oplossen, omdat de remmantel ook de naafhuls aan de binnenzijde zo heeft ingesleten dat de diameter te groot is geworden. Ik heb hier nog een originele F&S (Fichtel&Sachs) Torpedo serie L spliksplinternieuwe remnaaf liggen, voor 36 spaken tot 2,8mm. Interesse? sjefsch apestaartje home punt nl
Mijn advies: speuren naar een gebruikt wiel in de goede maat met een nog goed werkende remnaaf. Waarschijnlijk nog veel goedkoper ook.

Beste Sjef,

Bedankt voor jouw bericht. Ik denk inderdaad dat het best eens kan zijn dat de binnenzijde van de naaf (de mantel?) is uitgesleten. Ik vervang nog een andere achterwiel met terugtraprem voor een wiel met versnellingen. Het vrijkomende wiel zet ik dan op deze fiets.
Op zich is het wel een aardig project om dan eens te gaan proberen zelf een naaf in dit wiel te gaan spaken. Nog nooit gedaan maar enorm handig als je het kunt denk ik.
Een andere remnaaf kopen laat ik vooralsnog maar even zitten.

Hopelijk is je probleem inmiddels opgelost. Er is weinig gestandaardiseerd in de fietsindustrie, dus het lijkt me lastig om eenzelfde naaf te vinden, of het moet van hetzelfde type fiets zijn. Dat de naaf versleten is zou kunnen, maar lijkt mij onwaarschijnlijk. Heb je de zaak wel goed gemonteerd, en de speling uit de conussen gehaald? Veel succes, Gerard.