Calorieverbruik

Ten gevolge van naïviteit ben ik er altijd vanuit gegaan dat ik meer calorieën verbruikte met 5x per week een kort rondje dan met 1x per week het vijfvoudige. Immers de natuurkunde leert ons dat er meer energie verbruikt wordt bij “op gang komen” dan met “de gang erin houden”. In het verlengde daarvan, stel ik ook dat dagelijks een kortere afstand fietsen gezonder is dan wekelijks (of maandelijks) dezelfde afstand in 1x.

Voor de gein eens op de routeplanner een rondje van 9,52 km ingevuld: dat verbruikt 184 kcal. Voor 5 dagen is de afstand 47,6 km en 920 kcal verbruik.
Een rondje van 48,6 km geeft een verbruik van 944 kcal. bij een gelijke snelheid.
Uiteraard is het niet hetzelfde rondje, dat kan ik niet invoeren in de planner; daardoor is er enig verschil mogelijk veroorzaakt door bochten, afremmen, wegdek en mogelijke kruizingen, maar toch bevreemd het mij dat er geen noemenswaardig verschil is.
Weet iemand waar mijn gedachten ‘de fout’ in gaan?

Voor mijn stelling dat dagelijks een korte afstand fietsen gezonder is dan 1x per week dezelde afstand x5 kan ik geen rekentool vinden, maar wellicht zit ik ook hier op ‘een verkeerd spoor’. Wat zijn hieromtrent jullie ideeën?

De rekentool is vrij simpel. Het minimale verschil lijkt me door afronding te komen. Het effect van bv fiets en weersomstandigheden is groot op de inspanning.
Trainingsleer is een heel apart vakgebied. Dus kijk eens naar een traingsschema’s passend bij je gewenste doel. .
Wat een grote plus van fietsen is dat je het makkelijk kunt integreren in je dagelijkse bezigheden. Dat maakt volhouden bv t.o.v sportschool of bewust een lange recreatieve rit makkelijker.
Een nadeel van fietsen is dat je jezelf makkelijk voor de gek kunt houden. Verschil in snelheid tussen rustig fietsen en intensief fietsen is op het vlakke maar gering (door de luchtweerstand). En helemaal als je ook nog samen met iemand gaat fietsen en weinig kopwerk doet. Dus een hartslagmeter is wel aan te raden.

Zoals @TestKees al heeft vermeld, is de intensiteit van de inspanning bepalend voor de calorieen.
Er zijn rekenmodellen ontwikkeld waarmee je de hartslag kan omrekenen naar intensiteit.
Een korte inspanning in de buurt van je maximale hartslag, levert in die rekenmodellen een redelijke hoeveelheid punten op.
Een inspanning van enkele uren op 60% van je HRmax levert veel meer punten op.
In die rekenmodellen.
Google op het begrip TRIMP

Vijf keer een korte inspanning is voor de trainingsopbouw veel beter dan een keer een lange inspanning. Bij dezelfde hartslag.
In de rekenmodellen voor TRIMP maakt dat geen verschil.
Maar voor de rekenmodellen die je vermoeidheid in kaart brengen, is er wel een groot verschil.
Google op het begrip TSS (training stress score)