Cassette/ketting trapt door

Nee, de brackethuls is de dwarse buis van het frame met de schroefdraad! Bracket betekent brug, verbinding of zoiets.

Meet ik zo niet goed dan?

Dat is toch het frame niet!?? Dat is de trapas!

haha ok, momentje

Ok dat komt dan op 68 mm uit

Als ik deze topic zo eens doorblader, is dit een aardige kursus tandwielen en trapas vervangen, mede dankzij de duidelijke fotoos van @auro .

Nou, de trapas was vandaag binnengekomen. Erop monteren was eigenlijk zeer eenvoudig. (dankzij de juiste begeleiding)

Waar ik veel meer problemen mee heb is mijn voorderailleur nadat ik de kabel vervangen heb. Mocht je nog zin hebben mij te assisteren bij mijn zogenaamde zelfopleiding fietsdeskundige dan zal ik je het probleem zo gedetailleerd mogelijk proberen voor te leggen…

Stuur maar een bericht over het probleem, zodat iedereen kan meelezen. Per PB mag ook. De voorderailleur afstellen (indien nodig) is echt een klus, maar alles is te leren.

Gaaf dat je verder wilt helpen. Inderdaad wat je zegt een klus. Ben er al sinds vanmiddag mee aan de gang, maar kom er niet uit. Ben bang dat ik misschien iets kapot heb gemaakt.

Waar het probleem op neerkomt is dat de voorderailleur niet meer optimaal terug schakelt. Van de 1 naar de 2 en naar de 3 dat gaat, maar terug niet.

Maar eerst vertel ik even wat ik gedaan heb bij het vervangen van de kabel, om zeker te zijn dat ik geen cruciale stomheden ben begaan. Heb de Shimano shifter geopend (2 schroefjes), kabel eruit gehaald. (Er leefden gewoon beestjes daarbinnen). Toen omdat het zo smerig was met een tandborstel gedipt in terpentine zo goed als het ging alles schoongemaakt, opgedroogd, en ingevet met vet. Daarna de nieuwe (shimano) kabel door alles heengetrokken precies zoals het was, hier heb ik geen dingen vergeten.
Heb hetzelfde gedaan bij de achterderailleur.

Nou. De achterderailleur die schakelt gewoon goed zoals het moet. De voorderailleur is wat me alle ellende bezorgt. Ik heb overigens deze 2 youtube filmpje van Park Tool bekeken

https://www.youtube.com/watch?v=ZNG7g83lI-s.

Desondanks wil het niet lukken.

Ik begin dus met de achterversnelling in zijn 1, het grootste kransje, voorop staat ie ook in zijn 1, kleinste tandwiel. Dan trek ik de derailleur kabel wat strak en bevestig hem aan de voorderailleur. De kabel zit nu vast. De Lower limit (envenals Higher) schroef staat helemaal open. De cage is dus zover naar links als maar gaat. Hier begint het probleem dus. Ik schakel naar de 2. Dat gaat. Terug naar de 1 gaat niet. Waarom niet?.. .De barrel adjuster is helemaal ingedraaid, dus verder naar links kan de cage niet. Hij springt gewoon niet over, het slaat echt nergens op.

Ook heb ik ervoor gezorgd dat de derailleur in de juiste positie staat, zoals door park tool werd uitgelegd, dat houd in de cage staat min of meer in rechte lijn met de voorbladen.

Dit is in essentie wel het probleem.

Het filmpje is heel goed. Daar ligt het niet aan.
Het is mijn missie (wat een woord) om je self-reliant te maken, zodat je zelf verder kunt. Bij de voorderailleur zijn twee dingen zeer belangrijk die bij de achterderailleur niet zo snel voor komen.
Maar voordat ik daarop in ga: die derailleur zat toch op je fiets en werkte gewoon? Dus de montagepositie niet veranderen. (en je hebt dezelfde tandwielcombinatie op het crankstel, toch?). De bout van de beugel goed natrekken. Toch ook maar even kijken of de kooi echt parallel aan de lengte-as van de fiets staat, of inderdaad de tandwielen. Voordat je de kabel vast zet, goed de kabel uit de shifter trekken in de absolute binnenstand van de shifter. Nog maar even klikken tot er niets meer gebeurt. Paar keer trekken kost geen moeite en blijkt vaak toch nog wat kabel op te leveren. Overkomt mij ook. (er is dan immers geen veerspanning van de derailleur die aan de kabel trekt!) Draai ook de wartel aan de shifter naar binnen (rechtsom dus).
Vervolgens ga je met de hand kijken hoe de ketting loopt naar het grote tandwiel achter. Je moet bij een triple toch wel een mm ruimte houden tussen ketting en binnenkant kooi. Doe je dat niet, dan loopt de ketting op het middenblad en achter ook op v1 (het grootste kransje) aan tegen de kooi. Dat doe je met het schroefje L(ow)… Daarna met de hand kijken of je de kooi ver genoeg naar buiten kunt trekken. Eventueel de H-schroef linksom draaien om meer beweging naar rechts te krijgen.
Dan pas kun je kabel vastzetten. Goed strak. Strakker kan met de wartel aan de shifter.
Ben je zover? Wat gebeurt er dan?
Tussen haakjes: ik lees niet dat je naar het buitenblad schakelt. Zou kunnen betekenen dat je de binnenste stand niet bereikt hebt bij het monteren van de kabel.

Wat ik merk dat heel frappant is, is dat de kooi gewoon niet ver genoeg meer naar links lijkt te kunnen, daarom springt de ketting niet naar de 1e versnelling. Maar wat je zegt, de derailleur deed het prima nog tot vandaag. Dus wat is er gebeurt, ik ben best verward erover. Voorheen moest ik L-schroef indraaien omdat ie anders te ver naar links sprong, maar nu gaat ie gewoon niet ver genoeg, zelfs met L-schroef helemaal open en de wartel (bedankt voor nederlandse woord) helemaal ingedraaid.

Wat er wel gebeurt is en heel misschien is dat de oorzaak is dat vlak nadat ik de derailleur kabel geinstalleerd had er een situatie ontstond waarbij ik vanuit de 1e naar de 2e schakelde en toen naar de 3e probeerde te schakelen, dit alles zonder te roteren. Ik lette niet op en ga gaf een aantal keer wat meer kracht, toen begreep ik dat ik natuurlijk moest roteren want je kunt niet van de 1e naar de 3e in stilstand, dan druk je alleen tegen de tandwielen aan. Heel misschien heb ik de tandwielen hiermee iets verbogen naar buiten toe, waardoor de ketting nu niet lekker meer springt. Kortom, de crank naar de klote geholpen. Het lijkt me wat vergezocht. Maar wat anders, want deze situatie zou niet moeten kunnen.

Nee, je hebt de crank niet verbogen. Vraag is welk crankstel heb je gekocht en heeft die misschien een andere offset waarde dan die oude? In de binnenste stand: stoot de derailleur dan tegen de zitbuis?

Dat is een Shimano Acera FC-M361 48-38-28 170mm, De oude was soortgelijk. Tot vandaag toe reed de crank fantastisch.

Ja, je zou kunnen zeggen dat ie in binnenstand tegen de zitbuis aanstoot…

Kun je in de binnenste stand alles schakelen?
Soortgelijk of precies gelijk? Het oude productnummer? Heb je een link naar de leverancier van de nieuwe?

Helaas heb ik de oude weggegooid, die was echt versleten. Maar dat was ook een Shimano, evenveel tanden op de tandwielen. De leverancier van de nieuwe dat is Rosebikes. https://www.rosebikes.nl/shimano-acera-fc-m361-crankstel-48-38-28-tanden-667944

Je bedoelt of ik in binnenstand (kleinste tandwiel voor) alle 8 versnellingen door kan? Ja dat kan. En ik kan van binnenstand naar de middenstad en alles schakelen en naar de buitestand en alles schakelen. Van de buitenstand gaat ie soms (met moeite) terug naar de middenstand, maar let op: niet naar de binnenstand. Dat is het grote probleem. Dit is onacceptabel.

Maar je vraag of de derailleur in binnenstand tegen de zitbuis aanstoot is interessant, misschien kan ie daarom niet ver genoeg naar links en schakelt ie daarom niet goed door/terug naar de binnenstand…

Of het heeft te maken met de trapas…

Als de trapas even lang is, kan dat geen rol spelen. Nog een vraag. Als de derailleur tegen de buis staat, hoe is dan de spanning van de kabel?

Nee klopt. Alhoewel las net bij die rosebikes link : bracketaslengte: 122 mm, JIS vierkant BB-UN55, die van mij is 118mm. Maar goed, dat was die oude ook, en deze crank liep daarop prima, schakelde ook prima.

In de binnenstand is kabelspanning slap. Alle spanning is eraf.

Ok. In de binnenstand kabel aanspannen, kan ook met de wartel (barrel adjuster). Nog eens proberen.

Zojuist gedaan, maar helpt niets. Hij schakelt gewoon niet naar beneden. Je schakelt omhoog, en dat was t, gaat niet meer terug.

Het is heel apart, iets klopt niet.

Hij staat nu in de buitenstand en schakelt niet naar de 2e. De wartel is helemaal ingedraaid. Het is elke keer hetzelfde liedje, of je nu midden of buitenstand staat: hij schakelt gewoon niet meer naar beneden…

edit- Ok, iets ontdekt. Van buiten in een keer door naar binnen gaat wel. En dan naar het midden. Maar dan terug naar binnen gaat nog niet.

Er is nog een ding waar we niet naar gekeken hebben: de shifter. Of heb je dat wel? Die is natuurlijk ook bejaard. In de binnenstand open maken en één drupje olie erin en rommel eruit. Mijn schoondochter had laatst ook een shifter 8v die niet meer naar het buitenblad schakelde. Binnenin niets te zien of kapot of zo. Nieuwe mtb-shifter et voila, alles werkte weer.