Probleem met fietsketting

Van welke probleem is er sprake op het moment dat je op de fiets stapt, je trappers in beweging probeert te brengen, maar de eerste 2-3 slagen merkt dat er geen spanning op zit. Je trapt dus even zonder weerstand. Daarna gaat het goed. Is de ketting dan niet goed afgesteld? Dat zou de enige oorzaak kunnen zijn in mijn optiek.

#durftevragen

Een cassette 8v past niet op (de body van) de achternaaf. Hij is te breed. Overigens zou je met een andere naaf/wiel met een 7v shifter wel de 8v cassette kunnen schakelen, maar uiteraard slechts 7 van de 8 kransjes. Ook de ketting vervangen! 7v en 8v kettingen zijn hetzelfde: de gewone derailleur ketting (7,2mm). Vanaf 9v wordt het dunner.
Naar mijn ervaring hebben ook de goedkoopste Shimano cassettes van deze kwaliteit geen losse tandwielen. Indien wel, dan zou je het grootste kransje en een spacer weg kunnen laten en de rest van de 8v cassette monteren, waarschijnlijk heb je dan ruimte over. Ik schat ca. 1mm. Daarvoor zijn er vulringen/spacers beschikbaar. Altijd goedkoper dan een hele cassette.
Bij sommige cassettes in de 7v en 8v categorie zijn de 5 grootste kransjes met 3 dunne inbusboutjes aan elkaar vastgemaakt. Indien je die boutjes verwijderd, kun je grootste kransje weghalen en de rest monteren en vastzetten. Spacer zul je nodig hebben. Anders heb je geluk gehad.

Aanvulling (ook voor de meelezers): in alle nog verkrijgbare 8v cassettes (van Shimano) zijn de grootste 4 tot 6 kransjes aan elkaar geklonken of met 3 boutjes met elkaar verbonden. Dus bij oudere modellen zou er wel sprake kunnen zijn van losse kransjes.

De cassette van mijn Giant hybride moet vervangen worden. Heeft 21 versnellingen, 7 speed.
Ik heb nog een nieuwe cassette 8 speed liggen.
Kan ik die monteren zonder de shifter te vervangen?

Het betreft in mijn geval een fietsje zonder versnellingen, met terugtraprem.
Elke eerste 2-3 rondes trap ik zonder weerstand (hele slagen) en pas dan pakt ie en kan ik fietsen. t Is een ietwat link, vooral bij stoplichten.
Bvd uw antwoord.

Mvg,
Rolf

  1. Mijn naam is Sjef.
  2. Achternaaf is stuk en ketting slap.
    Het is ook mogelijk, dat de naaf niet strak in elkaar zit. Dan zal er tevens sprake zijn van flinke speling, voelbaar aan de velg. Oplossing is demonteren en as en naaf goed monteren tot minimale speling is bereikt.

Gezien het uitblijven van feedback is je probleem kennelijk opgelost. Maar een valpartij hoort ook nog tot de mogelijkheden. Het is niet te hopen.

Bedoel je dat je de trappers vooruit kunt ronddraaien terwijl de fiets stilstaat? Serieus probleem. Wat er dan defect is, hangt vooral af van welk soort fiets je hebt: met terugtraprem, versnellingsnaaf of met derailleur? In alle gevallen ligt dat niet, althans niet in hoofdzaak, aan de ketting. Voor een nauwkeurig advies is het essentieel te weten over welke aandrijving/fietstype we het hier hebben.