Consumentenorganisaties: reserveringsplicht fiets in trein niet haalbaar

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/consumentenorganisaties-reserveringsplicht-fiets-in-trein-niet-haalbaar/

De petitie heeft op het moment van het posten van dit bericht 8.074 ondertekeningen:

Waar iedereen baat bij zou hebben daarentegen is realtime informatie over de beschikbaarheid van de fietsplekken in elke trein. Dat je voordat de trein het station binnenkomt op de app kan zien waar je op het perron moet gaan staan. Of beter naar een ander perron omdat daar ietsjes later een trein komt met veel meer plekken.

De NS kan een fotocamera met groothoeklens op het plafond boven de fietsplaatsen schroeven. De camera kijkt alleen naar rechte lijnen die niet bewegen. Dat suggereert namelijk dat er een constructie stil staat. Kan ook een kinderwagen zijn maar waarschijnlijk een fietsframe. In ieder geval kan de camera zien of de vloer zichtbaar is, dat is een betrouwbare indicatie.

Om het helemaal perfect te doen laat je het plaatje zelf ook in de app zien, maar dan in een enorm lage resolutie in grijstinten. In de afbeelding van de trein in de app een icoontje toevoegen waarmee je schermvullend dat plaatje krijgt te zien als popup. Net duidelijk genoeg om een fiets, andere spullen of benen van passagiers op te herkennen, maar geen schending van iemands privacy.

Kost zo’n camera? Paar tientjes. Wifi-module om de beelden te uploaden elke minuut, minder dan een tientje. Stroomdraadje aanleggen is nog het duurst, want vergt arbeid. Is vast wel een EU-innovatiepotje voor te vinden voor groene innovatieprojecten ofzo.

2 likes

Wat een ophef om niets. Reizigers van de trein moeten blij zijn dat er een mogelijkheid is om de fiets mee te nemen. We kennen treinen voor goederen vervoer en voor personenvervoer en dat gaat nu eenmaal, mede om veiligheidsredenen, niet samen. Dat de NS beperkingen stelt aan de hoeveelheid, afmeting en gewicht van de persoonlijke bagage lijkt mij heel normaal en mag hier ook regels aan verbinden zoals een reservering. Dit zien we immers ook bij luchtvaart, bus- en taxi vervoer dus waarom zou de trein anders zijn. Toestaan dat er fietsen worden meegenomen in de trein is in mijn ogen een gunst van de NS waar we dankbaar voor moeten zijn. Het is fijn als we samen met de NS naar mogelijkheden kunnen kijken maar als die mogelijkheden beperkt zijn zijn fietsers niet in de positie om eisen te stellen. Misschien moet de oplossing meer gezocht worden in betere mogelijkheden om fietsen te lenen of te huren op NS stations zodat fietsen niet mee hoeven de trein in.

Het meenemen van fietsen is een voorwaarde van de concessie om op de rails te mogen rijden. Het mee mogen nemen fietsen is dus geen gunst, maar een verplichting.