Cortina goede prijs/kwaliteit verhouding?

Beste mede-fietsliefhebbers,

Ik ben op zoek naar een degelijke en betaalbare e-bike voor woon-werkverkeer (13 km enkele reis).

Nu is mijn oog gevallen op de Cortina E-foss 2021 herenfiets, mede omdat mijn plaatselijke fietsenmaker officieel vertegenwoordiger is van dit merk.

Ik ken het merk eigenlijk niet. Is Cortina een degelijk merk? Hoe zit het met de prijs / kwaliteitverhouding van deze e-bike?

De specificaties klinken in ieder geval goed (80nm koppel, 8 versnellingen shimano nexus, gesloten kettingskast, 750 wh accu).

Voor het beantwoorden van je vraag is het altijd handig om middels een link meteen te zien over welke fiets het gaat. Dat is gebruikersvriendelijk!

Het betreft een Cortina E-Foss modeljaar 2021 herenfiets met Bafang middenmotor.

Deze fiets: https://www.cortinafietsen.nl/e-bikes/product/CEFOSS8BMMH

Wat betreft specificaties lijkt het volgens mij een goede koop voor het geld?

Cortina is een handelsmerk van Kruitbosch Zwolle (handelsregister 05014212) en gaat er prat op inmiddels een groter marktaandeel te hebben dan Gazelle:

https://www.destentor.nl/zwolle/zwolse-merk-cortina-marktleider-stadsfietsen-in-nederland~a020f3d1/

Kruitbosch is een groothandel die zich is gaan toeleggen op de assemblage van fietsen.
Zegt dat iets over de kwaliteit? Neuh, Gazelle, Batavus, Sparta en al die ooit zo befaamde fietsfabrieken zijn inmiddels ook allemaal assemblagebedrijven geworden en als je goed inkoopt zal je eindproduct ook van goede kwaliteit zijn.

Ik zou niet weten wat er tegen assemblage bedrijven is.
Het gaat om het ontwerp en de keuze van componenten en dat is niet alleen bij fietsen zo.

Dat staat er toch niet?

Dat staat er toch? Vrij letterlijk zelfs.

Er feiten vermeld en daar wordt geen waarde oordeel over gegeven.

Vroeger waren het befaamde… nu niet meer want het zijn slechts assemblagebedrijven.
Zo lees je het.

Jij leest dingen die er niet staan.
OP vroeg naar het merk en de kwaliteit van Cortina.
Het merk is een handelsnaam van Kruitbosch, over de kwaliteit kan ik niets zeggen, want: geen ervaring mee.
Wél dat assemblage op zich niets zegt over de kwaliteit, want: andere merken zijn dat ook.
Dát staat er.

Oké, helaas is dit topic een beetje in een semantische discussie belandt. Cortina is dus een assemblagebedrijf, dat (waarschijnlijk) een hoop onderdelen gewoon uit China haalt. Maar volgens mij doen bijna alle grote merken dat tegenwoordig.

Dat maakt mij verder ook niet zoveel uit, als de kwaliteit maar goed is.

Mijn vraag blijft staan of er mensen meer kunnen vertellen over de prijs/kwaliteit verhouding van Cortina?

Assemblage deed in feite iedereen al: alleen de frames werden vroeger in eigen huis gesoldeerd en gelakt, maar ook daarmee zijn de “grote” merken gestopt. Velgen, naven, trapstellen, sturen, bagagedragers en verlichting werden altijd al van derden betrokken en in eigen pand tot een fiets geknutseld. Daar zijn de frames inmiddels bijgekomen. Als fabrikant kun je eigenlijk alleen nog van anderen onderscheiden op prijs en kennelijk doet Cortina toch iets goed, want in korte tijd toch een fors marktaandeel verworven.

V.w.b. kwaliteit kun je op internet wel googelen op “ervaringen Cortina” en dan kom je wel wat recensies tegen, bijvoorbeeld de AD Fietstest:

Het 2020 model van de E-Foss krijgt daar een 8. Ik zie alleen wel dat de prijs van het 2020 model fors lager is dan het 2021 model. Is het dan nog wel dezelfde fiets?

Maar kijk ook eens hier:

"Op Facebook staat de review optie uit. Verder zijn er ook niet heel veel ervaringen te vinden. Wat we wel vinden is overwegend positief. Uiteraard zijn er ook klachten maar het lijkt wel alsof deze op een goede manier worden opgelost. Zo is er iemand die lang moet wachten op onderdelen en daarom een nieuwe fiets mag uitzoeken. Dat zijn toch wel hele coulante oplossingen.

Cortina lijkt via Facebook ook goed te reageren op klanten.

Verder vinden we ook op de rest van het internet opvallend weinig reviews. Dit is best gek voor een merk van dit formaat. De reviews die we vinden zijn wel voornamelijk positief. Hier en daar vinden we een klacht over matige kwaliteit onderdelen maar dit is over elk merk wel te vinden natuurlijk.

Over het algemeen is de ervaring met Cortina fietsen positief."