Vraag: kan je iets meer vertellen over jouw setup
Foto ???
Ik heb ervaren dat kortere cranks veel fietsplezier kunnen geven.
Het is de investering zeker waard
Maar je zal je 40T waarschijnlijk moeten vervangen door een 38T
GXP gaat je, bij mijn beste weten, niet lukken.
Ik ken iemand die 5 jaar geleden de laatste exemplaren heeft opgekocht.
In het verleden heb ik ook wel gezocht naar korte cranks.
Al het aanbod was JIS
De Franse fabrikanten Specialités TA en Stronglight hadden in het verleden een ruime keuze in cranklengtes van 155 - 200 mm. De keuze lijkt nu wat minder te zijn en bijkomend probleem is wellicht dat ze in Nederland vrijwel niet te krijgen zijn én dat je waarschijnlijk een andere as nodig hebt.
Dank allen voor jullie suggesties.
Nog klein vraagje.
Ik heb nu externe lagers, kan ik de huidige trapas zomaar vervangen. Door een JIS systeem? Bestaan daar adapters voor of dergelijke?
De fiets heeft een brede liggende achtervork dus zie anders geen oplossingen
In principe wel. Met BSA schroefdraad. Zo te zien heb je een verstelbaar bracket. Daar moet de JIS trapas in passen, zonder adapter.
Voor de duidelijkheid: de buitenboordlagers draai je eruit en dan kun je de Jis-trapas erin draaien. Eerst een klein stukje de linkercup, dan rechts (let op linkse schroefdraad) helemaal vastdraaien (schroefdraad eerst met vet insmeren) en dan linker cup helemaal indraaien. Aandraaien niet overdrijven: vast is vast. As moet nog soepel draaien.
Dank voor je antwoord Sjef, maar als ik de JIS lagers helemal indraai, komen de cranks dan niet veel dichter tegen het frame aan?
Of vangen die uiteinden van de as dat verschil op?
Dat hangt dus af van de lengte van de JIS as die je monteert. Dat moet je nog even uitvogelen. Lengtes varieren van 110 mm tot wel 127mm. Niet evenvoudig te vertellen hoe je dat aanpakt. Ik neem even aan dat de bracket 68mm meet. Amerikaanse fietsen gebruiken vaak 73mm.