De ideale vakantiefiets?

Wat is de ideale vakantiefiets. Eric Schuijt van De Vakantiefietser geeft tips: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/vakantiefietsen/
Hoe ziet jouw ideale vakantiefiets eruit?

In Nederland zou je kunnen volstaan met een “gewone” fiets, denken sommigen. In Limburg kom je echter met bagage op de fiets met een 7-8v versnellingsnaaf (van een “gewone fiets”) beslist een aantal keren te voet aan het klimmen. Fietsmerken noemen laat ik achterwege. Het gaat vooral om de uitrusting, de zg. afmontage. Het is een groot verschil of je naar Tadjikistan gaat of in Europa blijft. Ik beperk me tot Europa. Geen verende vorken, geen zadelpennen met veer, geen schijfremmen, maar wel dikke banden. Handgebouwde wielen. Hoewel de voordelen van een tandriem duidelijk zijn (en mij uit eigen ervaring bekend) kies ik toch voor een kettingversnelling met derailleur. Een mtb triple crankstel. Kies dan wel voor het betere materiaal, met name Shimano XT. Voor de remmen kies ik Magura HSxx. Liefst een fiets waarop bikepacking mogelijk is en geen spatborden en dragers nodig zijn.

Op zich een interessant artikel met een hoop interessante techniek, maar ik vind een paar redeneringen opmerkelijk en discutabel.

Mijn ervaring met magura velgremmen is wisselend en zeker niet zo rooskleurig als gesteld. Een lek systeem of niet goed ontlucht krijg je NIET makkelijk gefixt onderweg. Daarbij slijten zowel velg als remblokken enorm hard vooral met slecht weer en afdalingen. Ik vind het om deze reden geen aanrader. Ook moet je met afdalingen (zoals met alle velgremmen) oppassen met oververhitte velgen, dus daar is dit systeem als antwoord op de opmerking in de vorige alinea geen oplossing voor.

Een rohloff is leuk maar prijzig en verre van standaard, problematisch onderweg als er iets mee is. Nu zal de essentie van de naaf niet snel stuk gaan, dingen als kabels, shifters, oliekeringen, vervangen van olie wat regelmatig schijnt te moeten, maakt dat het toch niet zo onderhoudsvrij is als vaak genoemd.

Een kettingriem is interessant en kan fijn zijn. Ook hier geldt dat het echter geen standaardsysteem is wat bovendien nogal wat beperkingen en complexiteiten kent. Onderweg eraan sleutelen en reserveonderdelen is ook hier een serieus probleem.

De bewering dat je overal ter wereld makkelijk reserveonderdelen naartoe laat sturen is niet realistisch. Misschien kan je in 3 dagen iets naar Kirgizië laten sturen als je het geluk hebt in de hoofstad pech te krijgen en het pakket probleemloos door alle postschakels en de douane komt. In mijn ervaring is het al gedoe om iets naar Noorwegen te laten sturen, daar kan je soms zo een week op wachten.

De fiets is nu veel betrouwbaarder dan vroeger, dus ik hoef me nergens zorgen over te maken. Mja. Dat fietsen nu betrouwbaarder is dan 20 jaar geleden zal misschien inderdaad een globale trend zijn, maar zeker niet gelden van specifiek geval tot geval. Laat ik het zo zeggen dat in het algemeen genoeg rotzooi verkocht zie worden waarbij ik zou denken dat dat 20 jaar geleden toch beter zou zijn. (oei, opa spreekt) Overigens uit naar mijn mening kwaliteit zich niet alleen in degelijkheid en eenvoud, maar vooral ook in zo licht en efficient mogelijk. Iets waar ik me zowel in het dure als het goedkope segment nog wel eens over verwonder of we dit niet teveel uit het oog verliezen.

Er valt veel persoonlijks over vakantiefietsen te vertellen. Voor mij staat vast dat de banden liefst 50 mm zijn en de remmen van Magura bevallen mij prima; versleten blokjes zijn in secondes te vervangen en als de rem defect is, kan er een v-brake of cantilever voor in de plaats.
Daarnaast ben ik zelf geen voorstander van vaste verlichting, standaard of spatborden. Dat is allemaal ballast en kwetsbaar. Tegen een hek of muurtje staat stabieler, anders neerleggen. Een standaard is zwaar en werkt op een bepakte fiets nooit geweldig.
Spatborden zijn fijn als je in de regen of modder rijdt, maar kunnen ook vollopen met modder of aanlopen door beschadiging. Voor de purist; luchtweerstand en gewicht nemen weer iets toe.
Vaste verlichting? Naaf? Zwaar en/of kwetsbaar. Voor het geval je in het donker komt kun je beter aan je achtertassen de bekende led-batterijlampjes hangen en een voorlamp op het stuur klemmen is dan ook slim.
Verder denk ik dat de meeste vakantiefietsers in de zomer door zuidelijk Europa fietsen en dat liever niet in de regen of het donker doen. Ik stopte meestal om te schuilen …
Een stijf en sterk frame en sterke wielen, dikke banden, goed onderhouden derailleur (en kettingspray mee in een klein busje) en krachtige remmen. En dan zorgen dat jouw tassen goed vastzitten aan goede dragers als tubus of blackburn. En vooral niet te veel meenemen. Probeer je te beperken, want wat niet mee is, weegt niets en hoeft de bergen niet over, niet te remmen, trekt niet aan jouw fiets, etcetera.
Thuislaten heel belangrijk.
Toen ik eens met een fully wilden fietskamperen kreeg ik een BOB-Ibex te leen. Na die rit meteen gekocht en nooit meer tassen en dragers. Functioneert ook als standaard en de grote Ortlieb-tas is waterdicht. Wel zwaarder dan tassen+dragers, maar ook beter gestroomlijnd en veel druk op het achterwiel bij remmen.
Wat je echt nodig hebt? Plezier in je fietsvakantie :slight_smile:

Je hebt helemaal gelijk, alles wat je thuis laat is meegenomen.

Ik gebruik de BOB samen met tassen. Niet om meer mee te kunnen nemen, maar makkelijker inpakken. Niet alles echt klein oprollen of vouwen, zeker niet om meer mee te nemen.
Eens met een groep gefietst, trektocht. Ik was de enige met een BOB en toen we een mul zandpad hadden, bleek ik beduidend verder door te kunnen fietsen dan de rest.
Mijn verklaring is dat spreiding over 3 wielen beter is dan alles op de fiets te vervoeren.

En het is zo eenvoudig. In 1980 ging ik met mijn 3-versnellings stadsfiets met fietsvakantie. Op de boot naar Felixstowe kwam ik een oudere Duitse dame tegen die met een gewone damesfiets dezelfde richting ging (zij ergerde zich vreselijk aan de Nederlands Jeugdherbergen waar je een biertje kon kopen …). Je kunt op heel veel fietsen lol hebben met vakantie. Ik heb één tip die ik nergens heb gelezen: zet nieuwe banden op je fiets voordat je weggaat. Een keertje de heuvel op lopen met je te zware stadsfiets, ach dat doe je dan. Maar iedere dag een band plakken verdrijft elk plezier uit je tocht.

Dé ideale vakantiefiets bestaat niet. Dat hangt helemaal af van je bestemming, je route en je manier van fietsen. Aan de ene kant kun je een supersportieve tocht door de Alpen of de Dolomieten rijden, waarbij je bagage vervoerd wordt van camping naar camping, of van hotel naar hotel. Voor dat soort tochten gebruik je een lichtgewicht racefiets met 20-24 versnellingen. Maar je kan ook besluiten naar Kaap Hoorn te fietsen via Siberië en gedurende de hele reis op jezelf aangewezen te zijn. Dan laat je een trekkingfiets op maat maken, met dubbele wielen en een gewicht tot 30 kg. Tussen die twee uitersten kun je geheel naar eigen wens van alles zelf invullen.

De ideale vakantiefiets is afgestemd op het doel van de vakantie.
Maar we kunnen wel een aantal veel gemaakte keuzes ter discussie stellen.

Bijv de wielen.
Ik ken iemand met een full carbon racefiets met zeer weinig spaken.
Maar voor zijn vakantiefiets kiest hij voor 48 spaken, zware velgen, zware banden met de kwaliteiten van een sleepanker, ed.
Met het (misplaatste) idee dat deze configuratie hem van malheur zal vrijwaren.
Ik ben er van overtuigd dat zijn racewielen (met bredere banden) een veel betere keuze zouden zijn.

Bijv bagage aan het stuur+voorvork.
Meestal wordt voor de bagage een handige plek gezocht.
Uit het door de TUD ontwikkelde rekenmodel voor de stabiliteit van de fiets kan worden afgeleid dat deze keuzes de stabiliteit van de fiets geen goed doen.

Enzovoort.

1 like

@fietserbill Voor hen die niet doorgeleerd hebben: vertel eens wat meer over het door Delft ontwikkelde rekenmodel.

@Sjef het msthematische fietsmodel van de TUD is al eens eerder op dit forum aangehaald.
Toen ging het om een zelfsturende fiets (een fiets met een motortje in het stuur).
https://www.tudelft.nl/2019/tu-delft/slimme-motor-in-stuur-voorkomt-vallen-met-fiets/

In het model wordt de fiets opgedeeld in een voorfiets (stuur, vork, wiel) en een achterfiets (frame+achterwiel+berijder).
De fiets is stabiel als de achterfiets een vallende beweging kan maken, die wordt gecorrigeerd door een beheerste draaiende beweging van de voorfiets, zonder dat de berijder zich er mee bemoeit.
Tot zover geen spectaculaire bevindingen.
Behalve dat de knappe koppen meer dan een eeuw nodig hadden om dat in een mathematisch model te gieten.
https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://bicycle.tudelft.nl/schwab/Bicycle/DI-07-3-2Fiets.pdf&ved=2ahUKEwit2vG38vvxAhWLHewKHc34DgoQFjABegQIAxAC&usg=AOvVaw2ymU1NUWf7_cCO6cXfYaiH

Met dit mathematische model kan je uitrekenen waar je de bagage aan de voorvork kan bevestigen zonder dat de stabiliteit van de fiets geweld wordt aangedaan.

Met het model kan je ook uitrekenen dat je beter helemaal geen bagage aan de voorfiets kan bevestigen.
Het rekje van de aloude Kronan fiets was een veel beter idee.

https://images.app.goo.gl/4MUVTh4Z6fAhX1FDA

http://bicycle.tudelft.nl/

1 like

@fietserbill , bedankt, was helemaal nieuw voor mij.

De ideale vakantiefiets is voor ons, senioren, dus een Flyer E-bike. Tochten van 2200 km naar Rome, 1800 km naar Rome, Praag, Berlijn ,enz, enz. Enorme actieradius, berensterk, uitstekende onderdelen en…overal bekend in Europa mocht er toch iets stuk gaan. Dus de E-bike mag niet ontbreken in de fietsroute!