Draagbare E-motor tovert iedere fiets om tot E-Bike

CLIP is een draagbare E-motor die iedere fiets omtovert tot een E-bike. De CLIP bevestigt u eenvoudig aan de voorband van uw fiets. Wanneer u bij uw werk bent gearriveerd, kunt u de CLIP gemakkelijk loskoppelen van de fiets en aan uw bureau opladen. Daarnaast kunt u de CLIP ook gemakkelijk op een andere fiets koppelen. CLIP heeft een zeer laag gewicht van 1,7 kilo en heeft een vermogen van 450 WATT. Hierdoor kunt u hem gemakkelijk in uw tas meenemen!

clip bike foto

Het product is ontworpen om de autoafhankelijkheid in de steden te verminderen en meer mensen op de fiets naar het werk te krijgen. Via een app kunt u in de gaten houden hoe de batterij van de CLIP er voor staat en hoeveel CO2 u bespaard heeft. De CLIP is vele malen goedkoper dan een E-Bike!

Meer informatie en filmpjes vindt u op www.clip.bike. Hier kunt u het product pre-orderen om de ontwikkelingen op de voet te volgen!

De foto werkt niet, Ik vind het zelf een erg interessant product en ik zou graag jullie mening horen! :slight_smile:

Een fotoshot uit de video:

Nee, ik zie me niet met z’n dingen lopen, lijkt me sterk dat ze een betrouwbaar systeem kunnen vinden om bij een willekeurige fiets goed om de vork heen te passen en met zo weinig batterijen zal lijkt het me sterk dat voldoende ondersteuning geleverd kan worden in die 20 minuten woon-werk reis. Verder vind ik $600 + importkosten duur.

Ik vind het zelf een erg interessant product

Wat is er zo interessant aan?

Hi Mike, er kan met de CLIP ongeveer 30 kilometer gefietst worden, daarnaast is hij in 15 minuten weer volledig opgeladen! Het product (normale versie) is $399. Dit komt neer op rond de €357. Een gemiddelde E-Bike ligt op €1.800,-

Het is een interessant product doordat het de voordelen van een E-Bike geeft, het op meerdere fietsen te plaatsen is (dus in een gezin kan iedereen het gebruiken), het gemakkelijk en zeer snel op te laden is, vele malen goedkoper dan een E-Bike is en het tenslotte van de fiets af te halen is wanneer je bijvoorbeeld een nachtje uit gaat.

Ik ben het inderdaad met je eens dat het erg lastig is om het voor iedere fiets te maken, echter vind ik het zelf wel erg interessant en ben ik zeer benieuwd naar de werking! Ik zou het persoonlijk dan ook graag willen uitproberen!

Ik zou dit product willen vergelijken met een Solex.
Je kan er honderd kanttekeningen bij plaatsen.
Maar de Solex is still alive and kicking.
En is een gewild attribuut bij vele bedrijfsuitjes op meerdere plaatsen in het land.

Electrische Solex : Solex - Verhuur Scheveningen

http://www.solexverhuurwoudenberg.nl/

https://solexverhuurdebetuwe.nl/

Eur 357 vergelijken met Eur 1800 is als appels en peren vergelijken.
Je bent ook niet duidelijk of de E-motor aan elke fiets kan worden gehangen, of dat er toch nog een bijzonder nokje nodig is.

Een en ander neemt niet weg dat ontwerpers blijven zoeken naar de meest eenvoudige ombouwkit.
Tot voor kort was dat het Copenhagen Wheel, waarvan ik al acht variaties ben tegengekomen op internet.

Ik vind dit een goede ontwikkeling.
Zolang er geen uniforme standaard is ontwikkeld voor de ophanging van de middenmotor.
Zolang we niet vrij zijn om een goede middenmotor met trapkrachtsensor te kiezen los van de fiets van onze voorkeur.

Een nokje of iets is niet nodig, het kan op iedere fiets bevestigd worden zonder dat er iets aan te pas hoeft te komen. Het is een ontwikkeling die, naar mijn mening, veel zal gaan veranderen in de branche!

Het is prima dat je enthousiast bent over een idee,
Maar je moet wel met twee voeten op de grond blijven.

In de door de ontwerper voorgestelde configuratie draait het voorwiel linksom, en het aandrijfwieltje rechtsom (de fiets vanaf de linkerkant bezien)
De CLIP zal zich om die reden omhoog tillen en grip verliezen.

Als de draaicirkel van de CLIP net zo groot is als de diameter van de band, en je bevestigt de CLIP aan de as, zal de CLIP rondspinnen totdat hij tegen de voorvork botst. In deze opstelling zal het aandrijfwieltje niet loskomen van de band. Ook niet als je door een kuil rijdt.
Maar het aandrijfwieltje zal zich niet “vastbijten” in de band.

Om 450W over te kunnen brengen, moet je een opstelling bedenken, waarbij het aandrijfwieltje zich wel “vastbijt” in de band.
Dat kan je bereiken met een CLIP die scharnierend aan de voorvork is bevestigd, en een draaicirkel kleiner dan de diameter van de band heeft.

De opstelling van de Solex was nog zo gek niet.
Het aandrijfwieltje vrat zich vast in de band.
Nadeel was wel dat je er niet mee over de kasseien kon rijden.

Het vermogen van de Solex schijnt een respectabele 0,6 pk (=400W) te zijn geweest.
Ik kan dat niet rijmen met mijn eigen rijervaring met een Solex.
De geschiedenis van de Solex
http://www.vanderheem.info/solex.html
https://www.solexsloten.nl/historie-van-de-solex/

Het originele instruktieboekje:
https://www.google.com/url?q=http://www.vanderheem.com/product_images/solex/Solex%20instr.pdf&sa=U&ved=0ahUKEwjVgbCrkuHiAhWDJFAKHQAlCEMQFggTMAE&usg=AOvVaw32eritpLhQdV_e_GarkVP6

Hi Bill, je hebt inderdaad gelijk. De makers hebben voor het voorwiel gekozen omdat hier bij de meeste fietsen meer ruimte is. Dit maakt het dan ook mogelijk voor de CLIP om het op iedere fiets te bevestigen. Deze keuze snap ik echter wel, en zal ook een van de grootste redenen zijn voor mij persoonlijk om hem aan te schaffen. Ik ben dan ook erg benieuwd over de praktische kant van het product :slight_smile:

Erg bedankt voor jullie reacties, erg leuk en leerzaam om het zo te bespreken!!

Wat @fietserbill aangeeft, “de CLIP zal zich om die reden omhoog tillen” is een goede omdat dat niet te laten gebeuren moet er wat druk op het wiel worden uitgeoefend en dat moet uit de bevestiging aan de vork komen.

Ik ben geïntrigeerd door het installatiefilmpje:

met zoveel overlap kan dat toch niet goed vast zitten?

Dat is inderdaad een goede vraag Mike, hier heb ik zelf ook de antwoorden niet op. Het enige wat ik weet is dat het product nu in de ontwikkeling zit en dat er dit jaar nog aanpassingen op zullen komen. Wanneer je een pre order op de site achter laat, wordt je geïnformeerd over deze ontwikkelingen. Ik houd ze zelf dan ook nauwlettend in de gaten.

Er wordt nu ook nog 450 watt aangegeven, dit wordt in de volgende versie (die waarschijnlijk in augustus komt) ook nog omgezet naar 250 watt.

Daarnaast wordt het product ook volop getest dus zullen ze, mocht het een probleem zijn, lijkt mij, wel komen met een oplossing :slight_smile:

Ik ben een uitgesproken voorstander ven een rijwielindustrie die onderling uitwisselbare onderdelen maakt.
Ik wil vrij zijn om mijn eigen wielen, …, motor te kiezen bij het frame van mijn voorkeur.

Maar complete fietsen blijken het marketingtechnisch beter te doen.
De Solex ging beter verkopen nadat men had besloten om motor en frame als een geheel aan te bieden.

De Mosquito is op hetzelfde idee gebaseerd als de Solex motor.
Maar is altijd als losse motor aangeboden die aan elk frame bevestigd kon worden.
De Mosquito is nooit een succes geworden.

Noot: Eysink heeft ooit (1952) een Moto-Tandem op de markt gebracht met bevestigingspunten voor Mosquito.
https://www.oudefiets.nl/component/p8pbb/welk-merk-of-bouwjaar-is-dit-/1710?Itemid=506

Rond 1932 had BMI al een ClipOn verbrandingsmotor ontwikkeld.
Evenmin een succesverhaal.
Volgens Wikipedia omdat een cmplete gemotoriseerde fiets nauwelijks duurder was.

Daar staat weer tegenover dat Simplex, in samenwerking met andere Nederlandse fietsfabrieken, in 1932 een complete elektrische fiets op de markt heeft gebracht, die ook nooit een succes is geworden.
Maar ik sluit niet uit dat de accutechniek van die tijd daar debet aan was.
https://www.oudefiets.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=50&t=5209&p=29801&hilit=Elektrische+simplex#p29801

Hi Bill,

Het voordeel van CLIP is dat het simpelweg veel goedkoper is dan een E-bike. Daarnaast kun je het bijvoorbeeld in je gezin 1x aanschaffen en met 6 personen gebruiken. Hierdoor kan het voor mensen een oplossing zijn!

Zelf ben ik ook erg benieuwd hoe het product zich gaat ontwikkelen!

Fijne dag gewenst!
Marco

Er blijkt al langere tijd een variant van de Clip te bestaan die op het achterwiel werkt.
De Rubbee

Ziet er goed uit. Alleen wel onhandig wanneer je gebruik maakt van een bagagedrager. Bovendien heb je een vaste klem nodig op iedere fiets waar je de motor op wil gebruiken. Dan is de Clip denk ik toch handiger.