E-bike is ook in schuurtje niet veilig

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/e-bike-is-ook-in-schuurtje-niet-veilig/

Het aantal aangiften van diefstallen van elektrische fietsen is in 2021 met 25% gestegen. In werden vorig jaar 22.593 aangiften gedaan. De meeste diefstallen vonden op straat plaats, maar ook uit woningen, schuren en andere gebouwen werden e-bikes gestolen, ruim 1900 stuks. De Fietsersbond ziet deze getallen met zorg aan en pleit voor actie. Op…

Vergeet niet de accu mee te nemen. Zonder accu is de fiets vrijwel waardeloos…

De beste tip is om je fiets in een bewaakte stalling te zetten in het zicht van de bewakers (kantoortje). En dit is vrij eenvoudig te realiseren met een praatje en een fooi. Zij blij met de fooi, jij blij met een dure fiets die er nog staat.

Thuis staat de fiets achter een gesloten buitendeur en op het fietsslot. Als de E-fiets dan nog gestolen wordt mag de verzekering het verder afhandelen.

Wat de agent zegt in de laatste alinea. Doe aangifte, want dan kan de politie juridisch hard maken dat de fietsen die ze ergens aantreffen gestolen zijn. Een agent vertelde me decennia geleden eens dat ze een huis vonden vol met fietsen en de achtertuin ook. Eindeloos hebben ze gezocht naar fietsen die als gestolen stonden geregistreerd.

Ach waarom aangifte? Ik parkeerde mijn 4 maanden oude fiets voor de supermarkt en onder toezicht van een camera. Boodschapje gedaan en binnen 5 minuten fiets weg. Binnen de camerabeelden gevraagd maar mocht ik niet zien ivm privacy. Baas van de supermarkt had beelden bekeken en vertelde mij, bel de politie maar, ze staan er kraakhelder en zeer duidelijk op. Politie en verzekering gebeld; wat schetst mijn verbazing… ze doen er niks mee en met een week had ik mijn 5000 euro terug.

1 like

Ik vind dat je te gemakkelijk over diefstal praat.
Ik rijd op een aangepaste fiets met een levertijd van een jaar.
Mijn verzekering hanteert een afschrijftermijn van drie jaar.
Terwijl ik tien jaar met mijn fiets zou willen doen.

@avelo, ik denk dat iedereen vanuit de eigen situatie iets vindt van fietsendiefstal.
Sowieso is die al anders voor een bewoner van een stad of van het buitengebied, en weer anders voor recreatief gebruik, dagelijks woon-werk of totale afhankelijkheid.
Een ietwat luchtige reactie is dus zelden opzettelijk gemakkelijk, lichtzinnig of onverschillig.

In de korte tijd dat ik op dit forum kom, heb ik @Lomito niet leren kennen als iemand die opzettelijk zal kwetsen.

Ik heb makkelijk praten want de Stromer-dealer zit hier een paar honderd meter verderop in de Hoofdstraat van Herveld. Als mijn fiets ondanks diverse sloten gestolen wordt heb ik binnen 10 minuten een gelijkwaardige leenfiets en binnen enkele weken een nieuwe speed pedelec.

Een aangepaste fiets met een levertijd van een jaar vraagt uiteraard om een andere aanpak. Ik vraag me wel af of zo’n maatwerkfiets daadwerkelijk gestolen gaat worden maar gezien de levertijd zou ik ook voor wat extra zekerheid kiezen.

Zonder aangifte zal de verzekering geen uitkering doen, maar voor een andere prima reden zie de reactie van @rrustema

Als je de fiets niet terug krijgt dan betekend dat naar mijn idee niet dat er niets mee gedaan is.