E-bike vervangen door conventionele fiets

Onlangs heb ik mijn e-bike aan de wilgen gehangen. Ik gebruikte hem voor woon/werk en recreatieve ritjes. Woon/werk is 11km enkele reis (ongeveer 3 keer per week) en de recreatieve ritjes doorgaans een kilometer of 20.
Om toch wat meer conditie op te bouwen, wat kilo’s kwijt te raken en om van het gehannes met accu’s opladen af te zijn heb ik besloten een mooie stadsfiets aan te schaffen. Het is een Koga F3 8.0 geworden.
Tot nu toe zijn de ervaringen prima, de fiets rijdt heerlijk licht. Het zadel zag er wel een beetje ‘vervaarlijk’ uit, maar dat blijkt reuze mee te vallen. Volgens de FM was het zadel van mijn oude e-bike een ‘bankstel’ :grinning:
Zijn er meer mensen die kiezen voor deze gezondere ‘downgrade’?

2 likes

Je logenstraft alle beweringen dat een ebike mensen lui maakt.
Je hebt op de ebike voldoende basisconditie opgebouwd voor een echte fiets.

1 like

Ik lees wat anders…

Interessante keuze!

Je zou ook kunnen zeggen ik fiets zonder ondersteuning of hooguit af en toe op eco stand - was dat nog een afweging?

Ik fantaseer weleens over een e-bike als ik brug op of met tegenwind ergens naartoe moet en ik ben aan de late, vermoeide of hongerige (of een combinatie van die drie) kant. Ik vraag me dan af of ik voor mezelf een e-bike kan rechtvaardigen als ik alleen op die momenten gebruik zou maken van de ondersteuning…

1 like

@avelo Ik ben van nature al lui. En ik heb 40 jaar op een gewone fiets gereden en 10 jaar op een e-bike. Dus die conditie was er al, maar verslapte de laatste tijd wel een beetje. Kan natuurlijk ook de leeftijd zijn :grinning:

@bakker01 Ik fietste al een tijdje op lage ondersteuning. Maar door mijn luiheid was de verleiding soms te groot en ging de ondersteuning wel hoger. Die verleiding is nu weg.

@arjengerstel
Nee hoor! Ik ben precies de andere kant opgegaan. Op de gewone fiets kreeg ik toch steeds meer last van de benen, zo erg dat ik wilde stoppen met fietsen.
De e-bike zorgt ervoor dat ik nog even door kan. Ook met het fietskamperen.

@bakker01
Zoals al meer gezegd in diverse topics, je hoeft niet altijd de motor te gebruiken en als je het gebruikt niet altijd op de hoogste stand. De middenmotor is ter ondersteuning, dus inderdaad de heuvel/brug op of tegende wind in. De voorwielmotor (met bewegingssensor) is wat anders. Die sleurt je voort ongeacht wat je zelf doet.
Wie houd je tegen om eens een proefrit te maken?

5 likes

:grin:

Ik overweeg ook om terug te gaan naar een gewone fiets. Heb sinds 4 jaar een ebike maar heb er eigenlijk maar 3 jaar op gefietst want de rest van de tijd stond hij bij de fietsenmaker. Kortom, ellende met dat ding. Ik vraag me af hoe het u bevallen is. Moet er wel bij zeggen dat ik een vrouw van 67 ben, ik fiets meestal op de laagste ondersteuning en als ie het niet doet zonder ondersteuning.

1 like

Tot nu toe bevalt het uitstekend. Ik fiets 50 tot 100 kilometer per week en ik merk dat mijn conditie vooruit gaat. Je moet accepteren dat het soms wat langzamer gaat, vooral met tegenwind en op hellingen, maar dan is het verder geen probleem.
Het is prettig niet meer te hoeven hannesen met batterijen. Gewoon opstappen en gaan.
(man, 59)

1 like

Dank voor deze reactie. Ik heb afgelopen weekend 2keer 45 km gefietst op een gewone fiets en dat ging eigenlijk best. Wat je zegt: het gaat wat langzamer maar of dat zo erg is …

Goed dat er ook mensen zijn die het gemak en comfort van de E-fiets willen inruilen voor een OEK-fiets (op eigen kracht). De vraag is echter of het aantal gereden kilometers per week/maand wordt gehandhaafd want het is bekend dat E-fietsers vaker fietsen EN grotere afstanden. Een woon-werkrit van 11 km voor 3 dagen in de week tijdens de zomermaanden is niet bepaald een enorme uitdaging maar wel beduidend meer dan de gemiddelde ritafstand van 3-4 kilometer van gewone fietsers.

Grootste voordeel van de overstap van E-fiets naar gewone fiets is de hoge inruilwaarde van de E-fiets waardoor de aanschaf van de gewone fiets met gesloten portemonnee gemaakt kan worden.

Mijn dochter heeft zoals gezegd jarenlang op een Kalkhoff Endeavour gereden voor woon-schoolverkeer (2x17km). Na afronding van de middelbare school was ze overmoedig om haar E-fiets te parkeren bij het onbewaakte treinstation. E-fiets gestolen maar verzekerd en dus kregen wij de nieuwwaarde (!!) uitgekeerd. Dochterlief vond een E-fiets niet meer nodig en zo hielden we nog €1500 over bij de aanschaf van een Cortina OEK-fiets. Zij heeft echter niet veel gebruik meer gemaakt van die fiets, maar wat reed dat kreng ook allemachtig zwaar. Nu rijdt ze op zo’n deelfietsabonnement voor een tientje per maand. Rijdt veel beter dan die Cortina maar de afstanden in de stad zijn ook veel korter.

De afstanden die ik fiets zijn eigenlijk niet veranderd door het gebruik van de Eigen Kracht. Als je beperkt bent in je bewegingen door je (medische) conditie, dan is dat natuurlijk anders.

Geld heeft geen rol gespeeld. Sterker nog, ik heb mijn oude E-bike aan mijn schoonzuster gegeven en flink in de buidel getast voor mijn OEK-fiets (leuk woord). Die rijdt dus ook niet allemachtig zwaar.

Wat voor OEK-fiets is het geworden?

Zoals aan het begin van deze thread te lezen is: Koga F3 8.0. Fijn fietsje.

Oh excuses, ik wist niet dat jij OP was haha. Maar dat is een prachtige fiets die zeer licht fietst, toch? Merk je daar nog wat van met wind tegen?

De kabels van de fiets zijn goed weggewerkt, dat scheelt misschien iets in de luchtweerstand. Maar ik ben zelf niet zo aerodynamisch :grinning: Daar helpt een lichtlopend mechanisme natuurlijk niet tegen.

Jullie belonen je zelf te weinig voor de inspanningen op je OEKfiets.

Ik reed vandaag langs een ijsboerderij.
Het bedrijf was gevestigd aan het eind van een doodlopende weg bovenop een heuvel.
Het was er, tot mijn grote verbazing, erg druk.
Allemaal OEKfietsers die vonden dat ze zich na deze inspanning wel te buiten mochten gaan aan een lekkernij.

De elektrische fietsers waren daarentegen alleen maar boos dat ze weer dezelfde weg terug moesten.

1 like

Ja! Een paar jaartjes terug besloten om in plaats van een goedkope e-bike hetzelfde geld te steken in een goede fiets met het idee dat als je investeert dat de fiets minstens net zo licht rijdt en waarschijnlijk langer mee gaat. (Ook al doe je er misschien wat langer over).

Tot nu toe geen spijt!

1 like

Hier exact dezelfde keuze. Jaartje een e-bike geprobeerd en het is niet mijn ding. Om meerdere redenen:

  • Als ik me netjes aan de maximum snelheid houd ben ik niet veel sneller dan op een gewone fiets
    -gedoe met laden en onderweg steeds kijken naar het display of je het redt
    -ik merk dat ik in de stad zelf het soort fietser ben waar ik een hekel aan heb op een e-bike. Daarom zet ik hem daar ook vaak uit
    -Fiets is loeizwaar. Zonder ondersteuning is het net een tank
    -Tijdswinst is 10 minuten, gezondsheidswinst is -10

Grootste voordeel is de tijdswinst en niet zweten. Die 10 minuten extra kan ik prima missen en zweten is een kwestie van iets minder hard gaan in de zomer en even snel opfrissen op kantoor.

Ook ik stap nu dus weer over naar een gewone fiets (weet alleen nog niet welke)

1 like