E-bike vervangen door conventionele fiets

Onlangs heb ik mijn e-bike aan de wilgen gehangen. Ik gebruikte hem voor woon/werk en recreatieve ritjes. Woon/werk is 11km enkele reis (ongeveer 3 keer per week) en de recreatieve ritjes doorgaans een kilometer of 20.
Om toch wat meer conditie op te bouwen, wat kilo’s kwijt te raken en om van het gehannes met accu’s opladen af te zijn heb ik besloten een mooie stadsfiets aan te schaffen. Het is een Koga F3 8.0 geworden.
Tot nu toe zijn de ervaringen prima, de fiets rijdt heerlijk licht. Het zadel zag er wel een beetje ‘vervaarlijk’ uit, maar dat blijkt reuze mee te vallen. Volgens de FM was het zadel van mijn oude e-bike een ‘bankstel’ :grinning:
Zijn er meer mensen die kiezen voor deze gezondere ‘downgrade’?

2 likes

Je logenstraft alle beweringen dat een ebike mensen lui maakt.
Je hebt op de ebike voldoende basisconditie opgebouwd voor een echte fiets.

1 like

Ik lees wat anders…

Interessante keuze!

Je zou ook kunnen zeggen ik fiets zonder ondersteuning of hooguit af en toe op eco stand - was dat nog een afweging?

Ik fantaseer weleens over een e-bike als ik brug op of met tegenwind ergens naartoe moet en ik ben aan de late, vermoeide of hongerige (of een combinatie van die drie) kant. Ik vraag me dan af of ik voor mezelf een e-bike kan rechtvaardigen als ik alleen op die momenten gebruik zou maken van de ondersteuning…

@avelo Ik ben van nature al lui. En ik heb 40 jaar op een gewone fiets gereden en 10 jaar op een e-bike. Dus die conditie was er al, maar verslapte de laatste tijd wel een beetje. Kan natuurlijk ook de leeftijd zijn :grinning:

@bakker01 Ik fietste al een tijdje op lage ondersteuning. Maar door mijn luiheid was de verleiding soms te groot en ging de ondersteuning wel hoger. Die verleiding is nu weg.

@arjengerstel
Nee hoor! Ik ben precies de andere kant opgegaan. Op de gewone fiets kreeg ik toch steeds meer last van de benen, zo erg dat ik wilde stoppen met fietsen.
De e-bike zorgt ervoor dat ik nog even door kan. Ook met het fietskamperen.

@bakker01
Zoals al meer gezegd in diverse topics, je hoeft niet altijd de motor te gebruiken en als je het gebruikt niet altijd op de hoogste stand. De middenmotor is ter ondersteuning, dus inderdaad de heuvel/brug op of tegende wind in. De voorwielmotor (met bewegingssensor) is wat anders. Die sleurt je voort ongeacht wat je zelf doet.
Wie houd je tegen om eens een proefrit te maken?

5 likes

:grin: