Ebike trapondersteuning valt weg wegens overschrijding onderhoudsinterval

Ik heb 3 jaar geleden een ebike van eigen merk gekocht van een landelijke fietswinkelketen en heb tot op heden geen problemen ondervonden.
Het eerste jaar heb ik een onderhoudsbeurt laten plegen, het 2e jaar niet en nu na bijna 3 jaar wordt ik geconfronteerd met het feit dat de trapondersteuning uitvalt en in het Bafang display een (storings/onderhouds)sleutel oplicht zonder storingscode.
Volgens de winkel is de reden dat ik een jaar onderhoud heb overgeslagen en dat onderhoud dus nodig is.
Probleem is dat tot einde deze maand de agenda van de winkel volzit en dat de eerste mogelijkheid de eerste week juli is. Ik zit dus een maand zonder fiets.

De vraag is echter of het afdwingen van een onderhoudsbeurt via trapondersteuning blokkade gangbaar is (garantiekwestie?). Volgens de medewerker kon een simpele reset niet plaatsvinden wat mij zeer vreemd voorkomt en dat alleen het uitvoeren van een onderhoudsbeurt het probleem oplost.
Het lijkt er sterk op dat dit een verdienmodel is.

Vraag: Hebben meer ebikers dit onderhoudsblokkade-probleem ondervonden?

Onderdelen ebike: Bafang C966 display & Bafang middenmotor.

Vervelend, maar gewoon harder trappen. Nog beter: gewone fiets gebruiken.

Fiets verkopen en NOOIT meer Bafang(onderdelen) kopen. Dat is de enige manier om dergelijke praktijken te laten uitsterven.

Het is voor het eerst dat ik hoor dat er zo’n beveiliging in zit. Ik ga informeren bij Bafang.
En als ze het niet verteld hebben bij aanschaf lijkt het me reden tot ontbinding van de koop of dat ze het uit zetten. Je hebt namelijk recht op een deugdelijk product. Er valt ook niks te onderhouden aan het elektrische gedeelte.

Volgens de vertegenwoordiger van Bafang is het alleen een herinnering die ingesteld kan worden door fabrikant/verkoper en zou de ondersteuning gewoon moeten blijven werken.
Dus wellicht is er geen causaal verband.

Als Bafang zich pro-actief had opgesteld door de klager uit te nodigen om het probleem direct op te lossen dan had ik nog wel vertrouwen gehad dat er geen causaal verband is. Nu oogt het eerder als een verdienmodel.