Excentrische trapas voor riem?

Hallo mensen, even een vraagje:

Voor een nieuwe fiets kan ik kiezen tussen een Sensa Cintura Belt Drive of een Cube Travel Pro. Ik kan ze voor dezelfde prijs krijgen. Nu heb ik gehoord dat voor het spannen van een riem een excentrische trapas beter is, wat de Cube heeft. De Sensa heeft verstelbare achterpads. Wel is die fiets lichter en heeft hij een Alfine-naaf i.p.v. Nexus. Ook komt deze al inclusief slot en heeft hij een meer traditionele zit. De fiets gaat gebruikt worden voor woon-werkverkeer (3km enkele reis) en tochtjes van max 80 km. Wat zouden jullie doen? Als geld geen rol speelde zou ik voor de

Stevens C12 gaan, vind zo’n Pinion-bak echt prachtige techniek.

PS ik heb nu de “gewone” Cube Travel met derailleur. Bevalt goed, dikke banden zijn fijn, maar wil minder gedoe met vieze ketting etc. Het onderhoud is me wel erg meegevallen: nieuwe ketting, tandwielen en een remschijf en remblokjes. Als ik deze verkoop heb ik voor ongeveer 15€ per maand gefietst, daar kan geen swapfiets tegenop.

Tja, ik zelf het een Cube Travel Pro en zou daar zo weer voor gaan en ik heb er op dit forum aardig wat over geschreven.

Het enige waarom een excentrische trapas misschien beter is is dat met verstelbare achterpads je fouten kan maken door beide pads ongelijk te verstellen. Nauwkeurig werken zou dat probleem moeten voorkomen.

Waarom ik de Cintura niet zou kiezen is omdat er 37-622 banden onder zitten en 40/42 mm breed zal nog wel lukken maar 50 mm niet.

De ene excentrische trapas is de andere niet.
Ik heb niet kunnen ontdekken welke systemen hier worden toegepast.
Maar je moet systemen met een sleuf in de bracket vermijden.
Vooral als je de riem strak wilt spannen.

Ik kan niet beoordelen hoe strak je kan komen.
Bedenk wel dat het systeem van de excentrische trapas is bedacht voor ketting aangedreven fietsen,

De Travel Pro heeft z’n systeem met een sleuf in de bracket en toevallig was is bezig met onderhoud:

Kan je uitleggen waarom je die zou moeten vermijden?

Mijn tandem heeft/had zo’n systeem voor de synchronisatieketting.
Dat is de ketting die de voorste rijder verbind met de achterste rijder.

Blijkbaar heb ik de boutjes een keer te strak aangedraaid, en is de bracket gescheurd.
Het kan ook zijn dat de excenter te veel ruimte had in de bracket, en ik met de boutjes de onderbuis naar de achtervork heb willen trekken.

Deze constructie kan alleen goed werken wanneer er maar een buis aan de bracket is bevestigd.

Als @Sjef meeleest, graag zijn mening.

≈===========
Edit, per 1711 uur
Ik kan de fotos van mijn breuk niet meer vinden.
Maar de scheur begon aan de rand van de bracket, liep evenwijdig aan de las, vlak onder de las.
Er was een scheur links, en een scheur rechts

Een officiele framebouwer zal dit gebrek nooit willen repareren.
Je bent volledig afhankelijk van een dorpssmid.
Maar dat heeft wel goed uitgepakt voor mij.

Een sleuf in de bracket vergt zorgvuldig werken. Alleen zo vast aandraaien om te zorgen dat de excenter gefixeerd is. Het is bedacht voor de ketting, niet voor de riem.

Het werkt anders prima voor een riem maar net zoals alles moet er met beleid mee om worden gegaan.

Volgens mij hoeft hij bij een riem nooit los, een riem rekt niet en staat als het goed is bij aflevering op de goede spanning. De reden dat hij bij mij er uit is is dat ik iets wil inbouwen in de zitbuis.

Ik heb er ook eentje met sleuf, kwam na 5 jaar zonder service gewoon los en hij hangt zo goed als altijd onder de modder.
Denk niet dat hij ondertussen nog bijgespannen was.
Heb wel de spanbouten moeten vervangen, die waren doorgeroest.

Heb trouwens ook een excenter vraag, weet iemand waar ik een excenter voor een trapas van 30mm kan vinden?

Thx

Google wees mij op een filmpje van bike4travel.nl over het spannen van de riem bij een excentrische as…

Rotor heeft een lager op de markt gebracht waarmee je een 30mm as kan plaatsen in een bracket dat oorspronkelijk is bedoeld voor dunnere assen.
Het lager is indertijd zeer zuinig ontvangen omdat het snel zou slijten.
Maar het lager is nu al vele vele jaren op de markt.

Maar daar ben ik helaas niets mee. Het moet dz functie van een excentrische trapas kunnen vervullen of ik kan mijn ketting niet meer spannen.

Ik denk niet dat je het systeem goed hebt begrepen.
Je draait deze lagers in dezelfde schroefdraad als waarin je je Shimano BB UN300 draait.

Trickstuff gaat tot max 24mm.

Bedankt voor de interessante discussie die uit mijn vraag voortvloeide, stof tot nadenken. Binnenkort laat ik even weten wat het is geworden :).

1 like

Nog even een terugkoppeling: ik heb net de Sensa gekocht. Wilde toch even wat anders proberen en de meer traditionele zit (door o.a. verstelbare stuurpen) vind ik erg fijn. Ook leuk dat deze fiets weer van een Nederlands bedrijf is. De fiets komt met een ringslot en is toch erg licht. Ben benieuwd hoe me dit de komende 3 à 4 jaar gaat bevallen.

De Alfine naaf is zeer fijn. Je merkt nauwelijks dat je schakelt, geen geluid of trilling. Ik wil trouwens nooit meer terug naar een derailleur. Voor mij is dat, samen de velgrem, echt een reliek uit de 20e eeuw. Hoe meer autotechniek naar fietsen komt, hoe beter. Schijfremmen, interne versnellingen, wat een verademing.