Fietsen is veiliger geworden

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsen-is-veiliger-geworden/

Zijn fietspaden klaar voor vergrijzing? Je moet weten wat je aan het doen bent, en snel inzicht hebben in wat het belangrijkste is waar je op moet letten. Het risico op een dodelijk fietsongeval is gedaald, heeft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) becijferd. ‘Fietsen was al veilig in Nederland en nu blijkt het per afgelegde…

Niet echt nieuw nieuws maar wel goed dat dit nog eens duidelijk wordt uitgelegd want vrijwel niemand snapt hoe het fietspad veiliger geworden kan zijn terwijl het aantal fietsdoden al 10 jaar ongeveer gelijk blijft.

Een beetje aanrommelen met getallen, dan kun je tot deze conclusie komen.

De vraag is of het waar is?

De kilometers, gemaakt op een mee-trap brommer, worden hier als fietskilometer geteld.
Het aantal kilometers met zo’n mee-trap brommer gemaakt, is enorm toegenomen en niet de fietskilometers, die zijn naar alle waarschijnlijkheid zelfs gedaald.

Begin eens met de fietskilometers te tellen en die van de mee-trap brommer apart, waarschijlijk ziet de conclusie er dan heel anders uit.

Misschien wel even schrikken.

@Jaap2Wiel: wat een kletskoek verhaal weer en wat ben je weer lekker denigrerend. Het aantal mensen dat op een gemiddelde weekdag op een speed pedelec rijdt ligt tussen de 6000 en 8000. Een te verwaarlozen aantal t.o.v. de paar miljoen dagelijkse rijders op een fiets of elektrische fiets (25 km/h). Het feit dat op een speed pedelec per rit meer kilometers wordt gereden t.o.v. de fiets, doet het enorme verschil in aantal echt niet teniet. Je opmerking dat het aantal kilometers op een speed pedelec “enorm” is toegenomen klopt ook niet. Het totaal aantal speed pedelecs in Nederland neemt wel toe, maar het aantal verkochte speed pedelecs in 2017 zal zeer waarschijnlijk ca. 10% lager uit komen t.o.v. 2016 en ook lager zijn t.o.v. 2015 (bron: Rai-vereniging). Van een “enorme” toename is dus absoluut geen sprake. Er is er maar één die hier aanrommelt met getallen. Kijk in de spiegel.

JaapWiel schiet hier graag uit de heup, dat is weinig nieuws. De 15.000 speed pedelecs in NL rijden jaarlijks zo’n 90 miljoen kilometer. Op het totaal van 15.000 miljoen fietskilometers in NL is dat dus 0,6%… als je die snelle fietsers kilometers niet meerekent dan… fail.
Schrikken doe ik net meer, ik raak gewend aan zoveel intellectuele hoogstandjes.

Sinds 1999 neemt het aantal verkeersdoden onder fietsers tot 60 jaar sterk af:

Boven de 60 gaan er andere zaken spelen als brosheid, hardhorendheid, afname reactievermogen. In die groep en dan vooral de mannen boven de 60 vallen de meeste verkeersdoden.

2 likes