Samen maken we het fietspad veiliger

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/samen-maken-we-het-fietspad-veiliger/

Fietsersbond vormt Alliantie Samen Fietsen met NTFU, ANWB, KNWU, Fietsplatform en VeiligheidNL Als de weerkaart in het eerste weekend van april een prachtig zonnetje laat zien en de temperatuur dik richting de twintig graden loopt, dan is het fietsseizoen begonnen. Na dat eerste weekend groeit ook de hoeveelheid klachten over de drukte op het fietspad…

Dat fietsbellen uitdelen was een ludieke actie maar een helemaal fout signaal!
Meer dan 1 op de 10 Nederlands is slechthorend of zelfs doof, en velen horen dus die belsignalen niet.
Besteed hier alstublieft aandacht aan: ik wordt regelmatig van het fietspad gereden met als commentaar: ik belde toch. Maar dat KAN IK HELAAS NIET HOREN.
Ik heb een spiegel, maar daar kun je niet voortdurend in zitten kijken of er iemand aan komt: dat is veel te gevaarlijk. Dus helaas: de snelle fietsers zullen er rekening mee moeten houden: even bellen mag, maar ga er niet van uit dat de fietser voor je het kan horen!

Ook mijn gehoor gaat achteruit, dus daar houd ik wel rekening mee. Geen reactie na 2 keer bellen, dan roep ik “pas t’rop”. Of “attention” of “Achtung”, want voor je het weet ben je hier over de grens. Als je zelfs dat niet hoort (heb ik nog niet meegemaakt), dan moet je je afvragen of je je wel kunt handhaven in het huidige verkeer. Het lastigste zijn wandelaars die naast elkaar lopend aan het kletsen zijn. Die horen niets en reageren zeer agressief. Fietspaden zijn hier net een meter breed, een fietser kan daar dus niet langs. Vol in de remmen, dan.

Dag Sjef. Hoezo: moet je je afvragen of je je wel kunt handhaven in het huidige verkeer? Daar gaat deze actie over! Nederland heeft het VN verdrag voor de participatie van gehandicapten vorig jaar eindelijk ondertekent, en dat is eens te meer reden dat gehandicapten NIET meer achter de geraniums worden opgeborgen. Er zit niets anders op: hou er rekening mee dat er echt ook heel wat helemaal dove mensen zijn.
Dat jij ze niet meegemaakt hebt snap ik wel: de meesten van ons (ook ik) durven niet meer… Maar is dat de bedoeling? Mag het hopen van niet. Op die fietspaden van een meter: als de fietser of wandelaar je niet zichtbaar hoort: svp vol in de remmen dus. Daar horen dat soort hoge snelheden niet tenzij je helemaal vrij zicht hebt!

Hoge snelheden? Ik ben geen prof en bijna 70j. Mijn gemiddelde ligt zo rond de 22km/u. Op het vlakke zal ik wel eens 28km/u rijden. Groepen wielrenners rijden veel harder, ook op die smalle fietspaden. Gevallen ben ik alleen bij lage snelheden, niet door botsingen met personen. Ik kijk wel uit. Ook bij 15km/u leidde dat tot een operatie. Wandelaars bewijzen zichzelf een dienst door aan de linkerkant te gaan lopen, dan zien ze fietsers en brommers aankomen.

Drukte op het fietspad kan het beste aangepakt worden door fietsers meer ruimte te geven. Het is goed om te zien dat hier in de omgeving (Wageningen-Arnhem-Velp en Beuningen-Nijmegen) hard gewerkt wordt/is om het netwerk van fietssnelwegen uit te breiden waardoor de groeiende vraag naar fietsmobiliteit gefaciliteerd kan worden. Nog steeds met Nijmegen als uitschieter met dat prachtige Rijnwaalpad dat de fietser zwevend over de Waal naar de oude binnenstad voert. Dergelijke infra maakt het fietsen een feest!