Fietsen zonder ‘soppende sokken’

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsen-zonder-soppende-sokken/

Regenkleding houdt je kleren droog, maar lang niet altijd je schoenen. Een Amerikaans bedrijf heeft hiervoor de Dry Steppers ontwikkeld. ‘Alsof je met badslippers onder de douche vandaan komt.’ Testpanellid Jonas Haring Beroep: Freelance leraar techniek en exacte vakken Fietsen: Een degelijk herenrijwiel van Gazelle en een oude, opnieuw opgebouwde racefiets Testpanellid: Jonas Haring ‘Iets…

Net ook al als antwoord gegeven aan @jebo1, zie hier.

Z’n onderzool lijkt me onnodig, mijn schoenen zelf zijn grotendeels waterdicht (zeker het onderste deel) en de overschoen heb ik eigenlijk alleen nodig omdat anders je schoenen zo vuil worden met zand etc.

Mijn ervaring met overschoenen is dat er toch een beetje vuil (zout) spatwater tussen zool en overschoen kruipt. Niet erg bij gewone schoenen maar wel bij nette leren schoenen met dunne zool. Maar wellicht dat de overschoenen van Vaude wel voldoende over de zool vallen.

Je moet er ook niet mee in een diepe plas gaan staan, dat werkt niet.

Goedkope overschoenen, gekocht in China, zijn zelfs perfect en ik rijd toch vaak door modder etc, maar geen enkel probleem.

In diepe plassen staan doe ik uiteraard niet :grinning:. Gaat om het vieze water dat tijdens het fietsen toch tussen de overschoen en zool kruipt. Ook al is dat maar een klein beetje, met nette schoenen kan dat net genoeg zijn om het mooie er vanaf te krijgen.

Ik heb ooit bij Halfords plastic overschoenen gekocht voor 3,99. Gaan al 6 jaar (minstens) mee.

Ik ben voorstander van deze overschoenen, ik rij het liefst niet in de regen, maar het is mij al diverse keren overkomen. En het interesseert mij helemaal niet dat het niet charmant of niet modieus staat, het belangrijkste is dat het praktisch is! Dus ik ga eerst wel even bij Halfords kijken! Ik zit in een fietsgroep, en heb al een fietsbroek en aan beide zijden lange ritsen!

Ik zie net op de website van Halfords dat hun plastic overschoenen maat 35-40 is, en aangezien ik maat 47 heb, denk ik dat ze te klein zijn! Jammer, ga ver kijken!

Fietsonline.com levert ze ook voor : € 2,95 maar daar komen allerlei kosten bij totaal : € 10,20. Bol.com heeft ze ook incl verzenkosten voor € 9,95. Maar ik ben nu aan het vragen bij Halfords of ze deze net als BOL.com ook in grotere maten hebben! Maar als andere meer ervaringen hebben hoor ik het graag!

Maar die zijn tot maat 40!

Misschien achterstallig onderhoud? Ik heb dit nooit ervaren, terwijl ik toch regelmatig met nette schoenen door (zout)water heb moeten lopen.

Ik ga gewoon van huis met rubber laarzen en schoenen in de tas.
Wordt ik onderweg door een bui overvallen zitten er altijd 2 plastic zakken met elastiekjes bij mijn regenpak.
Heb ooit een soort overschoenen gehad, maar die gaan ook stuk. De plastic zakken zijn licht en als ze vuil of stuk zijn gooi ze ze weg en pak je nieuwe zakken. Licht in gewicht en gratis!

@alma52. Ik heb goedkope rubber laarzen van het halfhoge type; in de winter met een extra voering. Zowel warm als droog

Helemaal waar, maar ze ademen niet. Slecht voor de voeten en voor de schoenen.

Nooit iets van gemerkt. Ik denk dat je een grapje maakt…

Dan ben je een gelukkig mens, als je er wel last van had dan had je geweten dat je haast niet meer kunt lopen als je de voeten een tijdje in plastic zakken hebt gehad.
Het is zeer zeker geen grap.

In 2014 en 2015 had Agu de ‘beak pants’ in het assortiment: met een afdakje (in de vorm van een snavel/beak) boven je schoenen. Nu heeft decathlon een broek met een slimme overschoen eraan vast. Voordeel: maar 1 ding kopen, meenemen, aan- en uittrekken en omdat je er niet op loopt ook minder snel kapot.

Ik ben al jaren heel tevreden met deze regenoverschoenen: https://www.fahrrad.de/vaude-bike-gaiters-short-black-224415_59355.html
Ze hebben geen onderkant, alleen twee bandjes. Ik heb ze een maat groter dan mijn schoenmaat gekocht, dan passen ze mooi. Zo heb ik altijd droge schoenen!

Ook heel tevreden over de Vaude Overschoenen, online te koop voor €20 en inderdaad een maatje groter kopen.

Ook een goede keus, de Mirage Rainfall Luxury, die was ooit testwinnaar bij de ANWB. Eveneens online te koop voor onder de €20.

Ik zag dat Vaude meerdere soorten overschoenen in het assortment heeft, waaronder kuithoge overschoenen.

Ik wacht altijd veel te lang met het aantrekken van mijn regenbroek, omdat hij erg degelijk is, en mij bij de knieën belemmert in mijn ronddraaiende beenbeweging.
Ik overweeg nu mijn regenbroek vlak onder de knie af te knippen, en te combineren met die kuithoge overschoenen.
Zodat ik mijn benen vrij en blij onbelemmerd kan laten ronddraaien.

https://www.vaude.com/nl-BE/Producten/Winterfietsen/Bike-Chaps?number=412570105200
https://www.vaude.com/nl-BE/Producten/Eco-Materialen/Milieuvriendelijk-waterafstotend/Bike-Gaiter-long