Fietsinfra op Curaçao

Zoals beloofd ben ik begonnen met het filmen van de fietsinfrastructuur op Curaçao. Hoewel deze nog weinig voorstelt, zeker in vergelijking met Nederland, zijn er interessante ontwikkelingen die het gebruik van de fiets stimuleren.

Maar laten we beginnen bij het begin… je woont op het platteland van Curaçao en wilt iets simpels als brood kopen. Fietsafstand slechts 2 kilometer naar de dichtstbijzijnde bakkerij en dus perfect om per fiets af te leggen.

Hierbij mijn videoverslag van zo’n dagelijkse rit… R&M - Brood halen - YouTube

1 like

Leuk!

Ik was een paar jaar geleden op Bonaire, ook daar weinig fietsinfrastructuur, maar ik vond het verkeer wel relaxed en vriendelijk. Is dat op Curaçao ook?

Veel relaxter in vergelijking met NL maar ook hier rijden opgewonden standjes rond die weinig op hebben met verkeersregels of -etiquette. Daarom blijft het oppassen, constant de spiegel checken en niet vertrouwen op de vergevingsgezindheid van andere weggebruikers.

Dat is typisch nederlands weggedrag.
In het buitenland gaat gemotoriseerd verkeer veel ruimer om de fietser heen. Zelfs al als je net over de grens bent. Dit is weliswaar een wettelijke verplichting, maar men houdt zich hier ook goed aan. Zou in fietswalhalla Nederland ook veplicht moeten zijn. Scheelt ook weer wat in verkeersongevallen als men zich er meer aan gaat houden.
Jammer dat het nederlandse rijgedrag ook op de eilanden is geïmporteerd.

Ik weet niet of dit geïmporteerd is uit NL of de VS… vervelend is het wel. Met de positie op de weg probeer ik gewaagde inhaalacties te voorkomen waarbij de inhaler zich tussen de tegenliggers en mij wringt. Daar zijn de wegen niet breed genoeg voor en resulteert sowieso in rakelings (of raak) passeren.

Ik heb nog niet in de VS gefietst, maar YT-filmpjes daarover laten zijn dat er ook daar voldoende ruimte worct gegeven.
In Europa wordt er eveneens ruim voldoende afstand gehouden (in Frankrijk zelfs onder de aandacht gebracht met borden). Wel is het zo, dat in landen met een lagere fietscultuur het gemotoriseerd verkeer minder alert is op fietsers (o.a. Spanje, Portugal).
De enige uitzondering met ongeduldige automobilisten is… inderdaad: Nederland.

Frankrijk is inderdaad een fantastisch fietsvakantieland, ook zonder fietsinfrastructuur. Maar het maakt wel uit waar je fietst.

In grote delen van het land zullen automobilisten in meerderheid inderdaad zeer ruim passeren. Kijk ook niet raar op als in heuvelachtig gebied een camion kilometerslang achter je blijft sukkelen, wachtend op een plaats waar hij veilig er langs kan gaan. In Nederland had zo’n chauffeur al lang de vouwen uit je broek gereden. Ben dan ook niet te beroerd met handgebaren aan te geven dat de chauffeur er veilig langs kan: omdat je vóór die camion rijdt heb je tenslotte een beter zicht op de weg. Wordt zeer gewaardeerd.

Maar … was ook eens in de buurt van Parijs op vakantie en had het idee dat daar veel forensenverkeer is met dito veel haastige automobilisten, die minder geduld hebben en soms akelig strak passeerden. Net Nederlanders :hugs: .

Een handgebaar geven als het verkeer veilig kan inhalen doe ik ook als ik werkelijk over grote afstand de weg kan overzien. Er zijn idioten die 120 km/u rijden ipv 80 en dan zijn ze eerder bij je dan je denkt.

Het is namelijk zeer moeilijk om snelheid in te schatten als een auto recht op je afkomt, zo heb ik geleerd tijdens een college Perceptieleer. Afstand kun je wel goed inschatten en dus is dat je enige houvast bij de beslissing om een handsignaal te geven.

Goed te zien in het tweede deel van de video, inhalen op de 80 km/h weg.

Prima idee om redelijk in het midden van de weg te blijven rijden totdat je ziet het de achterligger veilig in kan halen.

Wel zie ik een doorgetrokken streep en vraag me af of dat hetzelfde betekend als in Nederland. Het ziet er wat mij betreft uit als een gevaarlijke weg ook voor oplettende automobilisten, het zicht is slecht dus er is denk ik een redelijk kans op een ongeluk.

De doorgaande wegen op Curaçao zijn inderdaad gevaarlijk, zelfs voor automobilisten, omdat er vaak te snel gereden wordt en bestuurders zich laten afleiden door bijvoorbeeld GSM of een handvol kinderen zonder gordel stuiterend in cabine van de auto (gordel achter niet verplicht op CUR…).

Voor fietsveiligheid ben je daarom vooral op jezelf aangewezen, met opvallende kleding, goede verlichting, regelmatig spiegelen om het verkeer om je heen te monitoren, positie op de weg, gevaarherkenning, uitwijkmogelijkheden scannen en afleiding te vermijden (GSM uit).

Met een goede uitrusting en mindset is het prima te doen. In NL zijn fietsers doorgaans niet bezig met het verkeer, houden geen rekening met andere weggebruikers en gaan er van uit dat anderen hun veiligheid wel zullen respecteren… ook daarin schuilt gevaar!

Dat in nederland minder wordt opgelet, ben ik deels met je eens. Ik zou graag de kanttekening plaatsen dat het vooral de jongere fietsers zijn die zich laten afleiden.

Er is een groot verschil met op schooldagen fietsen wanneer de jeugd van en naar huis fietst en het weekend wanneer de recreant ook fietst.

Senioren is een klasse apart (hoewel ik daar ook toe behoor) :wink:

Nou mijn ervaringen zijn minder specifiek. Ik heb veel fietskilometers gemaakt in NL en kan niet zeggen dat vooral jongeren minder opletten. Tijdens mijn interacties met andere fietsers waren er veel senioren die geen benul hebben van het verkeer om hen heen, zelfs niet met 1-2 spiegels op de fiets. En ja met mijn 60+ sinds vorige maand én een spiegel op de fiets mag je me ook rekenen tot de senioren. Hoewel ik me nog altijd 18 voel…

Maar die waarneming kan mede bepaald worden door het feit dat senioren meer fietskilometers maken dan jongeren.

En de volgende video is gisteren gemaakt tijdens een ritje van 6 km naar de wekelijkse zondagmarkt in Barber. Mooie route om de drukke en gevaarlijke doorgaande wegen te vermijden. Afgezien van een koppige geit die niet wil wijken voor een aanstormende Riese und Müller is het een snelle en comfortabele rit naar de markt. Een prima alternatieve route… veel kijkplezier!