Fietsles: Driewielfietsen

Oorspronkelijk gepubliceerd op: Fietsles: Driewielfietsen - Fietsersbond

Oosterbeek, 12-05-2017, driewielles met fietsdocent Ivo Smit. Rianne van der Molen neemt les op een driewieler. Fietsdocent Herman Groot (74) leert mensen in Noord-Holland op een driewielfiets rijden: ‘Het is verslavend om ermee bezig te zijn.’ ‘Ik hoor heel vaak: ‘Ik wil er weer op uit kunnen.’ Vaak zijn mensen gevallen en durven ze niet…

De standaard driewieler van van Raam vind ik onhandig groot.
De afmetingen maken die driewieler voor mij echt een no go.
Ik kan me vele ontwerpen voorstellen die handiger in het gebruik zijn.
En minder gewenning vereisen.

Bijvoorbeeld. Een fiets met verende training wheels.
Ze nemen minder ruimte in.
En ze komen pas in actie als je echt gaat vallen.

Mijn vraag: wat is het verschil?

De uitleg van van Raam overtuigt mij niet.

https://www.vanraam.com/nl-nl/advies-inspiratie/nieuws/wat-is-het-verschil-tussen-een-driewieler-en-een-fiets-met-zijwielen

1 like

De driewielers van Van Raam zien er idd groot uit, maar er is wel meer mogelijk. Van sportief tot zelfs super-racy. Tja, in de praktijk zal de keuze ook worden bepaald door wat er fysiek nog mogelijk is.

Photo at sector 51520512

image

image

Hallo Avelo,
als u ècht wilt weten wat het verschil is: fiets eens op beide fietsen.
Zegt meer dan 1000 woorden…
Bedoelt u met ‘standaard driewieler van Van Raam’ de Easyrider?
Onvergelijkbaar met de aangebouwde Swinging Wheels.
Ook een heel andere doelgroep.
Wilt een persoonlijk advies? Dan zijn er (3-wiel)-fietsdocenten diedat graag doen.

Een kleine spelfout: het is Jannie Bunk.

@ivosmit-2 , dat heb ik gedaan.
Vandaar mijn vraag.

Ik stel de vraag ook omdat de ideale seniorenfiets (prijswinnend ontwerp in 2009) zijwieltjes heeft, en geen drie wielen.

Ik reed tijdens mijn testrit zonder problemen weg met zijwieltjes.
En ben tijdens mijn testrit met een traditionele driewieler ternauwernood aan een gevaarlijke valpartij ontkomen.

Driewielers zijn inherent levensgevaarlijk.
Waarom zou iemand de aanschaf van die fiets willen overwegen?
In de keuzehulpconfigurator van van Raam speelt de aard van de handicap geen enkele rol.

NB1; De term traditionele driewieler wordt door van Raam zelf gebezigd.

NB2; In 2009 heeft de Fietsersbond, in samenwerking met ConsumentEnVeiligheid, TUDelft, Unie KBO en Bovag een openbare ideeenprijsvraag uitgeschreven voor het ontwerp van een fiets die senioren helpt om mobiel te kunnen blijven.