Fietsverlichting altijd AAN in het donker

Oorspronkelijk gepubliceerd op: Fietsverlichting altijd AAN in het donker - Fietsersbond

Afgelopen nacht hebben de Fietsersbond, bovag en Simson in Leeuwarden Fietsverlichting gerepareerd…. Zie ook persbericht Fietsersbond. OP de foto wethouder Thea Koster Vandaag start de campagne Fietsverlichting ‘Aan in het donker’. De dagen worden korter en dat maakt goede verlichting in het verkeer nog belangrijker. Goede verlichting verkleint de kans op ongelukken met zo’n 20%.…

Ik lees in het bericht dat de ANWB een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan deze actie.
Maar als ik, nav deze actie, een lichtje zou willen kopen in de webshop van de ANWB, krijg ik niet als vanzelfsprekend de vereiste kwaliteit in mijn handen gedrukt.
Ook deze webshop biedt inferieure goedkope lampjes aan, naast lampjes met minimaal vereiste kwaliteit.

In de fietsverlichtingstest van oktober 2019 wordt onderscheid gemaakt tussen lampjes waarmee je alleen maar gezien word, en lampjes waarmee je zelf ook wat ziet.
Een zinvol onderscheid, vind ik.

Ik vind het jammer dat er voor de eerste kategorie (uitsluitend gezien worden) geen enkele poging is gedaan om een minimaal vereiste lichtopbrengst te definieren.
Er wordt alleen gekeken welk lampje het meeste licht geeft.
Maar of dat voldoende is ?
Ik vind van niet.

Bij de eerstgenoemde kategorie wordt het belangrijk gevonden dat je 180 grd zichtbaar bent.
Ik lees niet dat dat kriterium ook wordt gehanteerd om lampjes in de tweede kategorie (gezien worden en zelf zien) te beoordelen.

Fietslampjestest: met welke fietslampjes ben je zichtbaar? | ANWB