Gebruik smartphone op de fiets / appen op de fiets

Ik vind het onbegrijpelijk dat de Fietsersbond niet achter het idee staat om appen op de fiets te verbieden. Ook al is zo'n verbod niet te handhaven, er gaat wel een signaalfunctie van uit. Je kunt er gemakkelijker iemand op aanspreken. Het argument dat telefoonproducenten hun verantwoordelijkheid moeten nemen is larie. Smartphone gebruikers hebben hun eigen verantwoordelijkheid en het zou fijn zijn als ze die ook nemen.

Dat verbod gaat er wel komen, er moet gewoon nog een handjevol doden vallen als gevolg van smartphone-gebruik. Dat fietsen en appen niet samengaat hoeft niet meer aangetoond te worden, dat staat vast. Het is nu vooral een politieke keuze om een telefoonverbod op de fiets in te stellen. De ongevalsoorzaak is afleiding door het telefoongebruik waardoor de reactietijd drastisch toeneemt, een appende fietser rijdt dan ook even slecht als een dronken bestuurder. Het probleem lijkt hier daarom dat de politiek koudwatervrees heeft om een onpopulaire maatregel te nemen.

Ik denk ook dat het een kwestie is van tijd voor politiek Den Haag zich ermee bemoeid. Het is een vrij makkelijke motie lijkt me, waar geen partij tegen is. Al wordt het dan wel symbool politiek, want om dit te handhaven zal moeilijk worden. Misschien is het stom, maar fietsers hebben gewoon niet de aandacht van de politie zoals we dat van auto’s, motors, scooters of brommers kennen. Dat heeft denk ik gewoon te maken met het aantal fietsers dat er rond rijden. Als de politie zich hier aan waagt, dan wordt het overspoelt met kleine overtredingen die administratief te veel tijd kosten om ze te beboeten.

Grappig, dat je tegen de smartphone bent en dat terwijl er momenteel al mee-trap brommers op de markt zijn die continu met de smartphone willen communiceren en je “belangrijke” informatie willlen geven.

De smartphone zou geblokkeerd moeten worden zodra er enige snelheid wordt gemeten, behalve dan voor navigatie doeleinden, maar dan ook alleen kijken en bedienen niet, alleen in stilstand te bedienen.