Getest: Achteruitkijkzonnebril

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/getest-achteruitkijkzonnebril/

Wel je hoofd recht houden Soms zouden ogen in je achterhoofd best handig zijn. De zonnebrillen van HindSight bieden een alternatief. Met een stukje spionnenglas aan de zijkant kun je het verkeer achter je zien. Met de HindSight kun je verrassend goed achter je kijken. Het is vergelijkbaar met kleine spiegeltjes op je helm of…

2 likes

Ik denk dat een spiegel voor iedereen de veiligheid kan vergroten.

Ik maak tot volle tevredenheid gebruik van Garmin radar achterlicht. Werkt prima!

Wel een dure grap el als er geen zon is zie ik met een zonnebril niks, Ik heb een driewielligfiets met een spiegel, bevalt best👍🏿

1 like

Ik heb een inklapbare spiegel, kost 18€ en werkt prima. Ook ‘s nachts.

Waarom kan je op een ligfiets niet achterom kijken? Ik wel op die 2 van mij hoor! Goed voor de buikspieren! :wink: Maar ik heb ook nog 2 achteruitkijkspiegels op mijn stuur! Dat werkt ook fijn! Ik heb in het begin een spiegeltje aan mijn bril en ook aan een petje gehad, maar dat vond ik minder fijn.

Ik heb de Hindsight bril een tijdje mogen proberen en ben ontzettend enthousiast.

De spiegels in de bril hebben geen vaste plek en zijn eenvoudig te gebruiken met enkel een kleine beweging van mn hoofd. Het was even wennen, maar eenmaal gewend was het beter dan een spiegel op mn fiets en zag ik zelfs mn dooie hoek.
Omdat de spiegel dichter bij je ogen staan, zie je gewoon meer.

Omdat de spiegel licht doorlaat en niet reflecteert werd ik nooit verblind op zonnige dagen en ook op minder zonnige dagen kon ik alles prima zien. Voor degene die het echt vervelend vinden zijn er verschillende glazen beschikbaar die gemakkelijk in het huidige montuur aangebracht kunnen worden.

Ik ben zeker enthousiast en ik denk niet dat het huidige artikel het product de credits geeft die het verdient.

Het product is ontworpen door een academicus en de technologie erachter is absoluut doordacht.

Ik begrijp niet hoe mensen deze bril met spiegels gebruiken.

Ik ben gewend om over mijn linker schouder te kijken.
Maar dat werkt averechts bij een spiegel op de bril.
Misschien moet je je hoofd zelfs naar rechts bewegen om beter te zien wat er links achter gebeurt ??

Mijn vraag aan @ndh92 : wat voor hoofdbeweging heb je je zelf aangeleerd?

Ik draai mijn hoofd ongeveer 5 graden om achter me te kunnen kijken. Als ik hier verkeer zie weet ik dat ik niet kan/moet oversteken. Als ik mn hoofd ongeveer 5 graden draai en kan kijken en ik zie dat het veilig is, kijk ik nog een keer over mn schouder, just to be sure.

Op hun website hebben ze een goede video waarin ze uitleggen hoe het werkt: HOW TO USE – HindSight

Met recht is het even wennen, maar werkt het uiteindelijk heel fijn.

Ik kan me ook voorstellen dat automobilisten denken dat je niet goed achterom kijkt (bestuurders onbekend met zo’n achteruitkijk-bril) en daardoor verwarring kan veroorzaken richting fietser.
(‘hij/zij heeft me niet gezien !’)
Als je als fietser met zo’n bril zelfs het hoofd iets naar RECHTS moet bewegen om goed schuin LINKS-achter je het verkeer te kunnen beoordelen (dode hoek), is dat voor automobilisten beslist een onverwacht beeld:
“fietser kijkt de ‘verkeerde’ kant op - heeft mij (automobilist) niet gezien !”
Ikzelf heb zo’n bar-end bol (wegklapbaar) spiegeltje. Geen dode hoek meer en je houdt het verkeer vóór je dan nog steeds goed de gaten. Heel tevreden over.
Anderen hier een mening iver ?

@trappertje54, dat was een VERKEERDE veronderstelling mijnerzijds !!!
In het filmpje van de fabrikant beweegt de fietser zijn hoofd naar links om links achterom te kijken.

Inmiddels heb ik de bril eventjes!! mogen uitproberen.
Ik vond het ingewikkeld.
Om dezelfde reden dat ik een achteruitkijkspiegel ook ingewikkeld vind.

Een vergelijking als toelichting.
Op een MTBtrail staan om de xxx meter paaltjes met een nummer.
Met dat nummer weten de hulpdiensten waar ze hulp moeten verlenen, igv letsel.
Ik ben zo geconcentreerd op de trail, dat ik dat nummer wel opmerk, maar nooit lees.

Dat probleem komt ook aan de orde in het filmpje over de bril waarin de wielrenner uitlegt hoe hij de bril op een racefiets gebruikt.
Als automobilist ervaar ik dat in mindere mate als probleem.

1 like

Maar misschien IS het in de praktijk inderdaad wel zo…?