Gezocht: stuur met ca 15 graden back sweep

Sinds 1 week heb een nieuwe xover/trekkingbike (Victoria Trekking 5.8).
Alleen (wat ik van te voren al wist) is het stuur mij veel te recht.
Ik wil een ander stuur met zo’n 15 graden back sweep.
Maar heb grote moeite om zo’n stuur te vinden.
Stuurvatting = 31,8 mm. Zwart aluminimum. Hoeft niet erg breed te zijn.
Ik kom alleen deze tegen:

Maar dit stuur is niet leverbaar.
Een alternatief kan ik niet vinden.
Hebben jullie een tip?

in voorraad met 16º buiging:

Eh, tja. Mag ik hem nogal duur vinden…? :thinking:

Ja, dat mag… zoek nog even verder…
Deze is goedkoper: merk mij onbekend:

Hoe is je “zit” met je huidige stuur, is dat ongeveer goed of wil je rechter op zitten? Een iets diepere zit is aerodynamischer en belast minder je rug maar kost gewenning.

Zelf zat ik met hetzelfde probleem maar wilde ik niet rechterop komen te zitten dus heb ik voor een Ergotec M-Bar gekozen, daarbij blijft de afstand tussen de handvatten en het zadel hetzelfde.

Te verkrijgen met 14°/16°/18° en ik heb gekozen (en zou weer kiezen) voor de 18° variant.

1 like

Mike, mijn zit is ongeveer wel goed. Maar de stuurlengte (70 cm) vind ik echt veel te breed (voor oa stadsverkeer).
Ik heb net mijn huidige stuur even opgemeten en wat gerekend. Back sweep is ca. 10°, wat ik qua houding te weinig vind. Rise is ca. 30 mm.
Met wat proefjes en wat meten kom ik voor mij op een comfortabele stuurbreedte van ca. 60 cm en backsweep van 20°.

Die M-bar van Ergotec met 18° lijkt mij wel wat.
Maar ze hebben 2 uitvoeringen: met griplengte 180 of met 200 mm.
Ik begrijp niet wat de verschillen zijn tussen die 2 sturen.
https://www.ergotec.de/en/products/lenker/sub/city-trekking-lenker/produkt/m-bar-31-8-1.html

Nog een ander idee dat bij opkomt:
Is mijn stuur niet zelf wat te buigen? Heeft iemand dat wel eens gedaan? Ik hoef maar 8 a 10 graden extra buiging te hebben.
En stuurinkorten van 70 naar 60 cm is natuurlijk geen probleem. Zo te zien blijft er voldoende rechte buis over voor de handvaten.
20210422_110351|666x500

Stef: dat Contec stuur is glimmend, wat niet mooi bij mij fiets past waaraan o.a. stuurpen matzwart is.

Aluminium kun je niet buigen: het breekt. Stuur te breed: inkorten aan iedere kant 5 cm eraf met pijpensnijder of metaalzaag. Ik heb een pijpensnijder (werkt strak en netjes). Kom maar langs.

Als je de site opent en de in de Kolom “more” aan klinkt krijg je alle details te zien.

MikeRZ: ja, dat had ik al gezien. Maar hoe kan griplengte verschillend zijn: “180 of 200 mm”.?

Stef: Ik heb in het verleden wel eens alu.plaat (2 mm) omgezet (met een zetbankje) voor een zelfbouw-electronicakastje. Dat ging vrij goed. Alhoewel op de hoek wel haarschutjes te zien waren. Maar dat was haaks omzetten. Nu hoeft er maar een knik van 8 a 10 graden te komen.
Is dat kansloos?

Stuur inkorten lukt mij wel…

@hansnootdorp een alu plaat is heel anders dan een alu buis. Ook al lukt het: ik zou niet meer met dat stuur fietsen. De naam is trouwens @Sjef

Als je het zeker wilt weten dan zou ik met Ergotec contact opnemen maar volgens mij is de griplengte het rechte deel (waar de handvatten om zitten) en kan inderdaad verschillend zijn afhankelijk van het middenstuk waarbij de overall breedte hetzelfde blijft.

En dat wil nog wel eens essentieel zijn, wanneer je het stuur gaat inkorten, voor de cms die je overhoudt voor grepen en remmen/shifters.

Is duidelijk dat er voldoende cm’s moeten overblijven voor de grepen etc. De vorm van het stuur bepaalt dat natuurlijk.
Kijkend naar die waarden, totale breedte, rise en backsweep kom ik op stuur Ergotec 16447501 uit.
https://www.ergotec.de/nl/producten/lenker/sub/mountain-bike-lenker/produkt/ergo-series-31-8.html
Ingekort naar 60 cm blijft met dat stuur een handlelengte van 178 mm over. Backsweep = 16 graden en rise 30 mm (wat ik nu ook ongeveer heb).
Nu afwachten tot dit stuur ergens te koop is, want het is overal uitverkocht… :thinking:
Bedankt voor jullie tips Sjef en MikeRZ.

Kijk eens bij bikester of mantel.

Er zijn sturen zat, en met wat geluk heeft je fietsenmaker wel iets liggen afkomstig van een oude fiets.

1 like