Handhaving door politie

Wat een farce die strenge controle op appen. Al jaren weigert de politie te handhaven op de snelheid van snorfietsers. Het is een gotspe dat ze in Amsterdam op de rijbaan moeten omdat ze harder dan 40 km/u rijden. Ze mogen officieel maar 25. Als daar nou eens op gehandhaafd wordt dan zijn we van een groot landelijk probleem verlost. Snorfietsers vervuilen, zorgen voor geluidsoverlast, verhogen het gevaar op de weg en zijn vaak betrokken bij criminaliteit. Verplicht inruilen die scooter voor een e-bike!

Handhaving… dat zou een verrassing zijn! Er wordt vooral gehandhaafd op zaken die met minimale inspanning gerealiseerd kunnen worden:

  1. trajectcontroles op snelwegen (mogen geen fietsers komen)
  2. radarcontroles/lasercontroles (fietsers hebben daar geen last van)
  3. parkeercontroles, al dan niet geautomatiseerd (fietsers hebben daar opnieuw geen last van).

Fietsers krijgen hooguit te maken met een fietslichtcontrole in het najaar, de rest van het jaar kunnen fietsers doen wat ze willen, lekker surfen op artikel 185.

Ik maak met enige regelmaat zelf ook (lichte) overtredingen.
En ik zou het vervelend vinden om voor elk van die overtredingen te worden bekeurd
Dan moet ik niet verlangen dat anderen wel worden bekeurd.

Ik kan me wel grondig ergeren aan autos die parallelwegen langs provinciale wegen gebruiken om snelheidscontroles op de provinciale weg te ontwijken.
Het is me nog nooit gelukt om de politie voor dat probleem te interesseren.

Iedereen maakt met enige regelmaat overtredingen van de verkeersregels, meestal is dat geen probleem omdat er geen gevaar of hinder mee wordt veroorzaakt. Noem even door rood rijden op een verder leeg kruispunt of met z’n drieën naast elkaar fietsen zolang er geen tegenliggers zijn op een tweezijdig fietspad. Ook het appen op de fiets hoeft echt geen probleem te zijn wanneer de verkeerssituatie overzichtelijk is.

Waar het fout gaat is wanneer er wél hinder en gevaar wordt veroorzaakt en op die momenten zou er gehandhaafd moeten worden. Bijvoorbeeld alcohol-controles na grote festivals, controles op GSM-gebruik tijdens de spits in steden of snelheidscontroles bij scholen wanneer de kinderen naar of van school gaan. Maar zoals gezegd wordt er nauwelijks gehandhaafd en kan iedereen doen waar hij zin in heeft. Behalve dan als het fout gaat…