Rugpijn door het fietsen

Ik fiets graag een uurtje of meer / 20 km of meer op mijn heerlijke Trek sportieve stadsfiets. Ik ben fit en train bijna dagelijks buik- en rugspieren. En ik heb m’n fiets zo afgesteld dat ik op een goeie hoogte zit (met de hak op de trapper vrijwel gestrekt been) en licht voorover op het stuur. Heb een ander zadel dan het origineel (slow foam fit selle royal, vrij hard en mijn kontmaat) zodat ik geen zadelpijn meer krijg. Het zadel staat horizontaal.
Na een half uur krijg ik gemene, scherpe pijn in m’n onderrug en als ik dan doorfiets gaat m’n bil en dij ook flink pijn doen. Een vriend adviseerde me om m’n bovenlichaam zo stil mogelijk te houden en echt met m’n benen te trappen, maar dat heeft weinig geholpen.
Wat zou ik kunnen doen om van die pijn af te komen? Ik wil graag veel langer en verder fietsen, bij voorkeur op een stadsfiets.

Ik ben een vrouw van 50, normaal postuur (172 en 64 kilo) en ik fiets meestal zo’n 20 km/u.

Mijn advies: laat een sportarts of een fysio met sport als specialiteit er eens naar kijken. Kan van alles zijn, bijv. een afgeknelde zenuw, maar ook een verschoven wervel of bekkenhelft. Voor het laatste is een osteopaat deskundig.

bedankt, dat doe ik sowieso.

Wellicht is het zadel toch de oorzaak. Dat slow foam kruipt. Het voelt in het begin wellicht hard, maar je zakt er onder belasting steeds verder in weg. En dan zit je wellicht na een half uur fietsen niet meer voldoende op de zitbotjes.

Een uitstekend zadel voor de langere afstanden: Selle Italia Lady Gelflow: https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=249628;menu=1000,2,109;pgc[17937][17944]=1;pgc[17936][17949]=1;page=3;orderby=2
BBB heeft de SmoothDensity BSD15; in mijn omgeving meerdere vrouwen zonder klachten tot 60km.
De Multidensity is identiek, maar met een stroef zadeldek. Moet je prettig vinden.

1 like

bedankt voor de adviezen! Ik ga het proberen. Het zal even duren voor ik iets kan vertellen over het resultaat aangezien het de komende weken niet erg vaak fietsweer zal zijn.

ik heb inmiddels een aantal rondjes gefietst met het Selle Italia zadel, inderdaad nog een tikje harder en vooral smaller dan het zadel dat ik had. Het is geen verslechtering maar eerlijk gezegd ook nauwelijks een verbetering. Ik vrees dat ik gewoon een kromme rug heb en dat (langer) fietsen voor mij niet is weggelegd. Wel erg triest.

Jammer om te horen. Een kromme rug komt heel veel voor. Er zijn verschillende vormen: kyfose en scoliose. Ik heb beide, vooral de scoliose is/was heel ergerlijk en de scheefstand draagt bij aan het verergeren van arthrose: Meer afbraak dan opbouw van kraakbeen, o.a. in de tussenwervelschijven. Arthrose kun je alleen bestrijden door iedere dag glucosamine sulfaat te slikken. Voedingssupplement. Ik heb er al 14 jaar profijt van. Van de heren medici krijg je alleen een pijnstiller.
Vooral blijven fietsen, krijg ik te horen. Maar ieder mens is anders. Laat er naar kijken (advies: osteopaat) en stop eens met die rugoefeningen.

Bij mijn vrouw hebben we bij een fietsenmaker een pastest gedaan. Toen bleek dat een mannenzadel veel beter was voor haar. Samen met een fietsbroek met een “zeem” bleek dat de druk op schaambeen en zitknobbels waar belangrijke zenuwen lopen te zijn opgelost. Het was een Terry-zadel met zo’n opening in het midden om de schaamstreek te ontlasten. Vreemd genoeg zijn dat redelijk harde zadels maar ze zitten beter voor lange ritten. Het laatste zadel heb ik iets naar beneden gericht dus vooraan iets lager dan achter. Je zit dan als het ware meer recht op je zadel. Je kunt er een beetje met experimenteren. Ook het stuur een beetje hoger zetten waardoor je je romp beter kunt draaien helpt. Rechtop zitten is beter voor je rug, ik heb zelf enorm veel ervaring met rugpijn en weet dat ondanks de pijn het juist goed is om te fietsen. Maar het is belangrijk dat de pijn over gaat of minder wordt na het fietsen.

Heel vervelend natuurlijk. Een goede zadel en houding is ook erg belangrijk. Ik merk bij mezelf dat het warm houden van de onderrug in regenachtige dagen helpt. Als ik lage rugpijn heb doe ik sowieso warmte therapie: Verwarmende gel Cannderm helpt. Kersenpitten kussen is ook goed. Die kun je online bestellen vrijwel overal. Groene leem therapie is ook goed. Dit is iets dat je zelf kunt maken met groene klei poeder en warm water.